بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

اعلانات

سعر و مواصفات Samsung Galaxy S5

  • Android
    Android OS, v4.4.2 (KitKat)
  • 5.1″
    5.1 بوصة
  • 4G
    2G / 3G / 4G
  • 16 MP, 5...
  • 2GB RAM
    16/32 GB
  • 2800mAh
    Li-Po 2800 mAh غير قابلة للازالة
غير متاح
(1442 تقيمات)

موصفات Samsung Galaxy S5

الموصفات الاساسية
الحجم 142 x 72.5 x 8.1 mm (5.59 x 2.85 x 0.32 in)
الوزن 145 جرام
الألوان بالأسواق اسود,ابيض,ازرق,ذهبي
الشاشة
نوع الشاشة Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
مساحة الشاشة 5.1 بوصة
دقة الشاشة 1080 x 1920 pixels, 16:9 ratio (~432 ppi density)
دعم اللمس المتعدد لا
الشبكة
دعم 2G نعم
دعم 3G نعم
دعم 4G-LTE نعم
دعم 5G لا
دعم HSCSD لا
دعم EDGE نعم
دعم GPRS نعم
الاتصال
دعم WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, Wi-Fi Direct, Wi-Fi hotspot
دعم بلوتوث v4.0 with A2DP, EDR, LE
GPS دعم نعم
NFC دعم نعم
دعم راديو Fm نعم
دعم USB نعم
معلومات عن الكاميرا
دعم الكاميرا 16 MP, 5312 x 2988 pixels, autofocus, LED flash
دعم فلاش نعم
كاميرا امامية نعم
مساحة الذاكرة
الذاكرة الخارجية microSD, up to 128 GB
الذاكرة الداخلية 16/32 GB
الرامات 2 GB
نظام التشغيل
نظام التشغيل Android OS, v4.4.2 (KitKat)
نوع نظام التشغيل Android
CPU Quad-core 2.5 GHz Krait 400
معلومات أخري
الرسائل SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, RSS
المتصفح HTML5
معلومات عن البطارية Li-Po 2800 mAh غير قابلة للازالة
قدرة البطارية في التحدث حتي 21 ساعة
قردة البطارية في الوضع العادي حتي 390 ساعة
أضافات الهاتف مضاد للماء والغبار بميعار IP67 (هذا يعني أن الهاتف يمكنه أن ينزل تحت الماء لمسافة 3 أقدام ولمدة تصل إلى 30 دقيقة)
الخصائص
دعم شرحتين لا
الشريحة Nano-SIM
نوع النغمات MP3, WAV
مخرج صوت 3.5mm jack نعم
الاهتزاز نعم
دعم انفراريد نعم
حماية بالبصمة Fingerprint نعم
مكان البصمة بالامام
ملحوظة : لا يمكننا ان نضمن ان تكون المعلومات في هذه الصفحه صحيحة 100%
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل

مواضيع مميزة عن موبايل Samsung Galaxy S5

s6 vs s5 g900h
2015-07-06 (11:55:50AM)
semsemSiR
[عام] !!! هام جدا ......
2014-09-23 (11:41:47PM)
zman2yahob
[تقييم] تقييم الهاتف Ga...
2014-04-26 (04:29:31PM)
DieselMan
تقنيات تطيل من...
2014-04-05 (11:15:12PM)
alhoseny
التطبيقات المسح...
2014-03-16 (11:50:43PM)
zman2yahob
جبتلكم شرح لكيف...
2014-03-15 (03:55:41AM)
loma000111
مميزات galaxy s...
2014-03-01 (01:50:29AM)
nagla2
هااام تبرع من خ...
2014-02-28 (03:09:16PM)
zman2yahob
مقارنة بين الاس...
2014-02-26 (06:04:22AM)
sherif2090

مواضيع و اراء عن Samsung Galaxy S5

بواسطة: abdobibo881
يا جماعه ارجو الافاده .. البروسيسور الاعلي

dual-core 1.2 ghz cortex-a9

او

quad-core 1.2 ghz cortex-a7
2014-02-26 (08:06:37AM) / ردود 2
zman2yahob
2014-02-26 (01:43:32PM)
dual-core 1.2 ghz cortex-a9
معماريه احدث .. بالتوفيق
ArchieDeacon
2014-02-26 (08:33:47AM)
على ما أظن الإتنين هايكون أدائهم متقارب وجايز يبقى واحد
بواسطة: petergirgis
انا عايز اعرف اية الدونلود بوستر دا و هل دى ميزة فى الاس 5 ولا لأ
2014-02-26 (06:08:40AM) / ردود 2
galaxySgenius
2014-02-27 (12:50:29AM)
دي تبقي ميزة جاااااامدة
sherif2090
2014-02-26 (06:32:18AM)
حيث اصبح الان يمكنك استخدام شبكة الجيل الرابع وشبكة الواي فاي معا بنفس الوقت
وتصبح سرعة الانترنت عاليه جدا
دمج الشبكتين مع بعض واتخد السعرة الويرلس + ال3 جى ولا 4 الجى
مثلا عندك ويرلس سرعتة 1 ميجا و داخل من الموبيل على النت والسرعة مثلا 1 ميجا كمان
الميزة دى بتدمج الاتنين مع بعض وتبقا السرعة كلها 2 ميجا
وصلت ولا لسة ؟؟؟؟
ahmedreda19
معلش بعد اذنك
احترم رئيك ووجهة نظرك واقدها ولكن

اولا الاس5 متفوقش على الزد 2 الا فى البصمة لو هنتكلم هاردوير
اما الباقى اما متساويين او الزد اعلى
مثال الشاشة الاتنين واحد فى الجودة والزويا و ووو والدقة ووو ووووو وو

البروسيسور الاثنين نفس الموديل ولكن السام تردد اعلى ولكن نتائج البانش مارك المبدئية تقول ان التفوق للزد 2 ,,, ايضا ارتفاء التردد يكون على حساب الحرارة ...

الرام التفوق للزد 2 بعيدا عن كلام الكيت كات بيستهلك رام قليل والكلام دة وجميعنا يعلم من
الاساس كيف سوفت سام تقيل

الذاكرة الداخلية منصافة بين الاثين فى اسواق العالم ولكن هنا ومعظم الدول العربية التفوق للزد 2 بسبب ان الذاكرة الداخلية المتبقية للمستخدم فى الزد 2 هى 12 جيجا فى حين ان المتبقى للمستخدم فى الاس5 حوالى 7.5 جيجا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

هنقول انة متوافر منة 32 ودى لصالح الاس5 وان الزد2 اقل فى النقظة دى ولكن قلت ان احنا فى الاسواق العربية انسا الكلام دة التاجر مبيجبش الا الاقل ولو جاب الاعلى هيكون بسعر عالى جدااا

الكام لصالح الزد2 ,,, واختلافات السوفت وير فى الكام باتت قليلة جدااااااا فى ظل تحديث سونى للسوفت الخاص بالكميرا واضافة العديد من المميزات

مقاومة الماء لصالح الزد 2 لانة يقاوم الغمر بالماء ويظل تحت الماء لمدة 30 دقيقة على عمق 1.30 متر ونصف ,,,,,,,,, اما الاس5 يقوم رزاز الماء وليس الغمر بمعنى يقاوم المطر تمسكة وايدك مبلولة كدة انما انة ينزل المية وتسيبة يبقا مع السلامة .

نبضات القلب لا ارى لها اى 30 لازمة هوا انا جايب موبيل ولا عداد كمان فى طرق كتير ان الانسان يعد نبضات القلب بنفسة بدون اى ادوات + ان معظم الاكسسوار الاصلية الان فيها الميزة دى

البطارية لصالح سونى بكل تاكيد فرق 400 ملى امبيار

اتفق معك فى انة لا داعى اطلاقا للشاشات ال2 ك ,,, للاسبب التى ذكرتها وايضا لاستهلكها الكبير للبطارية ... ولن تكون بفارق كبير من الاساس ,,,,

اختلف معك فى التصميم
بص انتا بتقول مينفعش تغير الشكل تغير جزى وان العربيات بردك كدة والكلام دة
اديك مثل شوف مثلا لانسر 2005 و لانسر 2014 ولا 2012 ؟؟؟؟
اكيد فية تغير كبيرررررر

نيجى للموبيلات الشركة بقلها 5 سنين على نفس التصميم برغم انة ليس جيد ؟ لية ؟
الشركة لو بتلبى طلبات العملاء هتنجح اكتر واكتر وشعبيتها هتكتر انما هيا مصرة على شكل معين وعلى خامة معينة بسبب سهولة وسرعة التصنيع ... ودة تصريح رسمى لمدراء فى الشركة
انا مستهلك انا ملى بسرعة التصنيع ..........

على العكس شوف شركة زى سونى اول لما طلعات واحسبها من اول الزد ,,,, لان دة اول جهاز من انتاج الشركة لوحدها بعد الانفصال عن اريكسون ..

الناس الشاشة وحشة الشاشة زبالة عملوا اية ؟؟؟ غيرو مرة فى التقينة بتاعت الشاشة مجبتش نتيجة رحوا مغيرين الشاشة نفسها بدل tft خلوها ips فى الزد 2 ,,,, الصوت ياجمعة واطى ,,, سمعتين ستريو فى الزد 2 ...

هكذا شوف شعبية سونى انهاردة زى من سنة ..,... زى من 2 ..... لالالا طبعا
الناس اللى كانت بتشترى سونى انهارد اد اللى كانوا امبارح لالالالا طبعا اكتررررررر
شوف سامسونج الخسارة ارباح الاس4 لية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لانها مبتعملش اللى الزبون عيزة بتعمل اللى هيا عيزاة
وفى مثل بيقولوك الزبون ديما على حق ولا اية ؟؟؟؟
2014-02-26 (06:04:22AM) / ردود 9
ArchieDeacon
2014-02-26 (07:40:12PM)
تمام يا أستاذ شريف كلام حضرتك مظبوط جدا .،
وفى الأول والآخر دى موبايلات .، ودى تكونولوجيا وفى تطور مستمر .، وإحنا كمان فى سوق وكل حاجة متوقعة ..

بس فى النهاية أنا بشكر حضرتك على المناقشة المفيدة دى ، وفعلا أنا إستفدت منها ..

تقبل تحياتى ^ـــــ^ ،
sherif2090
2014-02-26 (07:12:39PM)
اولا شكرا لكم جميعا
احترم ارئكم واقدها
شكرا لك استاذ hardtime
استاذ AliAfify بالعفعل انا ارى ان سونى تنتج ما يستخدم فعليا حتا فى الاكسسورات تنتج افضلها و تتميزا نة يعمل مع جميع اجهزة الاندوريد غير شركات اخرى تجعل الاكسسوار حصرى لها

استاذ ahmedreda19
شكرا لردك ورئيك
بس احنا مبنقرنش الاس5 مع الاس4
احنا بنقول الاول الفرق بينة وبين الاس4 ولكن بنقارن مع اخر حاجة نزلتها الشركة وهى النوت 3
بنقارن مثلا الرام لية فى النوت 3 وهنا 2 ؟؟؟ رغم ان الجميع يعلم شراسة اجهزة سام فى الرام .

الشاشة فى الاس5 متغيرتش عن الا4 فى اى شى الا ال1 انش الزيادة

معظم الامكنيات متغيرتش بردك كتير عن الاس4 ولكن لما نقارن بالنوت 3 لا انا ارى التفوق للنوت فى كل شى معادا البصمة ,
ودة مش معناه ان الجهاز وحش ولكن زى ما قولت فى الاول ميفرق كتير عن المنافسين مبيتفوق الا ب البصمة وحساس النبضات وانا راى ان حساس النبضات ملهوش لازمة انا بششترى موبيل مش صيدلية ..

اما البروسيسور ان فى الزد2 ميفرقش عن الزد 1 كتير معاك نفس الكلام ميفرقش الاس5 على النوت3 كتير

استاذ ArchieDeacon
نفس الكلام اللى فوق لوكن ليا تعليق على ان الشركة لازم تراعى ظروف السوق والفئات الاقتصادية
اولا دة فلاق شيب يعنى بيبقا اقوى واغلى حاجة فى الشركة للى معاه وعايز
وبيبقا فية وانتا نازل اجهزة اخرى لحد 600 جنية لكل فئات المجتمع وجميع انواع الاسواق

كمان مش معنى انها تدينى خامات كويسة وامكنيات كويسة انها تغلى سعر الجهاز
شوف الاتش تى سى وان كلة الومنيوم كان بكان اول لما نزل 5600 تقريبا ,
شوف الزد 1 والزد2 و و و و و شوف النوكيا ال 1520 كان بكام مع العلم انة بلاستك ولا تقفل وشكل افضل
شوف دول كانوا بكام ,وشوف اجهزة زى الاس4 كان بكام شوف الاس5 بكام دولقت فى انجلترا بدون ضريب ب 500 جنية استرلينى يعنى حوالى 5800 جنية شوف الزد 2 يكام بردك هناك 470 جنية استرلينى الخامى لصالح مين التقنيات متقاربة جداا فيما عدا البصمة ونبضات القلب ,

اما الاى فون احنا كلنا عرفين سبب ان سعرة بيبقا غالى هنا هوا التجار اللى عيزين مكسب وخلاص
الجهاز بينزل فى العالم كلة بسعر واحد وهوا 700 دولار يعنى 4900 جنية . انما التجار لازم يكسب الضعف .
شوف مثلا حاجة تنية البلاى ستيشن 4 برة بكام وهنا بكام هنا اقل سعر لية 5000 جنية فى السعودية ب 2700 ريال فى امريكا ب 400 دولار يعنى 2800 جنية ,,,, دى سرقة من تجار مش اكتر . فا منخدهاش اساس.

موضوع الخامات مش علشان السعر ولكن علشان الانتاج بتاع الشركة والمسئولين فى الشركة بنفسهم قالو الكلام دة ان البلاستك بيوفر وقت كبير فى الانتاج للشركة , انا كا مستهلك ميهمنيش اطلاقا الوقت بتاع الانتاج انا يهمنى الجودة .....

مرة اخرى
أنا بحترم جميع الاراء ووجهات النظر المختلفة , وأرجو ان تتقبلو مناقشتى
ArchieDeacon
2014-02-26 (05:22:25PM)
ahmedreda19 تمام كلام حضرتك مظبوط وهو ده بالفعل اللى أنا أقصده ..

الجهاز فى إضافات يا جماعة عن الإس فور ، وهو كدة يبقى مختلف وأفضل .. أفضل بروسيسور .. أفضل كاميرا .. مش هاتطلع منه نسخ تانية زى الإس فور أكتف
والإس فور زوووووم جمعتهم فى جهاز واحد الإس 5 كاميرا ممتازة مع مقاومة للماء .. واى فاى ميمو .. Ultra Power دى لوحدها إبداع وحكاية ، لما جهازك وهو 10 % يفضل معاك بالخاصية دى 24 ساعة .. أمال بقى لو إتفعلت وهو 50 % هايفضل قد إيه .. البصمة .. مستشعر ضقات القلب ،
كل ده ياجماعة مش تغييير ولا إضافة .. وخلوا بالكوا من حاجة 2 جيجا رام DDR 3 غير 2 رام DDR 2 النوع برده بيختلف ، وأنا متأكد إن رام الإس 5
DDR3 ، كل دى مميزات للإس 5 عن الإس 4 .. بلاش ندخله مع النوت 3 خالص ، ولا حتى أى نوت .. لكنه هو كجهاز متميز وفيه إضافات تخلينى أبيع الإس فور وأجيبه .. ويا أستاذ شريف الشركة لو مارعتش كل طبقات المجتمع وظروف المستهلك الإقتصادية والمادية ، ماهى سهل تعمل جهاز نفس مواصفات الإس 5 كدة بس تخلى بقى الجسم معدنى ، والرام 3 ، والبروسيسور نفسه بتردد 3 جيجا ، والكاميرا نفسها بس 20 ميجا .. زى ال Z2 والوميا 520 كدة .. تمام ، وأنا بقى
كمستهلك آجى أشتريه .. ألاقى سعره زى الآى فون كدة أول مابينزل 8 ألاف و 9 ألاف جنيه ، وعلى مايثبت فى السوق يبقى بسعر 7 ألاف ..
كم واحد هايشتريه ؟ دى النظرية وأنا متأكد من ذكاء الناس دى ، وحكمتها فى ترويج المنتجات بصورة صحيحة .. وهى بكدة أكتر شركة بتنتج هواتف متعددة فى السوق حاليا ، واكلة السوق بمعنى أصح ..

أنا بحترم رأيك جدا ، وكلامك مظبوط ، وأرجو تتقبل مناقشتى
تحياتى ليك ، :D
ahmedreda19
2014-02-26 (02:52:29PM)
ولو علي الشكل زي مابتقول انه بيتغير وقلت مثال اللانسر 2006 والفرق بينها وبين 2012 ولا 2013 انت كده بتثبت كلامي اللي الشكل مش بيتغير الا كل 4 سنين ده كمان الفرق بين الانسر 2006 و2012 6 سنين لكن شوف الانسر 2004 و2005 و2006 و2007 و2008 كلهم نفس الشكل والهيكل الا تغير طفيف جدا دي منظومه مينفعش الشركه تغير رمز وملامح مره واحده والدليل علي كده انك بتعرف نوع العربيه مش شرط من العلامه بتاعتها ممكن كن شكلها ولو غيرت الشكل مره واحده كش هتعرف نوعها الا من العلامه وده اللي مينفعش يحصل مره واحده ومش معني كلامي ان انا ضد تفير الشكل لا بالعكس انا من اول الناس اللي عايزه الشكل يتغير بس تغير بسيط مع السنين هتلاقي الشكل اتغير كله لكن مينفعش مره واحده عشان دي منظومه وملامح منتج وشركه
ahmedreda19
2014-02-26 (02:43:55PM)
احترم وجهه رأيك جدا وهيا في الاول والاخر ازواق ورراحه نفسيه بس كل ده كلام علي الورق بكره هينزلو علي الطبيعه والناس تجرب ونشوف مين هيتفوق بس عندي سؤال ايه المميزات اللي زودتها سوني لل Z2 عن Z1 مش هتلاقي غير الرام والشاشه فقط وفرق البيكسلات كمان للشاشه القديمه ولسه الجديده تحت الاختبار محدش جربها والبروسيسور فرق مش ملحوظ اصلا والشكل زي ماهوا وبالرغم من كده عاجب الناس اوي لكن سامسونج زودت عن s4 لل s5 حجات كتير جدا محترمه كاميرا بمميزات جباره وتثبيت بصري الاسرع في العالم حاليا 3 جزء من الثانيه وبروسيسور يعتبر الاقوي حاليا وبصمه الصابع وجهاز نبضات القلب ومقاومه المياه والغبار و البطاريه واليو اس بي 3 واستيعاب كارت لغايه 128 غير بقا السوفت وير في الكاميرا وخاصيه ultra power saver وعلي فكره سامسونح مش مقاومه بس لا ده بينزل متر وبغضل تحت المايه 30 دقيقه وادخل علي اللينك واتأكد بنفسك اضغط هنا لزيارة الرابط و كل ده مش عاجب !!!!!! الواحد مستغرب الصراحه
AliAfify
2014-02-26 (02:37:44PM)
الله ينور sherif2090 : تقرير رائع ومتميز .. برغم إنى كنت من عشاق سامسونج وأكتر موبايلات شيلتها كانت من سامسونج , إلا إنى بحس إنها كشركة بتشتغلنى وتستكردنى كعميل !
السونى Z2 اضغط هنا لزيارة الرابط أبهرنى جدا بصراحة كإمكانيات وشكل وتصميم أكتر من رائع , وبإذن الله يكون تليفونى القادم إن شاء الله ... ولما دخلت على موقع سونى اضغط هنا لزيارة الرابط وشفت منتجاتها عموما ولقيت منتجات وأفكار أنا كنت محتاجها فعلا .. بدأت أقتنع بيها جدا وحسيت إنها كشركة بتبدع إبداعات منطقية وليها لازمة فعلا .. مش فكرة إنها بتعمل حاجه جديدة ومختلفة وخلاص !
sherif2090
2014-02-26 (09:59:34AM)
اولا يا اشرف بتقول متستخدمش كلمة زبالة طيب وبالنسبة للى انتا قيلة دة اية ( حراقة )

كمان محدش لية دخل ببروفيل حد كل واحد حر فى رئية و توجهة زى مابحترم رئيك تحترم راى
ولكن مش لازم اقتنع برئيك وا انتا تقتنع براى علشان نبقا بنحب ولا بنكرة شركة .

كمان انا لما اتكلمت بتكلم بكلم تقنى يعنى 1+1=2
يعنى لما نقول ان الاتين شاشة واحدة يبقا مفيش حد يقول لا شاشة فلانة احسن لان اللى بيحكم هنا الزوق مش التقنية والعلم

اما ان الاس5 يتفوق وولا لا دة يرجع للشغل الفعلى زى ما قال ArchieDeacon

ويا ArchieDeacon
ولا يضحك علينا ولا عليك احنا مش اصحاب الشركة ولا بناخد منها حاجة علشان نهجم ولا ندافع
كل واحد لية رئية
اما ان الاداء الفعلى حاجة والورق حاجة الكلام دة لسمسونج شوف التعليق والتهنيج اللى بيبقا فى اجهزتها .
اما ان الشركة منزلتش علشان النوت 3 ميخسرش ولا علشان اللى جاى
فا انا كا مستهلك مليش دعوة بالكلام دة المستهلك ديما عايز الافضل لية مش للشركة
متفق معاك انها سوق وسياسية ومينفعش تطلع كل اللى عندها .

ولو رجعتوا كلامى الكلام ياريت تقولولى اية اللى بيتفوق فية الاس5 غير اللى قلتة

اية فى كلامى غلط
ArchieDeacon
2014-02-26 (08:42:17AM)
طب صدقونى إس 5 ليضحك عليكوا كلكوا ويبقى أسرع من النوت 3 ، وبكرة تقولوا إنى قولتها .. ياجماعة الأداء الفعلى حاجة ، والكلام على الورق حاجة تانية .. سيبكوا من الأرقام الكبيرة ، الجهاز ده جبااااار وإبداع صدقونى .. كاميرا خرافية ، ميزات إضافيه فى سمارت فون ﻷول مرة بين باقى الهواتف التانية .. إنتوا ليه كنتوا عاوزينه يبقى أفضل من كدة ، على فكرة الشركة بتفكر صح ، لو كانت نزلت الجهاز بنفس توقعاتكوا كدة .. كانت عملت حاجتين غلط ، الأولى ضربط النوت 3 ﻷنه هايبقى أعلى منه ، وبالتالى فتسطه فى السوق ، والتانية .. حرمتنا من إبداع حقيقى منتظر على آخر السنة فى النوت 4 .. هى أضافة مميزات جميلة فى الإس 5 بس ما طلعتش كل اللى عندها ، يا جماعة ده سوق ودى سياسة وشغل كبييييييير إنتوا بتقولوا إيه ياجماعه .. ماتقول حاجة ياعم أشرف -:)
بواسطة: mehany
s5 خيب امل ناس كتير يبقى النوت 3 احسن
2014-02-26 (01:55:20AM) / ردود 1
tamer2015
2014-02-26 (04:43:41AM)
حقيقة يا صاحبي
بواسطة: محمد عليوه
اضغط هنا لزيارة الرابط
2014-02-26 (01:12:05AM) / ردود 0
بواسطة: ahmedreda19
اضغط هنا لزيارة الرابط دي مقارنه بين س5 و z2 من وجهه نظري المتواضعه انا شايف ان س5 يتفوق في كل حاجه انا مش عارف الناس زعلانه ليه اول سبب دقه الشاشه مش2k انا مستغرب اوي من النقطه دي عشان في اعضاء كتير هنا قالو ملهاش لازمه الدقه دي خصوصا انها مش هتري بالعين المجرده لان العين لاتري اكتر من عدد معين من البيكسلات وهتاخد مساحه كبيره من الرام وسرعه الجهاز
تاني حاجه الرام انا شايف ان الرام مش 3 زي النوت 3 بس ايه سبب وجود رام 3 جيجا بعد تحديث الكيت كات اللي بيشتغل بكل سرعه وسلاسه علي رام 512 هيا اي زياده وخلاص
وبالنسبه للمساحه في 16 و32 وليكم حريه الاختيار الناس ركزت في 16 وسابت 32 كانهم هيخدو 16 غصب عنهم والشركه مش هترضي تدي للمشتري 32 !!!!!
وبخصوص الشكل انا شايف ان الشكل نفس الاس 4 بس انا مستغرب من الناس اللي عايزه الشكل يتغير بنسبه 100% عشان مينفعش اي شركه تغير تغيير جذري وخصوصا انها بتحقق اعلي ايرادات بالمنظومه دي يعني سوني نفس الشكل متغيرش والاي فون نفس الكلام من كام سنه حتي شركات السيارات مبتغيرش الشكل وبيكون تغير بسيط مش جذري كل 4 سنين عشان ده شكل بيميز الهاتف وملامح الشركه مينفعش تتخلي عن ملامحها مره واحده ممكن تدريجي مع الوقت
وليه الناس سابت كل مميزات الكاميرا وقياس نبضات القلب ومقاومه المياه والغبار واستيعاب كارت ميموري لغايه 128 جيجا والبطاريه واليواس بي 3 وغيره وغيره الخ وركزت في السلبيات انت لو عايز جهاز مفهوش عيب مع ان دي مش عيوب يبقي تتدفع 10 الاف جنيه وانت ساكت لكن سامسونج بتحاول توفق بين المميزات علي اد السعر وانا اسف علي الاطاله ودي مجرد وجهه نظري وليكم حق الاختلاف طبعا وشكرا
2014-02-26 (01:07:06AM) / ردود 3
sherif2090
2014-02-26 (06:05:37AM)
استاذ
ahmedreda19
ليك رد فى فوق
tamer2015
2014-02-26 (04:48:03AM)
وانت عامل اية دلوقت ؟؟
ياراجل حارم عليك انت مقتنعى باللى انت كاتبة دا !!!
اكيد دى وجهة نظرك واحترمها جدا وهى فى النهاية صدقنى على حسب الراحة النفسية والازواق .. تقبل تحياتى
AshrafAshry
2014-02-26 (02:19:50AM)
اخيرا لاقيت حد نفس رأيي انا و يوسف تعالى خش فى لحم اخوك يا فواازز
بواسطة: ahmedsuper
حتى شكله زباله
2014-02-26 (12:11:09AM) / ردود 0
بواسطة: zman2yahob
والحمد لله من 20 يوم كان ده كلامى


2014-02-06 (12:59:04AM)zman2yahob

بعد 3 أسابيع سيتم الأعلان عن الهاتف Samsung Galaxy S 5 وساعة Galaxy Gear 2 رسميا

الى يأمل خير فى اس5 احب اقولو مش هتنبهر صدقنى
هيكون نسخه اعلى من اس4 لا اكثر ولا اقل وفيه برامج من سامسونج اكتر وكالعادة مالهاش لازمه
والهيكل بلاستيك والكاميرا قد تكون 16 ميجا

السنه دى هتبئى زى الى قبلها . ملك اتش تى سي واى فون
مع شدة حبي لسامسونج

للعلم . احدث جهاز فى العالم كان لصالح اتش تى سي وجائزة الاكثر ابتكارا بردو بسبب تقنيه الالترا بيكسل وطبعا نظام البصمه الى مالهوش لازمه

بالتوفيق

صورة للبوست اضغط هنا لزيارة الرابط

الحمد لله على نعمه ثقتكم وتصديقكم ليا ..

وده تخمين للسعر

الهاتف هينزل مصر فى مارس تقريبا او اخر ابريل
السعر 5500 وقت النزول وبعد فتره هيرسي على 5000 لحد 4800 على ما اعتقد
2014-02-25 (11:48:46PM) / ردود 2
sherif2090
2014-02-26 (06:08:03AM)
كلامك صح
ولكن موعد النزول فى نص ابريل 15 ولا 20
السعر هيكون اول ما ينزل 6000 او 5700
galaxySgenius
2014-02-26 (12:38:42AM)
انا اول ماعرفت مواصفاته افتكرت كلام حضرتك علي طول
بواسطة: xadamsx
عيب يا شباب موجود في نسخه 16 جيجا في الجهاز وهو

ان روم الجهاز هايخد 8 جيجا كاملين يعني انت مش هتاخد غير 8 جيجا فقط من 16 جيجا

يعني الافضل لو ناوي تشتريه الجهاز اشتري نسخه 32 جيجا كنت صراحه اتمني مش ينزلوا نسخه 16 جيجا كما فعلوا مع نوت 3
2014-02-25 (10:24:26PM) / ردود 1
tamer2015
2014-02-25 (10:46:26PM)
طبعا اى حد بيفكﻻ يجيب اﻻس 5 ميجبشى اقل من النسخة ال 32 بالتاكيد
بواسطة: mhmmed
الاعضاء الكرام لو سمحتوا انا عايز اعرف ايه الميزه الوحيده والعيب الوحيد فسامسونج ميجا 5.8/6.8 وشكرا لكم
2014-02-25 (09:44:26PM) / ردود 1
zman2yahob
2014-02-25 (11:39:26PM)
ميجا 6.3 هعدلك مميزات .. الكاميرا الممتازة وجودة الشاشه وسرعته المعالج الجيده وقوة البطاريه
العيوب . لا يوجد
ميجا 5.8 لآسف الشاشه سيئه والكاميرا مش بدرجه نقاء ميجا 6.3
بس كويس ان شاشته كبيرة وبطاريته تمام والمعالج على القد ..