بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

اعلانات

سعر و مواصفات Samsung Galaxy Note 4

  • Android
    Android OS, v4.4.4 (KitKat)
  • 5.7″
    5.7 بوصة
  • 4G
    2G / 3G / 4G
  • 16 MP, 3...
  • GB RAM
    32 GB, 3 GB RAM
  • 3220mAh
    Li-Po 3220 mAh قابلة للازالة
غير متاح
(1112 تقيمات)

موصفات Samsung Galaxy Note 4

الموصفات الاساسية
الحجم 153.5 x 78.6 x 8.5 mm (6.04 x 3.09 x 0.33 in)
الوزن 176 جرام
الألوان بالأسواق Frosted white, Charcoal black, Bronze Gold, Blossom Pink
الشاشة
نوع الشاشة Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
مساحة الشاشة 5.7 بوصة
دقة الشاشة 1440 x 2560 pixels, 16:9 ratio (~518 ppi density)
دعم اللمس المتعدد لا
الشبكة
دعم 2G نعم
دعم 3G نعم
دعم 4G-LTE نعم
دعم 5G لا
دعم HSCSD لا
دعم EDGE نعم
دعم GPRS نعم
الاتصال
دعم WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi hotspot
دعم بلوتوث v4.1, A2DP, EDR, LE
GPS دعم نعم
NFC دعم نعم
دعم راديو Fm نعم
دعم USB نعم
معلومات عن الكاميرا
دعم الكاميرا 16 MP, 3456 x 4608 pixels, optical image stabilization, autofocus, LED flash
دعم فلاش نعم
كاميرا امامية نعم
مساحة الذاكرة
الذاكرة الخارجية microSD, up to 64 GB
الذاكرة الداخلية 32 GB, 3 GB RAM
نظام التشغيل
نظام التشغيل Android OS, v4.4.4 (KitKat)
نوع نظام التشغيل Android
CPU Quad-core 2.7 GHz Krait 450 (SM-N910S)
معلومات أخري
الرسائل SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM
المتصفح HTML 5
معلومات عن البطارية Li-Po 3220 mAh قابلة للازالة
الخصائص
دعم شرحتين لا
الشريحة Micro-SIM
نوع النغمات MP3, WAV
مخرج صوت 3.5mm jack نعم
الاهتزاز نعم
دعم انفراريد نعم
حماية بالبصمة Fingerprint لا
مكان البصمة لا يوجد
ملحوظة : لا يمكننا ان نضمن ان تكون المعلومات في هذه الصفحه صحيحة 100%

مميزات و عيوب Samsung Galaxy Note 4

مميزات سامسونج Galaxy Note 4

  • الجهاز يأتى بشاشة qhd وى جودتها 4 اضعاف جودة النوت 3
  • الجهاز ياتى ببرسيسور هو الاقوى فى العالم 2.7 الا وهو اسناب دراحون 805
  • الجهاز ياتى بكارت شاشة ادرينوا 420 والاعلى على مستوى العالمواللى من انتاج شركة كوكلم العملاقة
  • الجهاز يأتى بكاميرا خلفية بقوة 16 ميجا بيكسل بفلاش قوى جدا
  • الجهاز يأتى بكاميرا امامية 3.7 ميجا بيكسل وكمان سنسور علشان تقدر تتصور صور سيلفى 120درجة بضاءة افضل بنسبة 60%
  • الجهاز ياتى باربع اللون مختلفة (_ابيض_اسود_زهرى_ ذهبى)
  • وجود تقنية (OIS (Optical Image Stabilization(المثبت البصرى)
  • يأتى الفابلت ببطاريه بحجم 3.220 ميلى امبير
  • مع خاصيه الشحن السريع حيث نستطيع شحن 50% من البطاريه فى زمن قدره نصف ساعه fast_0
  • ياتى بمستشعر Finger Scanner(انك تفتح وتقفل النوت ببصمة صوباعك)
  • BY HaRd TiMe

عيوب سامسونج Galaxy Note 4

  • الجهاز ي ياتى بنفس بطارية النوت 3 واللى كان معظمنا متوقع انها على الاقل تكون 3400 امبير
  • الجهاز كان الكل منتظر انوا يكون مقاوم للمياة والاتربة
  • الجهاز يأتى برامات 3 جيجا والكل كان متوقع زيادتها لتصبح 4 جيجا
  • السماعة الرئيسية موجودة في الخلف مما يقلل من سماع الصوت في حالة وضع الجهاز علي مكتبك
  • BY HaRd TiMe
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل

مواضيع مميزة عن موبايل Samsung Galaxy Note 4

[عام] النوت 4 بعد تحد...
2016-04-09 (02:19:25PM)
starstar2
[عام] فتح كرتونة النو...
2014-11-28 (01:04:13PM)
hardtime
[عام] مرجعة للمميزات...
2014-09-05 (09:52:27AM)
hardtime
[تقييم] wecome dear not...
2014-09-04 (06:03:44PM)
drizzyman
[عام] العملاق NoTe 4
2014-09-04 (12:52:54AM)
hardtime

مواضيع و اراء عن Samsung Galaxy Note 4

بواسطة: mostafadawod20
بعد ازن الاعضاء اللي يعرف حاجه عن تحديث نوت 4 للمرشيملو يفدنا علشان انا منتظره بشده
وهل السوفت وير هيتغير مثل النوت 5 وخصائص القلم ياريت اللي يعرف يفدنا
بدل ما اغير واجيب النوت 5
لو السوفت الجديد هيتغير مثل نوت 5 انا شايف ان النوت 4 افضل بكتير
ولا انتو شايفين ايه .
2016-02-12 (10:23:07PM) / ردود 2
mostafadawod20
2016-02-13 (12:26:34AM)
اشكرك starstar اديني منتظر بس اكيد علي ما التحديث يوصل لمصر قدامك شهرين كمان يعني في شهر 5
وفعلا انا مش شايف اختلاف في النوت 5 عن النوت 4 غير في السوفت وخصائص القلم
غير ان كمان النوت 4 فيه مكان للكارت الميموري والبطاريه بتتشال ودي افضل خاصيه ان البطاريه بتتشال
علشان لو لقدر الله وقع في المياه ممكن تلحقه وتشيل البطاريه وياريت تفدونا اكتر .
starstar2
2016-02-12 (11:55:19PM)
ان شاء الله منتظر وصوله خلال شهر 3 بالكتير ..وتم اصدار النسخة التجريبية لاصدار النوت 4 f ..
بالنسبة للمارشيمللو النوت 4 اصبح مقارب بنسبة كبيره جدا جدا للنوت5 ك تاتش ويز وايقونات النوت 5 ومميزات القلم بخصائصها وهي اسكرول كابشر واسكرين اوف ميمو بشكل الايقونات بالاضافه للميزة الموجوده بالنوت 4 وغير موجوده بالنوت 5 وهي اخفاء التطبيقات ..النوت4 هاتف قوي ومن وجهه نظري افضل من النوت 5 لاكتر من سبب .
بواسطة: ahmedfarghally
الإخوة الأفاضل أعضاء الموقع: عند تصفحي للإنترنت على المحمول تظهر باستمرار نافذة منبثقة بعنوان Wonder land وقد حاولت منع ظهورها باستخدام بعض برامج الantiviruses إلا أنني لم أتمكن من منع ظهورها, فأرجو المساعدة.
2016-02-06 (01:11:32AM) / ردود 3
ahmedfarghally
2016-02-06 (07:05:34PM)
جزاكم الله خيرا أ.semsemSiR و أ.strarstar2 أنا عملت clear cash و clear data والحمد لله النوافذ المنبثقة اختفت بالفعل ويارب تفضل مختفية على طول. وشكرا جزيلا على مساعدتكم وياريت كل الناس تحب الخير مثلكم.
starstar2
2016-02-06 (05:07:38PM)
ل ده اعلانات ..شوف اخر تطبيق نزلته او حدثته وبعدها حصل الموضوع ده وبكده الغيه ..وممكن تستخدم متصفحات امنه مثل adblock browse بس عيبه البطئ شويه او استخدم تطبيق مانع الاعلانات زي برنامجadware من البلاي ستور و خلي بالك انه بيشيل الاعلانات بنسبه 50% .. لو بتستخدم برامج الانتي فيرس وتحرير الرام وتسريع الجهاز او برامج البطارية لانها مالهاش اي لازمه وبتكون عبئ علي الجهاز وممكن يكون ليهم يد في الاعلانات ..
..ولو عايز تطبيق يحجب الاعلانات بنسبة كبيرة في اكتر من تطبيق ومن ضمنهم تطبيق ad block plusبس للاسف محتاج صلاحيات الروت فلو هاتفك مروت نزل التطبيق وانسي موضوع الاعلانات .
وعموما هنعمل مع بعض خطوات للتأكد من عدة اختيارات وهنبتدي وندخل ف الابليكيشن مانجر وعند التطبيقات وهنعمل كلير كاش وبعدها كلير داتا للمتصفح الخاص بيك سواء كروم او انترنت الرسمي وبكده نشتغل علي نضافه و اعمل اللي هقول عليه وهنبتدي بتظبيط اعدادات متصفح جوجل
بـــــــ google ghrome هندخل جوه التطبيق ومن فوق فــيه علامة هنختارها هتظهر قائمة وهنختار settings وبعدها هنختار sitesettings هنفتحها وهنشوف حاجة اسمها pop ups هندخل جواها ونختار allowed ...

متصفح internet الرسمي:
هنفتح البرنامج ومن فوق عند العلامة هنختار settings وبعدها advanced وبعدها content settings وهنختار حاجة اسمها block pop ups ..
موفق ....
semsemSiR
2016-02-06 (11:05:27AM)
اول حاجة هتدخل تعمل clear data لمحرك البحث اللى انت شغال علية سواء ( كروم او الانترنت بتاع الجهاز ) من ال application manager

وبعد كدة هتشوف لو العيب راح او لأ , مارحش يبقى لازم سوفت وير جديد , عشان ممكن يكون spam ومش بيروح بالفورمات

سلامى للجميع اعضاء الجروب الكرام
الجميع يترقب وصول التحديث الاخير (( مارشميلو)) الى هواتف سامسونج و بالخصوص نوت 4 و
لكن هل هذا هو التحديث المنتظر الذى يستحق منا الاهتمام فاذا كان المارشميلو لا يعالج مشاكل اساسية مثل :
1) القدرة على ازالة الكثير من التطبيقات الغيرمفيدة المحملة مسبقا .
2) تحسين اداء البطارية المخيبة الاداء للكثيرين فاحيانا يستلزم الشحن بعد بضع ساعات .
3)الاحتفاظ بميزة استخراج النص من الصورة الموجود فى خاصية " الاختيار الذكى " للقلم فكما تعلمون فقد نزعت هذه الخاصية من نوت 5 على الرغم من كونها ميزة ضرورية للقلم لاستخراج النصوص والتعديل عليها كما نزعت منه خاصية الاشعة تحت الحمراء و هى ميزة مهمة ايضا و حرم من القدرة على اضافة كارت ذاكرة خارجى و اريد بذلك ايضاح سياسة سامسونج فى نزع الخصائص و تقليل عمر بطارية نوت 4 عن عمد و بدون داعى فلم يشتكى البعض من هذه المشكلة فى كيتكات و ما الداعى للتحديث للولي بوب فى الاساس ؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا اخفيكم سرا فلا اتوقع ان التحديث المنتظر سوف يحافظ على استهلاك البطارية كام كان " الكيت كات " يفعل لاسباب تجارية بحتة و تسويقية لاتاحة الفرصة للنوت 5 و 6 الذى سوف يصدر هذا العام .. كما انى لست مستبشر بسياسة سامسونج بانتزاع خصائص مفيدة كانت موجودة بالفعل بدلا من اضافة الجديد.

سؤالى لاعضاء المجموعة هل مازلتم تنتظرون التحديث للمارشميلو الم تتعلمون الدرس من ترككم لنظام الكيت كات الحكيم ؟
2016-01-30 (08:27:53PM) / ردود 10
hany7777
2016-01-31 (09:11:03PM)
اعتقد انه على الكيت كات كان 64 بعد التحديث للوليبوب لم تعمل الانوية الا على 32 .. و قد اكون مخطئ
و شكرا لردودكم و اهتمامكم مرة اخرى فردودكم تثرى المعرفة فقط اردت ان انوه الى ان هناك مشروع قادم لجيل جديد من الهواتف الذكية القابلة للتعديل و المشروع بعنوان project ara .....فخلال عامين ربما اقل ستكون هواتفنا الذكية حاليا مجرد ذكرى كسابقتها النوكيا اتتذكرون ..... و لكن اتعلمون فاراكم هناك فى المستقبل القريب متميزون دائما بدعمكم المستمر و قد اكتسبتم من الخبرات ما يمكنكم من التعامل و تطويع تلك التكنولوجيا المتطورة سريعة الخطى .... وللحديث بقية بعد اشهر معدودات و اولى مشكلات المارشميلو الوليد ... دمتم بخير

semsemSiR
2016-01-31 (07:12:11PM)
اصل كان معانا نوت 4 النسخة ال n910c ونزلنا عليها برامج كلها قالت انة 32bit

starstar2
2016-01-31 (04:28:45PM)
احتمال كبير ان نظام 6 يكون داعم لمعمارية 64 بت وده تخمين ...عموما مشكلة المعمارية اصلا واجمالا تخص الكيرنال وبفضل الله تم تهيئه كيرنال داعم للمعمارية 64 بت للنوت 4 من جديد ولكن ما زال العمل عليه من قبل مطورين مقربين مني شخصيا وتمت تجربه الكيرنال علي جهازي ولكن يتواجد به العديد من الاخطاء واضطريت ان استبدل الكيرنال بأخر وحاليا مستقر علي كيرنال ultimate الوحيد الافضل الداعم لتطبيقsynapseالمتحكم في البطارية والبروسيسور وغيره .. تحياتي لك سامح بك ..
starstar2
2016-01-31 (04:17:57PM)
العفو يا كبير ..لا يا كبير الهاتف داعم ل معماريه 64 بت في نظام الكيت كات .ولم يتم دعم المعمارية في نظام اللولي بوب ..وهذا للعلم ..ارق تحياتي لشخصكم الموقر..
semsemSiR
2016-01-31 (03:47:10PM)
شكرا hany777 و Starstar2 على المناقشة الجميلة واللى ان شاء الله كمان يستفادوا منها بقية الاعضاء

بس تصحيح بسيط , النوت 4 من اول لما نزل وهو شغال بنظام 32bit , وسامسونج قالت ان مع تحديث اللولى بوب هيتم دعمة لل 64bit وبردة مافيش حاجة , قالوا مع ال5.1.1 وبردة مافيش اى تغير ,واعتقد نفس الوضع هيكون فى المارشيميلو

والموضوع دة بسبب مبيعات النسخة السناب دراجون لانها كانت نازلة بنسخة 32bit فاعتقد سامسونج قلقت من حوار المبيعات انها تاثر على النسخة بمعالج كوالكوم راحت مخلية كلة يمشى بنظام 32bit
starstar2
2016-01-31 (01:36:00PM)
اتفق معك تماما في ان سامسونج هنقولها ضحكت علي مستخدمين النوت4 عند ترقيه النظام من كيت كات الي لولي بوب في نقطه عدم دعم معمارية 64 بت في التحديث الاخير بالرغم من دعمه في نظام الكيت كات ..وده سببه اكيد عشان يوسعو الطريق للنجم الجديد وهو النوت5 ..انا معاك تماما ان النوت5 اتشالت منه بعض الخصائص والميزات الموجوده في النوت 4 وكذلك الامر عند ترقيه النوت4 الي مارشيمللو تمت ازاله بعض الميزات منه ولكن في النهايه سامسونج لم تؤكد هل ستدعم معماريه 64 بت مره اخري ام اكتفت ب 32 بت ..وماتنساش برده ان الترقيه اختياريه للمستخدم مش اجباري وحتي لو تم الترقيه يمكن للمستخدم عنل داونجرادج ولكن بضوابط وخطوات معينه حتي لا يتم فقد نظام الاتصال في الجهاز ..
وخلي بالك الانظمه عموما لا دخل للشركات المصنعه فيها فالامر كله متروك لجوجل صاحبه النظام والتي بدورها تقوم بتسليمه خام للشركات وكل شركه مصنعه تترك لمسه جماليه وبصمه لها في هذا النظام ..وانا اعلم تماما انك علي علم كثير في هذه النقاط لكونك واعى في هذا المجال ..وفي النهاية اني اري ان الكيت كات افضل نظام حتى الان لسبب دعمه معمارية 64 بت ودي هامه جدا جدا للكثير اما بعيدا عن هذه النقطه فنظام اللولي بوب افضل واخف واسرع من النظام السابق وكذلك الامر هيكون في اندرويد مارشيمللو..
وخلي بالك موضوع استهلاك البطارية مش مه سامسونج بس ..كل الشركات المصنعه بيعانوا من نفس المشكله وعموما خلال السنوات القليلة القادمه سيشهد العالم نقله في صناعة البطاريات ولكن ستكون مكلفه بعض الشيئ ...واخيرا المستخدم هو المتحكم الاساسي في الحد وتنظيم استهلاكه لاني اغلب مشاكل البطاريه والتهنيج سببها المستخدم لعدم درايه الكثير منهم طرق المحافظه وكيفيه التعامل مع نظام الاندرويد ..عموما اخي الكريم التحديث لا بد منه وزي مقال اخونا القدير سامح في هذه النقطه ..وانت علي علم ان جميع الشركات المصنعه لهواتف الاندرويد التحديث بيكون لسنتين وبعدها بيوقف الدعم ...تحياتي لكم جميعا ..
hany7777
2016-01-31 (12:15:49PM)
semsemSIR .. شكرا للمشاركة اولا
انا مش متحامل على النظام مارشميلو بس لازم اذكر السلبيات اللى واجهت الناس من هذا النظام خصوصا انه بديل غير قابل للازلة لنظام الكيتكات ... حبيت بس اوضح ان كلمة تحديث لنظام جديد دى كلة كبيرة فنظام كامل يعنى تغيير جذرى , واجهة جديدة خصائص جديدة باللاضافة الى معالجة جذرية لمشاكل سابقة .

ف بالتغير من الكيت كات الى لولىبوب كان تغير نظام .كان به بعض العيوب فى البداية و لكن تحسنت مع الوقت ((لكن)) التغيير النهائى لم يكن جذرى و لم ياخذ فى الحسبان صرف البطارية السئ على الرغم من كونه نظام كامل .

نفس الموضوع ينطبق على مارشميللو من اللوليبوب فكلمة تحسينات كانت كافية بدلا من تسميته نظام مارشميلو فكون سامسونج قد اعترفت بخطأها فى عجز ((( نظام))) لوليبوب عن الحفاظ على معدل استهلاك البطارية لاجهزتها بالاضافة الى تحميل برامج كثيرة غير ذات اهمية للبعض تستهلك قدر كبير من مساحة الذاكرة الذى يؤثر بطبعه على معدل استهلاك البطارية فكان من الاولى بسامسونج ان تعوض مستخدميها فى هذا المارشميلو بان تعطى للمستخدم صلاحيات لحذف تلك البرامج السخيفة او تبتكر طريقة غير تلك الخاصية DOZE فتلك الخاصية عل الرغم من فاتدتها الا انها مازالت فى مراحلها الاول تجريبية اخذه فى التطور فهى لا تعمل الا و الهاتف ثابت كامن غير متحرك هههه يعنى مش شغالة غير و الجهاز مركون مبيتحركش علشان لو اجهاز تحرك بيحرك الحساسات و بيفصل ال DOZE .

اخيرا كما ذكر starstar2 فالمارشميلو احضر ميزات اضافية و فى رأى انها ميزات جيدة بالفعل لكن كعادة سامسونج للمرة المليون تناسوا و اهملوا ايجاد حل جذرى و فعال للحفاظ على استهلاك البطارية اللعينة .

شكرا لك semsemSIR , startstar2 و لكم منى جزيل الشكر على الردود فكانت مفيدة لى خصوصا انها صادرة من اشخاص ذوى خبرة فى انظمة الاندرويد .
semsemSiR
2016-01-31 (09:30:56AM)
مع احترامى لوجهة نظر حضرتك يااستاذ هانى , بس الاندرويد 5 فرق كتير عن الكيتكات بغض النظر عن البطارية , لكن الاداء اتغير فعلا للافضل والاحسن , ودة عن تجربة مابين النظامين

للاسف دية سياسة سامسونج مالهاش دعوة بيها فى تغير النسخة , لان زى ماحضرتك عارف ان الاندرويد دة ملك للجوجل وكل اللى على الشركات انهم بياخدوا النسخة خام وبيحطوا ال interface او الواجهة بتاعتهم

سامسونج فى الاندرويد 6 استعانت بخبراء من جوجل عشان يخرجوا نسخة افضل واسرع من الايفون. وكمان تقليل استهلاك الرام الى اقصى حد
ودة اللى حصل فعلا فى اخر تحديث للاندرويد 5 فعلا كل واحد شاف ان الرامات بعد ماكانت فى ال4.4.4 بتاخد نسبة 80% على الاقل من الرامة بقت بتاخد حاليا نسبة لا تتعدى ال 70% و 65% كمان ماهو دة تتطوير فى الجهاز

عموما صعب جداا ان حضرتك يكون معاك جهاز وتلاقى الشركة ماتنزلش لية تحديثات , ساعتها هتحس انك جايب جهاز طول عمرة هيفضل كدة , وهتلاقى نفسك بتغيرة حتى لو مافيش فية حاجة
hany7777
2016-01-31 (08:48:44AM)
اشكرك لتكيد عناء الرد ...احترم رايك كثيرا فى ان ميزتان اضافيتان للمارشميلو سوف يتم اضافتها للنوت 4 و لكن كان اولى على سامسونج الانتهازية اضافة خصائص بدلا من حذفها او على الاقل الابقاء عليها .
فكما ذكرت فميزة استخراج النص قد ل تهم البعض و لكنها ذات اهمية كبرى للبعض خصوصا من هم فى مجال الكتابة اة التسويف مثلا و لا اداعى لاطيل الشرح عليك بمزاياها فاظنك على علم كاف بفائدتها .

اما ععن النفطة الاخرى و هى البطارية و استهلاكها و النطمينات بخاصيو دوز ... فلترجع الى الخلف قليلا افصد نظام الكيت كات و استهلاكه الرشيد للبطارية ثم اخرجت لنا سامسونج هذا اللوليبوب المراهق ببعض التغيرات فى الالوان ههه و بعض التحسينات السطحية جدا على حساب تغير النظام من 64 بت الى 32 و على حساب البطارية و اسئالك كمستخدم واعى ذو خبراة و اطلاع اكان الللوليبوب بهذه الاهمية كنظام مطور جديد اتى على حساب ميزات هامة للغاية كتقليل النواة العاملة الى 32 و عمر البطارية السئ مقارنى بالكيت كات ؟

و اخيرا امنى لك مزيد من التقدم و النجاح و مزيا من الرومات المعدلة بحكمة بالمناسبة فالدوز اعتقد انه تغيييرا ل اسم الالترا بور سيف مود و قد استغنوا عن بور سيف مود التى كانت بلا فائدة .. سلامى لك .

starstar2
2016-01-30 (08:58:00PM)
ولك مني السلام والتحية ..
اخالفك الرأي في اكتر من نقطه..
نظام 6 به العديد من الميزات الرائعه ومنها تقليل استهلاك الرام وسرعه وخفه التاتش ويز و system ui وتحديثه لامكانية حذف التطبيقات الاساسية دون الحاجه الي الروت او الرومات المسحوبه .
واهم ما يتميز به الماشيملو خاصية الدوز الرائعه ف الحفاظ علي البطارية وتقريبا دي نفس فكرة تطبيق greenify الغني عن التعريف ..
انا ميزه استخراج النص للأسف مش شغاله بنسبة 100% ونقدر نقول مش ف كل الحالات بيتم استخراج النص من الصور يعني ف النهاية نقدر نقول عند البعض مالهاش استخدام..
انا معاك ان النوت 5 به بعض الملاحظات المأخوذه عليه بس ماتنساش انه جهاز قوي وفيه بعض الميزات الهامه والمفيده وعلي سبيل المثال الاسكرول كابشر والاسكرين اووف ميموي والفيديو ادتور وغيره ..وماتنساش ان دي سياسة شركه ولو عملو جهاز كامل متكامل الاصدارات التانية مش هتتباع فالموضوع ده كبير ..
انا بترقب روم مارشيملو عشان مميزاته الرائعه والتي اصبح نسخه من النوت 5 سواء التاتش ويز والاسكرول كابشر والاسكرين اوف ميمو واشكل ايقونات الاس بن الرائعه انما موضوع استخراج النص من الصورة صدقني مش عملي وانا عارف بقول ايه ...
يا كبير انا شخصيا من يوم مجيت النوت 4 وانا بتنقل من بين الرومات المسحوبه لاني من هواه انظمه الاندرويد وبترقب كل ما هو جديد في عالم التقنية سواء الرسمي والغير رسمي واخيرا استقريت علي روم المطور المحترم ايروبوت اصدار 13.2 وده تقدر تقول بنسبة 99% الروم مشابه لنظام النوت 5 بحميع خصائصه ..تحياتي وشرفت بالحديث معك...
معظم الحافظات فى مصر تحتوى على مغناطيس ..... سؤالى هنا هل هناك تأثير ضار للمغناطيس على الموبايل ؟

2016-01-29 (05:33:21AM) / ردود 9
mompoman
2016-02-08 (03:46:54PM)
شكراااااااا جدا ااااا لحضرتك على المتابعه والرد والسرعه فى الرد وربنا يوفقك ان شاء الله
شكرا مرة تانية
starstar2
2016-02-08 (02:28:47PM)
عملية الشراء والدفع بتم كلها اون لاين من علي الموقع ..بعد التسجيل في الموقع والتسجيل مجانا ..مافيش اشتراك ولا حاجه وعند اختيار شركه الشحن بيتم حساب تمن السلعه ومصاريفها اجمالي سواء فيزا او ماستر او باي بال في اكتر من وسيلة للدفع ما عدا الدفع عند الاستلام وتكملي بعدها خطوات الشراء لحد متخلصي الخطوات بعدها هيجيلك لينك علي الميل بتاعك من شركة الشحن وفيها تفاصيل تتبع السلعه يعني بيقولك الساعه والمكان وهل تم تجهييز السلعه واستلامها وامته الطرد هيكون جاهز للشحن واي جديد هيتم ايضاحه في الصفحه
بالنسبه للموقع انا اول مره اتعامل معاه لاني شخصيا مش بفضل موضوع الشراء اون لاين ..الكفر عجبني وللاسف مكنش في ف مصر نهائي فعزمت النية واشتريت اون لاين من الموقع وزي ما تيجي ..جه الطرد بقي خير ما جاش يبقي تجربه ..
مش كل التجاار بيتاعملو مع شركه ارامكس في اكتر من شركه بس للاسف اسعارهم غالية جدا جدا جدا وكل شركات الشحن اللي بيتعاملو مع مصر بيكونوا كاتبين زمن وصول الطرد بالاضافه الي السعر فالميعاد بيكون مختلف من شركة لشركة واقل زمن وصول هو من 3 الي 8 ايام وفي 10 الي 20 يوم وفي من 30 الي 60 يوم ...وزي مقولتلك اهم نقطه انك تشوفي اوسمه التاجر وعدد تقييمه وتعليقات الاعضاء اسفل السلعه اللي اشترو المنتج هل في مشكله او المنتج مختلف عن الصورة ..
تحت امرك في اي اسؤال وبالتوفيق ..
mompoman
2016-02-08 (10:51:33AM)
انا معايا فيسا انترنت بشترى بيها من على النت عادى بس السؤال هنا ازاى اخلى اراميكس اللى تجيبلى الشحنه هل عن طريق الموقع بردو ولا لازم اروح فرع ليهم اعمل اشتراك ولا هى الحكايه عادى مادام الموقع عارض شحن عن طريقهم اختارو وادفع عن طريق الفيسا وكده يبقى خلاص
وهل هدفع حاجه تانى لما الاوىدر يوصل
وياترى ايه رايك فيه كموقع على اكسبريس
وشكرااااااااااا جداااااااااااا على المساعدة الجميله دى وسرعة الرد وبجد شكرا ليك
starstar2
2016-02-07 (08:44:52PM)
تحت امرك ..الطرد جالي عن طريق شركة ارامكس لحد البيت واتحسب 1 ك بسعر الشحن 20 دولار بالاضافه الي سعر الجراب ضهر الومنيوم 15 دولار وتم الشراء اون لاين باستخدام ماستر كارد cib travel وجاللي ف حوالي 24 يوم ..الشراء من الموقع ليه بعض الملاحظات وهي نشوف تقييم التاجر وتعليقات الاعضاء اللي اشترو من التاحر نفسه ..فلازم يكون التاحر عارض السلعه واخد اكتر من وسام بالاضافه ..تقييم التاجر وكل ما زاد التقييم كل ما زاد معدل الامان والثقه للتعامل مع التاجر ..
موضوع الشحن .بتشوفي التاجر نفسه بيتعامل مع شركات شحن وبيكون موضح شركات الشخن في السلعه وفي تجار مش بيتعاملو مع ارامكس ولكن ارامكس ارخص شركه شحن لان في شركات شحن بيوصل فيها شحن الطرد 1 ك 90 دولار ..في اكتر من شركه شحن وفيه شحن مجاني او برسوم بسيطه جدا بس بتاخد وقت كتير وممكن تضيع علما بان يمكن تتبع الشحنه تفصيليا .
mompoman
2016-02-07 (04:09:34PM)
استاذ star star2
ممكن سؤال وخارج سياق الموضوع بس اسف محتاجه فعلا
هو ازاى حضرتك اشتريت من على اكسبيربس وهل جالك لحد البيت ولا ازاى ولازم جملة ولا قطاعى والجمارك والضرايب ازاى حضرتك اشتريت ودفعت الجمارك والضراءب ازاى
اسف على الاطاله
و شكرا ليك
hany7777
2016-01-30 (08:24:07PM)
شكرا للافادة

starstar2
2016-01-30 (04:13:42PM)
سواء كفر ضهر او فليب كفر شغال معاك اهم حاجه تبعد عن اي حاجه فيها مغناطيس ...انا مش هقدر افيدك عن اي مكان ..عشان معنديش خلفية ..عموما انا شاري جرابين واحد ضهر من علي اكسيبريس الصيني وده اون لاين وجراب فليب كفر اصلي من سامسونج للنوت 4 عامل 340 ج وفي حاجات هاي كوبي من 120 وانت طالع فشوف ايه المناسب ليك .
hany7777
2016-01-30 (02:30:39PM)
startstar2 ....... تقصد اخلينى فى الcover العادى ضهر بس .. ولا جراب بدون مغناطيس ؟

لو تعرف فين جراب بدون مغناكيس قولى على المكان فين وانا اروح علطول :)
starstar2
2016-01-29 (06:16:09PM)
المغناطيس بيأثر علي جودة الهوائي و الشاشة والتاتش سواء كل او جزء من التاتش او الشاشة فيفضل الابتعاد نهائي عن هذه الجرابات..
بواسطة: mehany
السلام عليكم كنت عايز اعرف نوت 4 احسن ولا سونى z5 لانى متار بينهم والف شكر
2016-01-26 (04:57:55PM) / ردود 2
mehany
2016-01-29 (03:34:53PM)
الف شكر يا كبير
starstar2
2016-01-26 (07:22:40PM)
وعليكم السلام ...
شوف يا كبير المقارنه بين الجهازين للأسف متنفعش لانها غير عادله لعدم التكافؤ او التشابه ..لاكتر من سبب ..
النوت عموما ما ينفعش تقارنه باي جهاز اخر الا لو كان بقلم وكمان حجمه اكبر من السونى وده طبعا بخلاف دقه الشاشه وعدد البيكسل ف الشاشه لصالح النوت 4 ...
حضرتك لو محتاج هاتف بشاشه كبيره وبقلم عشان تسجيل النوتس عموما ومميزات الكتابه يبقي النوت انسب ليك ...
ولو محتاج هاتف حجمه مش كبير بامكانيات عاليه وكاميرا خرافيه بمعني الكلمه وافضل من النوت 4 و 5 ومقاومته للمياه العذبه النقيه شرط اتباع طرق السلامه وفقاip يبقي كده خليك في السونى زد 5 ...
موفق ف الاختيار ..
بواسطة: amatoullah
السلام عليكم...لو سمحت يا استاذ سامح انا لسه جايبة موبايل نوت4 وهو متحدث على لولى بوب 5.0.1 وظهرلى تحديث مساحته 646 ميجا هل احدثه ولا ﻷ ؟ علشان كله دلوقتى بيشتكى من التحديثات
ولا استنى احسن لغاية اندرويد 6
وجزاك الله خيرا
2016-01-22 (12:37:11AM) / ردود 171
amatoullah
2017-05-06 (06:13:45AM)
انا بعت لحضرتك رسالة على الماسنجر
amatoullah
2017-05-04 (03:18:03PM)
تمام حضرتك انا حنزل السوفت وملف الاودين وحضرتك ابعتلى الفيس بوك واتابع مع حضرتك وانا بنزله
semsemSiR
2017-05-04 (02:25:29PM)
مافيش اى حاجة محتاجة نت بعد كدة طالما نزلتى ملف السوفت وملف الاودين

اة طبعا اى خطأ فى السوفت بيبوظ الفون ممكن مايخليش الجهاز يفتح , او ممكن يبوظ الجهاز كليا بس لازم واحد متخصص يحل الموضوع عشان بيتحط على اجهزة تانية بيخلية يفتح اجبارى وينزلة سوفت من جديد

عموما لو فية حاجة انا ممكن ابعتلك الفيس بوك وانتى بتنزلى السوفت عشان لو فية وقفت بالنسبالك لان خطوات تنزيل السوفت بحساب

فشوفى الطريقة اللى تناسبك وتريحك وانا معاكى فى اى حاجة تختاريها
amatoullah
2017-05-04 (01:59:34PM)
يعنى حضرتك ححتاج النت لما انزل الملف من موقع سام موبيل و ولما انزل برنامج الاودين بس صح ؟ مش ححتاجه فى حاجة تانية ... علشان مثلا لو اخدت اللاب بعد كدة
وهو فعلا الموضوع صعب شوية ... طب مثلا لو فى حاجة وقفت معايا او مش فاهماها وانا بعمله ينفع اوقف يعنى الخطوات واسأل حضرتك وبعدين ارجع اعمله ولا كدة يبوظ اصل خايفة اعمل وحاجة تقف معايا
amatoullah
2017-05-04 (12:54:42PM)
ربنا يكرمك حضرتك
هو الموضوع فعلا شكله صعب شوية ... طب لو اى حاجة مثلا عملتها غلط ممكن كدة الموبايل يبوظ ؟
والخطوات دى كلها بتكون من غير نت صح ولا ايه ؟ يعنى انا بس ححتاج نت لما انزل الملف الاول اللى حضرتك بعتهولى صح ؟
semsemSiR
2017-05-04 (11:18:36AM)
الطريقة كالاتى :

1- هتقفلى الفون وتدوسى على ( power + home + volume down ) هيطلعلك تحذير اضغطى volume up

2- هتكونى منزلة عندك على الكمبيوتر البرنامج دة

اضغط هنا لزيارة الرابط

3- هتفتحى البرنامج دة وتوصلى الفون باللاب بال usb لازم يديكى على الشمال زى الصورة دية كدة
اضغط هنا لزيارة الرابط

بس اللى هتخلى معمول علية check ( ال auto reboot - f.reset time ) بس وكل حاجة زى اللى فى الصورة كدة

4- هتتضغطى على المربع اللى مكتوب علية ap وتكونى عامل extract للملف اللى انت نزلتية من على النت بتاع السوفت , ووتسيبة لحد مايحمل لحد ماتبقى كل حاجة قدامك كدة

اضغط هنا لزيارة الرابط

وتثبتى الفون فى مكان بحيث مايتحركش نهائيا , وتقولى بسم الله الرحمن الرحيم , وتدوسى ستارت بس لما تلاقى المربع الابيض اللى على الشمال مكتوب فية فى السطر القبل الاخير finished successfully كدة تدوسى ستارت

لو فية اى حاجة مش مفهومة قوليلى
amatoullah
2017-05-04 (12:15:54AM)
تمام حضرتك ربنا يكرمك
انا إن شاء الله ممكن أعمله على يوم الجمعة كدة
المفروض أعمل ايه بالظبط ومعلش بالتفصيل علشان انا مش بفهم فى الحاجات دى
semsemSiR
2017-05-04 (12:01:55AM)
عادى ماهو انا عشان كدة قولتلك اعملية انتى , عشان انا عارف اللى بيحصل طالما التليفون مافيش فية مشاكل

موضوع السوفت , اللى انا باعتلك اللينك بتاعة دة سوفت اصلى ماتقلقيش , ودة اللى بينزل فى التوكيل لو دخلتية التوكيل

بالنسبة للجهاز لو عرفتى تنزلى النسخة , احنا محتاجين لاب لمدة عشر دقائق ويكون معاكى كابل usb والتليفون مشحون 50%

لو انتى هتنزلى السوفت على اللاب يبقى على حسب سرعة النت عندهم , لأئما تبعتى اللينك وهما ينزلوة ويخلوة عندهم لحد ماتبقى تروحى عشر دقائق بالظبط مش عايزين اكتر من كدة

بس اهم حاجة قوليلى امتى هتعملى الموضوع دة عشان اقولك على خطوات تعمليها قبل ماتنزلى السوفت لان لية طريقة تانى غير الفورمات
amatoullah
2017-05-03 (07:03:32PM)
طب معلش حضرتك لو اتصرفت فى جهاز لازم يكون معايا اليوم كله ولا ايه ؟ ولا ممكن اروح عند حد اعمله يعنى فى وقت اد ايه ؟
يعنى انا حدخل على الموقع ده من اللاب وانزل الملف اللى حضرتك بعتهولى واحمله على الجهاز وبعدين اعمل ايه بعد ما يتحمل على الجهاز هل بيتحمل فى وقت كبيير ولا ايه ؟ وبيتحمل على الجهاز بردو فى وقت كبير ؟
معلش والله اسفة جداا على الازعاج
amatoullah
2017-05-03 (06:29:34PM)
لا حول ولا قوة إلا بالله... معلش والله انا عارفة انى تعبت حضرتك.
يعنى كدة مش حقدر اوديه لحد اثق فيه علشان ممكن كدة يشتغلونى
وفعلا دخلت على استهلاك البطارية لقيت بردو الجوجل بلاى سيرفيس ساحب كتيير اوى
بس عايزة اسأل تنزيل السوفت ملوش اى ضرر على الموبايل علشان يعنى بغير السوفت الاصلى بتاع الموبايل ؟
ويعنى كدة مفيش حل الا انى اشوف جهاز ولا ايه ؟
semsemSiR
2017-05-03 (06:09:17PM)
اة بالظبط كدة هو كل اللى عملة فورمات
amatoullah
2017-05-03 (04:37:15PM)
تمام حضرتك انا نزلته لقيت مكتوب ksa/sa
كدة يبقى منزلش صح ؟
semsemSiR
2017-05-03 (02:55:04PM)
ربع ساعة بدون ماينزل نسخة من على النت ؟ طبيعى عملك فورمات معملش اكتر من كدة

طيب عايزك تنزلى برنامج phone info من على الماركت وتشوفى ال csc / country مكتوبين فيهم اية قوليلى وانا هقولك نزلك سوفت ولا لأ

طالما بتقولى ان التليفون دة جايباة من السعودية
amatoullah
2017-05-03 (12:50:15AM)
طب حضرتك انا روحت لواحد مع اخويا المفروض انه تبعه وقالى ايه المشكلة قولتله على اللى بيحصل قالى ان كدة عيب بطارية فقولتله طب انا عايزة انزل سوفت فأخد الموبايل ربع ساعة وقالى انه نزله فهل كدة لحق انه فعلا ينزله ؟ وازاى انى اتأكد انه نزله ومعملش فورمات وخلاص ؟
اصل انا بردو مش عارفة اتصرف فى جهاز
semsemSiR
2017-05-02 (11:00:48PM)
اولا افضل ليكى كسعر لانة مش هيقل تنزيل السوفت عن 50 جنية + انك هتسيبى الجهاز لمدة 4 ساعات مثلا على ماينزل السوفت ويعملهولك

فانا بالنسبالى انتى تحاولى تتدورى على جهاز كمبيوتر او لاب توب تنزلى علية السوفت وتسطيبة على الجهاز مش هياخد 7 دقائق
amatoullah
2017-05-02 (05:14:39AM)
طب تمام حضرتك ححاول انزله واقولك
طب معلش هو الكمبيوتر حيبقى افضل من ناحية ايه هما فى المحلات بينزلوه بردو عن طريق الكمبيوتر صح ولا ايه ؟
semsemSiR
2017-05-02 (12:37:33AM)
خلية ينزلك سوفت , بس ياريت تحاولى تشوفى جهاز كمبيوتر هيبقى افضلك واوفرلك
amatoullah
2017-05-01 (11:20:48PM)
تمام حضرتك طب انا ححاول اسأل كدة على المحل او اشوف حد كويس ... طب اقوله ايه نزلى سوفت بس كدة ولا ايه ؟
وبعدين بعد ما ينزل كدة اعمل ايه ؟
semsemSiR
2017-05-01 (11:17:17PM)
هو انا من القاهرة

بس عموما فية محل اسمة الزيتون فى شارع ملك حفنى مع شارع الفرن , انا سألت واحد صاحبى من اسكندرية قالى دة افضل واحد وكويس

وتقريبا تكلفة السوفت 50 جنية

ولو قدرتى تتصرفى فى جهاز كمبيوتر يبقى تمام اوى
amatoullah
2017-05-01 (10:28:19PM)
انا من اسكندرية فى سموحة حضرتك
semsemSiR
2017-05-01 (10:14:10PM)
طيب انىتى قريبة من منطقة اية وانا اقولك تروحى فين مكان موثوق فية
amatoullah
2017-05-01 (09:55:01PM)
تمام حضرتك ... طب انا معنديش لاب توب دلوقتى ولا كمبيوتر ... ينفع اوديه لحد بيصلح موبايلات ولا اعمل ايه المشكلة بس انى مش بثق فى اى حد اوديله الموبايل يعمل فيه حاجة او يبوظ اكتر
حضرتك تنصحنى بأيه طيب ؟
semsemSiR
2017-05-01 (09:02:40PM)
لأ طبعا الباقة عندك هتخلص الا لو كنت عاملة باقة نت كبيرة فوق ال 2 جيجا

لازم تنزليها عن طريق لاب توب او pc مش هينفع عن طريق التليفون , لان لازم النسخة دية تتسطب على الموبايل عن طريق كمبيوتر
amatoullah
2017-05-01 (06:57:22PM)
كنت بعمل logout وادخل تانى بيجيلى نفس الرسالة
طب هو علشان المساحة الكبيرة دى لازم واى فاى يعنى ولا ممكن من عندى من الداتا ؟
اصل انا دخلت تانى ظهرلى بردو عيب نت غير الرسالة التانية
semsemSiR
2017-05-01 (06:30:29PM)
السوفت حجمة كبير مساحتة بتوصل 1.6 جيجا
ولما يقولك session has expired اعملى logout وادخلى تانى
amatoullah
2017-05-01 (06:24:19PM)
Session has expired. Please logout and login again.

Error: S1S
معلش حضرتك بعد ما عملت داونلود ظهرلى فى الاول انه عيب نت وكتبلى this page cant be reached
وبعدين بقى بيظهرلى الرسالة اللى كتبتها فى الاول
معلش كدة اعمل ايه ؟
وهو لازم بالواى فاى ولا ممكن الداتا بتاعة الموبايل
semsemSiR
2017-05-01 (04:56:06PM)
اول حاجة لازم يكون عندك حساب على الموقع دة عشان تقدرى تنزلى من علية , اعملى create an account ودة مجانا عادى

ولما تعملى الاكونت , ادخلى على اللينك اللى انا بعتهولك , واختارى regular download
amatoullah
2017-05-01 (04:39:35PM)
ربنا يكرمك حضرتك ... طب انا دخلت على الملف ده من الموبايل ولقيت فيه 2 داونلود ايه الخطوات اللى اعملها بالظبط علشان انا مش فاهمة حاجة معلش ؟
semsemSiR
2017-05-01 (04:13:33PM)
اضغط هنا لزيارة الرابط

عموما لو زى ماقولتلك n910c ونسخة سعودى

نزلى السوفت وير دة ولما تنزلية قوليلى
semsemSiR
2017-05-01 (04:08:28PM)
تليفونك رقمة n910c صح ؟

هقولك تنزلية ازاى بس لازم الاول اعرف الكود عشان اخليكى تنزلى الملف مظبوط
amatoullah
2017-05-01 (01:13:31PM)
طب والسوفت ده بينزل ازاى حضرتك ؟
انا جايباه من السعودية
semsemSiR
2017-05-01 (12:56:04PM)
كدة يبقى لازم ننزل سوفت كامل من اول وجديد , انتى تليفونك منين عشان انزلك السوفت الاصلى بتاعة ؟
amatoullah
2017-04-30 (05:19:41PM)
لما عملت الفورمات اول مرة لما كان الموبايل بيشحن فى مدة كبيرة كان الموبايل اتحسن وانا اصلا كنت بدخل على استهلاك البطارية وكنت علطول اول حاجة اشوفها استهلاك الاسكرين كانت اعلى حاجة وكنت ساعتها بستخدم الواى فاى علطوول .... بعد ما نزلت مصر وشغلت الموبايل داتا بدأت بقى اشوف استهلاك كبيير للبطارية ولما ادخل على استهلاك البطارية ظهرلى الجوجل بلاى سيرفيس ولقيته مستهلك نسبة كبيرة زى ما قولت لحضرتك
semsemSiR
2017-04-30 (04:33:25PM)
انا عايز اعرف هل التليفون عمل كدة اول لما عملتى فورمات ولا استهلاك الجوجل بلاى سيرفس ماكنش ظاهر والدنيا بدأت ترجع تانى بعد تنزيل البرامج
amatoullah
2017-04-30 (05:50:36AM)
معلش حضرتك والبطارية بردو رجعت تانى تشحن فى 3 ساعات كدة تقريبا زى الاول وساعات بردو بتشحن فى اقل كدة لو الموبايل فصل وفتحته وشحنته زى ما كان بيعمل قبل كدة .... اعمل ايه معلش حضرتك ؟
amatoullah
2017-04-28 (12:35:04AM)
حضرتك معلش انا بردو عملت فورمات والموبايل الشجن بيخلص بسرعة جدا وبردو استهلاك البطارية الجوجل بلاي سيرفس لقيته بردو استهلك تقريبا 23% زي ما كان بيعمل قبل الفورمات هو كدة العيب في ايه معلش؟
amatoullah
2017-04-17 (07:29:56PM)
تمام حضرتك حعمله إن شاء الله واقول لحضرتك عمل ايه
semsemSiR
2017-04-17 (12:51:05PM)
كدة يبقى لازم تعملى format تانى من ال recovery لان واضح فية مشكلة حصلت فى السوفت
amatoullah
2017-04-17 (02:31:49AM)
تمام حضرتك انا عملت ال permission زى ما حضرتك قولت وبردو رجعت تانى كلهم بقوا اكتيفيت وعملتهم كذا مرة
وال storage بردو زى ما حضرتك قولت
وبعد كدة انا بدخل على application manager وبدوس على جوجل بلاى سيرفيس بلاقى اختيارين بس disable و force stop فمعملتش حاجة تانية ...
وبردو الموبايل نفس الكلام بيخلص بسرعة جدا كنت مثلا سايباه وانا نايمة تقريبا كان حاجة وتلاتين % صحيت لقيته 5% بيخلص من غير ما استخدمه اصلا
semsemSiR
2017-04-15 (08:43:11AM)
ال permission هتتدخلى تقفلى كل الاختيارات وتعملى Activate بس لل Storage

وتتدخلى على ال storage ثم manage store هتلاقى clear all data تدوسى عليها

وبعد دة كلة تعملى uninstall update انا مش عايزك تعملى disable , ولو مالقيتيش uninstall update معناة ان البرنامج دة ماتعملوش تحديث
amatoullah
2017-04-14 (05:18:42PM)
طب معلش اشيل اخر update ازاى ادخل على جوجل بلاى سيرفيس واعمله disable و force stop وبعدين احدثه من تانى ولا ازاى ؟
وانا دخلت على ال permissions لقيت معمول اخضر على حاجات كتير اطفيها كلها يعنى صح كدة ؟
وال storage دخلت عليها لقيت فيه اختيارين manage store و clear cashe المفروض اعمل ايه ؟ واعملها activate ازاى ؟
معلش والله اصل انا مش فاهمة فى الحاجات دى وخايفة اعمل خطوة غلط
semsemSiR
2017-04-14 (10:53:50AM)
طيب هتشيلى اخر update للجوجل بلاى سيرفيس , وحدثية تانى وادخلى اقفلى الpermission بتاعتة من ال application manager وخلى بس ال storage هية اللى معمولها activate
amatoullah
2017-04-13 (05:05:51PM)
والشحن بيخلص بطريقة فظيعة
amatoullah
2017-04-13 (05:04:33PM)
انا مش عارفة اعمل حاجة تانية ممكن حضرتك تقولى عشان بردو الجوجل بلاى سبرفيس لقيته 25%
amatoullah
2017-04-12 (04:15:36AM)
معلش حضرتك انا مش فاهمة اوى ...
انا دلوقتى دخلت على الايقونة بتاعة ال gmail اللى على الموبايل عادى لقيت مكتوب account not synced وتحت مكتوب sync now يعنى معنى كدة انه مش معموله sync اصلا علشان يسحب من البطارية صح ولا انا فهمت غلط ؟
وانا اصلا مش بدخل عليه ولا بستخدمه ولا ده بردو ملوش علاقة ؟
ولو انا كدة قفلت الموبايل ومستخدمتوش طب انا حعرف كدة استهلاك البطارية قد ايه او خلصت بسرعة ازاى ؟
وانا فعلا فاتحة الموبايل داتا علطول بس بردو قبل كدة كنت بستخدم بردو الواى فاى علطوول ومعملش كدة
معلش بس حضرتك فهمنى اعمل ايه بالظبط كدة
semsemSiR
2017-04-11 (10:52:56AM)
الجوجل بلاى سيرفيس داخل فى حاجات كتير فى التطبيقات اللى على الجهاز والحساب والانترنت والجوجل بلاى ماركت

فمعنى انة يرفع عندك بالطريقة دية معناها انك ( فاتحة الواى فاى كتير - عاملة sync للحساب اللى عندك ايا كان نوع الحساب

عموما كل اللى هنعملة دلوقتى عشان بس ماندخلش فى قصة فورمات تانى

لو انتى دخلتى على اى حساب وليكن مثلا حساب ال gmail ودوستى علية تانى هيظهر معاكى sync لو دوستى عليها هتلاقى remove sync

يأما الخطوة التانية قبل ماتنامى مثلا , تروحى عاملة disable لل google play services وتعملى الفون وضع الطيران او تقفلية خالص او مش بتحتاجى المنبة , بس انا عايزة يفضل مقفول اطول فترة ممكنة , وبردة شوفى وقولى الدنيا ماشية معاكى ازاى
amatoullah
2017-04-11 (01:09:57AM)
ربنا يكرمك ياارب ويجازيك خير..
طب انا حضرتك دخلت على الsetting وبعدين accounts ملقتش غير جوجل والماسنجر والواتس وبرنامج الايمو ملقتش حاجة تانية ... هو قصد حضرتك انى عاملة اكونت تانى غير بتاع الجوجل ولا ايه ؟ ومش عارفة الغى الsync ازاى..
وبعدين دخلت على ال application manager وعملت كلير تانى لجوجل بلاى سيرفيس ولل gmail وللايمو والماسنجر انا اصلا مش منزلة برامج كتيير وفى برامج منهم مش فاكرة لقيت فيها كلير كاش كمان عملتها كدة صح ولا ايه ؟ انا متلغبطة؟ وايه اللى حصل خلى الموبايل يعمل كدة انا منزلتش برامج ولا غيرت استخدامى خالص ؟
semsemSiR
2017-04-10 (09:28:08AM)
انا نفسى اعرف انتى بتتأسفى على اية , مافيش اى تعب او اى شىء , اسألى براحتك

لأ البطارية بعيدة تماما عن الموضوع دة

هو كدة معناة ان فية app بتستخدم ال google play services

طيب انا عايزك تتدخلى على ال accounts وتلغى ال sync لاى اكونت , وتدخلى على البرامج اللى انتى منزلاها وتعمليلها clear data كلها وخصوصا ال gmail

لان المفروض اصلا ال google play services ماتظهرش فى استخدام البطارية

وقوليلى اية اللى تم
amatoullah
2017-04-09 (03:10:00PM)
ايوة حضرتك فعلا انا اللى غلطت
انا عملت حضرتك كلير للداتا فعلا وشحنت الموبايل وجربت لقيته بردو نفس الكلام الجوجل بلاى سيرفيس واخد 16% والفيس بوك كمان 20 % والشاشة قليلة جداا 4% مع انى كنت بستخدم الفيس بوك بردو نفس الاستخدام متغيرش ونفس الاستتخدام لكل حاجة ولما كنت بدخل اشوف استخدام البطارية كنت اول حاجة بشوفها الشاشة هى اللى واخدة نسبة كبيرة ... وطبعا البطارية بتقل جداااااا حتر لو مش بستخدمه
هو ايه اللى حصل فى كدة عيب فى البطارية ولا الموبايل ؟ واعمل ايه
معلش اسفة بجد والله
semsemSiR
2017-04-08 (08:58:23AM)
انا ماقولتش تعملى disable , انا عايزك تعملى clear all data

هتتدخلى على application manager وتدورى على google play services هتلاقى جواها manage storage ادخلى عليها هتلاقى clear all data
amatoullah
2017-04-08 (05:11:36AM)
حضرتك انا عملت زى ما كتبتلك force stop و disable وبعدين اليوتوب مكنش عايز يفتح فعملت enable وبعدين كل شوية يجيلى رسالة انى اعمل ابديت لجوجل بلاى سيرفس فعملت ابديت ورجع تانى يسحب من البطارية ...
معلش حضرتك المقروض اعمل ايه ؟ علشان البطارية بتنقص بطريقة فظيعة
amatoullah
2017-04-05 (02:21:04AM)
طب تمام انا دخلت وعملت disable و force stop ملقتش clear all data كدة صح اللى عملته ؟ وهو لو مش بيسحب من البطارية حيتشال خالص من استخدام البطارية ولا النسبة بس حتقل ؟
semsemSiR
2017-04-04 (09:00:11AM)
طبيعى ان استهلاك الموبايل داتا بيكون اعلى شوية من استهلاك الواى فاى

كدة لازم تتدخلى على الجوجل بلاى سيرفيس من ال APPLICATION MANAGER وتعمل CLEAR ALL DATA لانة كدة مفتوح فى الخلفية وبيسحب طاقة من البطارية

فجربى اللى قولتلك علية وشوفى هتلاقى بردة الجوجل بلاى سيرفيس ساحب حاجة ولا لأ
amatoullah
2017-04-03 (11:27:41PM)
معلش حضرتك بس انا دلوقتى بستخدم الموبايل داتا من كام يوم كدة ومفيش واى فاى عندى لاحظت ان البطارية بتخلص بسرعة جدااااا غير فى الواى فاى هو ايه المشكلة بالظبط ؟
وكمان بشوف استهلاك البطارية لقيت اول مرة الاقى الجوجل بلاى سيرفيس او يمكن مأخدش بالى لس لقيته واخد 23% من البطارية والشاشة 1% مع ان الموبايل كان تقريبا 20% كدة
معلش انا مش فاهمة
amatoullah
2017-03-26 (04:50:30PM)
ربنا يكرمك يارب
semsemSiR
2017-03-25 (07:06:15PM)
لأ مافيش تعب ولا حاجة

amatoullah
2017-03-25 (12:32:59PM)
تمام حضرتك الف شكرا بجد والله انا عارفة انى تعبتك
جزاك الله خيرا
semsemSiR
2017-03-25 (09:20:54AM)
اة عادى وهو مفتوح مافيش مشكلة , بس قفل ماتشحنى الفون اعمليلة ريستارت وشيلى البطارية وركبيها تانى عشان لو فية اى اخطاء او اى حاجة تتشال , ممكن تعملى الموضوع دة كل مرتين شحن يعنى تعدى مرة وتعمليها فى التانية , بتفرق مع البطارية والجهاز نفسة
خليكى عند 8% وتحطية على الشاحن
amatoullah
2017-03-24 (10:29:52AM)
تمام حضرتك شكرا جداا ... طب عموما اشحنه وهو مفتوح عادى لما يوصل مثلا5% ولا اقل ولا اكتر ... ولا وهو مقفول احسن لما يفصل الافضل للبطارية يعنى ؟
semsemSiR
2017-03-24 (10:12:18AM)
طيب تمام هو كدة اتظبط الحمد لله

كان فية اخطاء فى النسخة كانت لازم تتعالج الاول بالفورمات

بالنسبة للنوت 4 مش بيعمل اكتر من 5 ساعات اسكرين تايم ممكن كان يعمل النسبة دية فى الاول خالص لكن بعد فترة تشغيل البطارية كل دة لازم الاداء بيقل شوية

وبردة ممكن تحطى البرامج اللى انتى منزلاها فى ال optimized وتخليها always save power عشان ماتشتغلش فى الخلفية وانتى مش بتستخدمى الفون

وحاولى بعد كدة ماتستخدميش الفون وهو بيتشحن او تشحنى الفون وتشيلية مثلا قبل مايكمل شحن وبعد كدة تحطية تانى على الشاحن , كل دة بيقلل اداء البطارية

مافيش تعب ولا حاجة
amatoullah
2017-03-23 (05:05:55PM)
حضرتك انا عملت فورمات وشحنت الموبايل مرتين كدة وهو مفتوح مقفلتوش شحنته كدة لما وصل ل 5% ومرة اقل بس قبل ما يفصل اخد بالظبط ساعتين الا 5 دقايق .. كدة مش محتاج سوفت وير ولا ايه ؟ والمشكلة كدة كانت ايه بالظبط ؟
ومعلش بردو حاسة ان البطارية مش بتقعد معايا هى بتكون سكرين اون تقريبا 4 ساعات ونص والسطوع كمان بيكون اقل من النص ... فى حاجة اقدر اعملها ولا هى كدة خلاص مش حتتحسن ؟
اسفة معلش بتعب حضرتك
amatoullah
2017-03-21 (04:33:26PM)
تمام حضرتك حعمله واقولك إن شاء الله
semsemSiR
2017-03-21 (09:08:06AM)
اى صور على كارت الميمورى مش هتروح , لكن لو مافيش كارت ميمورى , يبقى انتى هتوصلى الموبايل بأى كمبيوتر وهتدخلى على الملفات وتنسخيها وبعد كدة رجعيها تانى بعد تنزيل النسخة
amatoullah
2017-03-20 (10:14:38PM)
معلش بس حضرتك ممكن تقولى ازاى احتفظ بالصور اللى على الموبايل قبل ما افرمته؟
amatoullah
2017-03-20 (09:43:07PM)
تمام حضرتك انا حفرمته إن شاء الله واجرب اشحنه وهو مفتوح واقول لحضرتك
semsemSiR
2017-03-20 (12:33:09PM)
اقفلى الفون
دوسى ( power + home + volume up ) مع بعض فى وقت واحد لحد مايجيب كلمة samsung galaxy note4 شيلn صباعك بس من على زرار الباور , وخلي الباقى لحد مايجيب شعار الاندرويد شيلى ايديك
استنى لحد ماتلاقى قائمة فيها اختياارات كتير , هتختارى منها wipe cash partition وبعديها تدوسى yes وتستنى لما يخلص هيرجعك لنفس الصفحة تانى
هتنزلى وتروحى على wipe cash / factory reset وتدوسى عليها هيديكى اختيار تدوسى yes
تستنى تحت لما يقولك complete successufly
وبعد كدة تدوسى reboot system now
وكدة تليفونك اتفرمت واستنى لما يفتح هو هيغيب شوية ماتقلقيش هياخد بتاع 5 دقائق لحد مايفتح
بس اهم حاجة لازم تبقى عارفة الايميل المتسجل على الفون بتاع الجى ميل عشان هيطلبة منك من غيرة الفون مش هيفتح ممكن يطلب منك دة وممكن لأ بس الافضل تبقى عارفة الايميل اللى متسجل حاليا على الفون
ملحوظة : volume up / down تتحرك مابين الاختياارت
power = ok
amatoullah
2017-03-19 (03:31:21PM)
طب ده انا اقدر اعمله ولو كدة اعمله ازاى ولا ايه الحل ؟
semsemSiR
2017-03-19 (01:30:03PM)
هو كدة مشكلة سوفت وير الفون دة عايز يتعملة فورمات الاول ونجرب هيظبط ولا لأ , لو ماظبطش بردة يبقى عايز نسخة كاملة
amatoullah
2017-03-19 (09:50:39AM)
لو سمحت انا شحنت الموبايل لما وصل 2%قبل ما يفصل علطول روحت عملاه وضع الطيران وبعدين حطيته فى الشاحن اتشحن فى 4 ساعات الا تلت ... وكمان البطارية بقت بتنزل كتير يعنى كانت 5% فى ثوانى لقيتها بقت 2% وكانت حتفصل خالص
هو كدة انا اعمل ايه انا عارفة والله انى تعبت حضرتك بس انا مش عارفة اعمل ايه
semsemSiR
2017-03-18 (09:11:14PM)
هتفتحى الفون , وتعملى وضع الطيران وتشحنى الفون تانى , وقوليلى شحن معاكى فى قد اية
لو خد نفس وقت الشحن وهو مقفول يبقى كدة سوفت وير
amatoullah
2017-03-18 (01:23:46PM)
حضرتك انا جربت بردو قفلته وهو 5% وشحنته اتشحن بردو فى ساعتين الا عشر دقايق زى المرة اللى فاتت كدة اعمل ايه ؟
amatoullah
2017-03-17 (09:34:06PM)
تمام حضرتك حجرب واقولك
semsemSiR
2017-03-17 (09:07:43PM)
جربى بس الاول وهو عادى على 5%
amatoullah
2017-03-17 (03:33:57PM)
طب اشحنه كدة لما يوصل لكان 5% ولا صفر
ومعلش بردو كدة السوفت وير يعنى حعمل فيه ايه كدة ايه اللى حيتغير ؟ وكدة مش من الشاحن؟
semsemSiR
2017-03-17 (11:29:37AM)
كدة يبقى المشكلة فى السوفت وير نفسة , يعنى انتى جربى تانى تشحنية وهو مقفول وشوفى هياخد وقت اية ,وقوليلى
amatoullah
2017-03-17 (06:24:25AM)
معلش والله حضرتك ... انا شحنته زى ما حضرتك قولتلى اول ما وصل ل 5% قفلت الواى فاى وحطيته على الشاحن اتشحن بالظبط فى 3 ساعات ونص ... هو بردو رجع تانى يشحن كتيير هو المشكلة كدة فى ايه
معلش اسفة على الازعاج
semsemSiR
2017-03-16 (05:34:00PM)
هيكون مفتوح عادى مافيش مشكلة
وهو عمل كدة بسبب فولت البطارية اللى مش بيكون ثابت
هتشحنية وهو مفتوح
amatoullah
2017-03-16 (09:26:39AM)
ربنا يباركلك حضرتك ... يعنى هى كدة البطارية مفيهاش مشكلة ؟ طب هى ليه اتشحنت فى اوقات مختلفة ؟
وعموما الافضل اشحن الموبايل وهو مقفول ولا عادى واستنى لما يوصل 5% ولا اقل ولا اكتر الافضل يعنى حفاظا على البطارية
وتمام حضرتك المرة الجاية حشحنه وهو 5% طب حيكون مفتوح عادى واقفل الواى فاى ولا اقفله بردو زى المرة اللى فاتت ؟
semsemSiR
2017-03-16 (09:15:35AM)
لا مافيش ازعاج ولا حاجة

هو كدة تمام , انا بس كنت بعمل اعادة تهيئة للبطارية عشان لو بتدى قرايات غلط او فيها نسبة شحن وهمى تتشال

عموما هو كدة تمام والشاحن والوصلة تمام

وتابعى بقى الاستخدام , واهم حاجة الفون ماتستخدميهوش وهو على الشاحن عشان دية اكتر حاجة بتبوظ البطارية , وكمان وهو بيتشحن اقفلى الواى فاى واى او الموبايل داتا

عايزك بقى تشحنية المرة اللى جاية اول لما يوصل 5% وتحطية على الشاحن واحسبيلة المدة قد اية وقوليلى
amatoullah
2017-03-16 (06:41:29AM)
حضرتك انا عملت زى ما قولتلى ... فضيت البطارية خالص والموبايل فصل وشيلت البطارية وفتحت الموبايل تانى فتح معايا وعطانى 0% وبعدين شيلت البطارية تانى وحاولت افتحه متفتحش ... وبعدين حطيته على الشاحن وهو مقفول واتشحن بالظبط فى ساعة ونص وبعدين فتحته وهو على الشاحن لقيته عطانى 100% وبعدين شيلت الشاحن وحطيته تانى لغاية ما اتشحن بالكامل وهو مفتوح ونور اخضر
انا مش فاهمة هو ليه اتشحن فى ساعة ونص غير امبارح والمشكلة كدة فى ايه بالظبط ... ومعلش والله اسفة على الازعاج
amatoullah
2017-03-15 (10:48:21PM)
تمام حضرتك بس انا لما شحنت الموبايل ووصل 100% وهو مقفول شلته من الشاحن مخلتهوش فيه وبعدين فتحت الموبايل وكتبلى 100%بعد ما اتفتح مش 99% روحت حطاه فى الشاحن تانى وبعدين لما جالى كذا اشعار من الفيس كدة راح كتبلى 99% وبعدين راح كمل 100% ونور اخضر
هل كدة يبقى البطارية باظت ولا ايه ؟ والعيب كدة مش من الشاحن ... معلش بس علشان مش فاهمة
وانا بردو حعمل اللى حضرتك قولتلى عليه واقولك.وجزاك الله خيرا
semsemSiR
2017-03-15 (01:43:02PM)
طيب تمام اوى , هو كدة العيب فى البطارية عايزة يتعملها calibration ودة للاسف ممكن تتظبط وممكن لأ

فانت دلوقتى اللى هتعملية كالاتى :

هتسيبى البطارية لحد ماتفضى خالص وتقفل , وبعد كدة هتفتحى الفون تانى لحد مايفصل بحيث اننا نصفر البطارية خالص , وعايزك بردة تشيلى البطارية من الفون وتركيبها تانى لان واضح ان القرايات عندك مختلفة

المهم عندى ان البطارية قبل ماتتحط على الشاحن تبقى فاضية تماما , ويتحط الفون على الشاحن وهو مقفول لحد مايكتب 100% وتفتحى الفون وهو بردة على الشاحن وتشيلية وتحطى تانى الشاحن وتشوفى هيكمل معاكى ولا هيقرى 99% تانى
amatoullah
2017-03-15 (09:17:58AM)
لو سمحت حضرتك انا اول ما وصل 5% قفلته علطول وحطيته فى الشاحن كتبلى 2% وشحنته وهو مقفول واتشحن معايا فى ساعتين الا عشر دقايق بالظبط وبعدين شيلته من الشحن وفتحته كان 100% وبعدين شحنته تانى عطانى 99% وبعدين كمل ل 100% زى ما حضرتك قولتلى
هو كدة العيب فى ايه بالظبط ؟ وهل غلط اللى كنت بعمله استنى لما يفصل خالص واشحنه هل ده كان غلط على البطارية ؟ واسفة للمرة التانية
amatoullah
2017-03-14 (05:09:59PM)
تمام حضرتك حجربه واقولك علطول
semsemSiR
2017-03-14 (09:28:43AM)
عليكم السلام

طيب هنجرب حاجة بسيطة وتقوليلى هياخد وقت قد اية

لما الفون يوصل 5 % اقفلى الفون وحطية على الشاحن لحد مايوصل 100% وقوليلى خد وقت قد اية , وشيلى الفون من الشاحن , وافتحية وحطية على الشاحن تانى لحد ماينور اخضر ويقولك full battery
amatoullah
2017-03-13 (07:40:59PM)
السلام عليكم ... معلش حضرتك لسه بردو فيه مشكلة فى وقت الشحن عندى مع انى غيرت بردو لكبل تانى يعنى مثلا بياخد شحن فى 3 ساعات واوقات اكتر ... وفى حاجة تانية لاحظت ان الموبايل لما يفصل خالص واجى اشحنه وبعدين افتحه بياخد وقت كويس ساعتين مثلا الا ربع اللى هو الوقت اللى حضرتك قولتلى عليه بس ده فى حالة انه يفصل خالص لكن لو شحنته وهو مثلا 5 % او اى حاجة تانية ياخد الوقت الطويل 3 ساعات زى ما قولت لحضرتك
هو ايه السر فى الموضوع ده لما يفصل يعنى وهل ده كدة عيب بطارية ولا شاحن ولا ايه ؟
واسفة على الاطالة وجزاك الله خيرا
amatoullah
2016-11-23 (12:06:53PM)
شكرا جداا لحضرتك واسفة على تعبك
semsemSiR
2016-11-22 (11:22:50PM)
ادخلى على Settings > Sound and Notification.

Notifications on lock screen

واختارى Show all content
semsemSiR
2016-11-22 (11:22:27PM)
ادخلى على Settings > Sound and Notification.

Notifications on lock screen

واختارى Show all content
amatoullah
2016-11-22 (06:03:44PM)
انا حضرتك لغاية دلوقتى بردو مش لاقية شاحن تانى إن شاء الله الاقيه وابقى اقول لحضرتك ..
بس فى حاجة معلش انا لما بتجيلى الاشعارات من الفيس بوك والشاشة مقفولة مش بتجيلى زى الاول ويكتبلى مثلا اسم الشخص اللى علق او عمل كومنت ... بيكتبلى كدة contents hidden وبقالها فترة على كدة من بعد التحديث وحتى بعد كدة جه تحديث صغير تانى وحدثته ومش بتروح بردو هى ليها حل ترجع تانى ولا لا ؟
semsemSiR
2016-10-23 (05:43:23PM)
ماهو كدة مش هناخد قراية مظبوطة , حاولى تشوفى شاحن من اى صديقة ليكى يكون معاها نوت4 او نوت 5
amatoullah
2016-10-23 (04:39:32PM)
طب انا بس معنديش الا الكابل والشاحن اللى جربته معيش واحد تانى زى بتاع النوت 4 معايا عادى اللى هو 5 فولت اعمل ايه ؟
semsemSiR
2016-10-23 (02:42:58PM)
ماهو احنا قبل مانقول عيب بطارية , لازم نجرب كدة شاحن وكابل تانى

حاولى تشوفى شاحن وكابل اصليين للتجربة لان واضح ان المشكلة فيهم طالما مع تغير الكابلات المدة اختلفت

بس اانا كدة مستبعد البطارية
amatoullah
2016-10-22 (11:08:25AM)
لو سمحت حضرتك انا غيرت الusb وشحنته النهاردة اتشحن للأسف اكتر من التانى اتشحن فى 3 ساعات بالظبط هو كدة عيب بطارية ولا ايه ؟ وفى حاجة ممكن اعملها ؟
معلش انا اسفة بتعبك
amatoullah
2016-10-21 (05:06:53PM)
تمام حضرتك انا حبدل ال usb واقول لحضرتك إن شاء الله
semsemSiR
2016-10-21 (04:46:49PM)
المفروض يتشحن فى خلال ساعتين الا عشر دقائق من صفر الى 100%

مافيش اى مشكلة فى ال usb اهم حاجة الشاحن نفسة يكون خاص بالنوت 4 عشان لية v معين لازم يكون متوافر فية لشحن البطارية فى المدة المحددة
amatoullah
2016-10-21 (01:56:21PM)
طب معلش حضرتك هو المفروض يتشحن فى اد ايه بالكتيير يعنى ؟
ولو انا اخدت ال usb بتاع شاحن تانى مفيش مشكلة يعنى على البطارية ؟ هو المهم يعنى رأس الشاحن ؟
semsemSiR
2016-10-21 (09:17:37AM)
جربى تغير كابل ال usb وتشوفى المدة اللى هيتشحن فيها قد اية

موضوع الاسكرين تايم بيختلف على حسب الاستخدام

غيرى الكابل وتابعى الاستخدام وقوليلى هيشحن معاكى فى قد اية والاسكرين تايم اون هيكون كام
amatoullah
2016-10-20 (10:34:47AM)
لو سمحت حضرتك انا بعد التحديث البطارية فعلا بقت غريبة ساعات بتتشحن فى ساعتين ونص ومرة 3 ساعات الا ربع ومرة النهاردة اتشحنت فى ساعة ونص ... وكمان ال سكرين اون بردو بقى بيتغير اوقات 4 ساعات او اقل او 5 او زيادة شوية
هى كدة البطارية باظت ولا ايه ؟ ولو ينفع اظبطها ازاى ؟
amatoullah
2016-10-14 (09:12:23AM)
ربنا يباركلك
semsemSiR
2016-10-13 (04:10:38PM)
لا مافيش تعب ولا حاجة تسلمى
amatoullah
2016-10-13 (02:35:31PM)
تمام حضرتك ... جزاك الله خيرا على ردك ومعلش تعبتك معايا
semsemSiR
2016-10-13 (11:45:46AM)
هو مش اوبشن قدامك تختارية او لأ بمعنى الكلمة , لا هو نظام فى السوفت وير نفسة بيقلل الاستهلاك شوية

لكن للاسف كالعادة كلة كلام على الورق وفعليا احتمال تلاقى البطارية بقت اقل من الاول او زيها فى افضل الاحوال
amatoullah
2016-10-13 (10:01:53AM)
تمام حضرتك ... طيب هو لسه فيه تحديثات حتنزل للنوت 4 تانى ولا لا ؟
ومعلش بالنسبة لخاصية ال doze انا مش فاهمة هى بتعمل ايه بالظبط علشان موضوع البطارية وهل بتوفر فعلا فى استهلاك البطارية ولا مش لازم اعملها ؟
semsemSiR
2016-10-13 (09:50:44AM)
عشان تفعلى خاصية الكتابة والشاشة مغلقة

ادخلى على Setting < s-pen < screen off memo وعلمى عليها كدة المفروض تشتغل معاكى

بالنسبة بقى لبقية المشاكل التانية دة خطأ سوفت انة بيخلى بعض التطبيقات مفتوحة حتى لما تعملى كلير ليها بتلاقى بعض التطبيقات موجودة , ودة للاسف مش بتتحل الا عن طريق تنزيل النسخة عن طريق الاودين او انتظار تحديث تانى

الفيس بوك , ادخلى اعملى clear data لية من الsetting او دوسى uninstall update وحدثية تانى وهيقبل معاكى ان شاء الله
amatoullah
2016-10-12 (08:25:42PM)
انا حدثت فعلا وعملت فورمات تانى ولسه بردو الكتابة على الشاشة مش شغالة ومش عايز يدخل على الفيسبوك ولما بدخل على جوجل مثلا وبعد كدة اطلع منه عن طريق زار الهوم وبعدين اشوف التطبيقات المفتوحة واقفلها كلها وبعدين أجى ادخل على جوجل تانى تلاقى نفس الصفحة متقفلتش
semsemSiR
2016-10-12 (08:02:25PM)
حدثى كل التحديثات
وفرمتى التليفون من الريكفرى
كل حاجة هتتظبط
semsemSiR
2016-10-12 (08:02:18PM)
حدثى كل التحديثات
وفرمتى التليفون من الريكفرى
كل حاجة هتتظبط
amatoullah
2016-10-12 (07:34:04PM)
ولو سمحت الكتابة على الشاشة وهى مققولة مش شغالة عندى بردو
amatoullah
2016-10-12 (06:37:55PM)
لو سمحت انا لسه محدثة الموبايل لاندرويد 6 وكل ما ادخل التقى فيه تحديث تانى حدثت مرتين تانى بعد تحديث أندرويد 6 ولسه فيه تحديثات تانية .. انا مش عارفة تتحكم فى التحديثات دى ... وهل أحدثها ولا لا علشان لسه فيه تأتى بس انا وقفنه ... معلش حتي حضرتك
semsemSiR
2016-08-01 (10:46:57AM)
التغير فى التحديث
1. غير شكل الايقونات
2. تغير شكل عرض ال s pen
3. تعديل فى انظمة امان الهاتف من حيث انة بيخليكى تتحكمى تحكم كامل فى الصلاحيات الخاصة بالبرامج
4. تعديل فى نظام توفير الطاقة
يعنى حدثية مافيش منة اى مشاكل تماما
amatoullah
2016-08-01 (05:55:12AM)
شكرا جدااا لرد حضرتك
طيب معلش هو التحديث لاندرويد 6 كويس يعنى وبالنسبة للبطارية احسن من اللولى بوب ولا الافضل اخلينى فى اللولى بوب علشان مندمش بعد كدة ؟ يعنى فيه تغيير فعلا حيفيدنى ولا ﻷ ؟
وجزاك الله خيرا
semsemSiR
2016-06-24 (11:12:29AM)
دة تحديث اندرويد 6.0.1 ( مارشيميلوا ) وافضل عمل فورمات قبل وبعد عشان دة سوفت وير جديد تماما
amatoullah
2016-06-24 (03:15:48AM)
لو سمحت حضرتك انا جالى تحديث مساحته 1362 ميجا بايت هو ده تحديث ايه ؟ واحدثه ولا ﻷ؟ وهل افرمت الجهاز قبله ولا ﻷ ؟ وجزاك الله خيرا
amatoullah
2016-06-24 (03:12:34AM)
لو سمحت حضرتك انا جالى تحديث مساحته 1362 ميجا بايت هو ده تحديث ايه ؟ واحدثه ولا ﻷ؟ وهل افرمت الجهاز قبله ولا ﻷ ؟ وجزاك الله خيرا
semsemSiR
2016-06-02 (07:15:38PM)
كدة عيب بطارية وهتغيريها تجيبى الاصلية
وهيرجع كويس ان شاء الله
amatoullah
2016-06-02 (06:36:36PM)
لو سمحت حضرتك معلش ... موبايل اس 4 اللى كان معايا واشتريته وتقريبا كان مستعمل مش جديد البطارية بتاعته بتقل بطريقة فظيعة ودلوقتى بقت لما يكون مثلا 15 او 20 % بقى يفصل لوحده واجى افتحه الاقيه 0% ويفصل تانى لغاية ما يتحط فى الشحن ... كدة العيب بطارية مش موبايل صح ؟؟؟ ولو كدة فيه حاجة اعملها ولا اغير البطارية احسن ولو غيرتها ليدبطارية اصلى حيبقى كويس ولا بردو مش حيرجع كويس ؟
معلش تعبت حضرتك
amatoullah
2016-06-02 (06:33:19PM)
لو سمحت حضرتك معلش ... موبايل اس 4 اللى كان معايا واشتريته وتقريبا كان مستعمل مش جديد البطارية بتاعته بتقل بطريقة فظيعة ودلوقتى بقت لما يكون مثلا 15 او 20 % بقى يفصل لوحده واجى افتحه الاقيه 0% ويفصل تانى لغاية ما يتحط فى الشحن ... كدة العيب بطارية مش موبايل صح ؟؟؟ ولو كدة فيه حاجة اعملها ولا اغير البطارية احسن ولو غيرتها ليدبطارية اصلى حيبقى كويس ولا بردو مش حيرجع كويس ؟
معلش تعبت حضرتك
amatoullah
2016-06-02 (06:32:50PM)
لو سمحت حضرتك معلش ... موبايل اس 4 اللى كان معايا واشتريته وتقريبا كان مستعمل مش جديد البطارية بتاعته بتقل بطريقة فظيعة ودلوقتى بقت لما يكون مثلا 15 او 20 % بقى يفصل لوحده واجى افتحه الاقيه 0% ويفصل تانى لغاية ما يتحط فى الشحن ... كدة العيب بطارية مش موبايل صح ؟؟؟ ولو كدة فيه حاجة اعملها ولا اغير البطارية احسن ولو غيرتها ليدبطارية اصلى حيبقى كويس ولا بردو مش حيرجع كويس ؟
معلش تعبت حضرتك
amatoullah
2016-05-31 (11:42:21PM)
معلش حضرتك انا اسفة والله تعبتك معايا معلش
انا الموبايل اللى كان معايا اس 4 وواضح انى لما اشتريته كان مستعمل وانا مش عارفة ... البطارية بتاعته لسه بردو وحشة زى ما هى والشحن بيخلص بسرعة بس دلوقتى كمان لما الشحن يجى ممكن عند 15 % يروح الموبايل فاصل لوحدة ولو حاولت اشغله تانى ميشتغلش الا لما احطه فى الشاحن وافتحه الاقيه 0% ... هو كدة حضرتك عيب بطارية مش موبايل صح ؟؟وهل اقدر اعمل حاجة ولا لازم اغير البطارية ؟
amatoullah
2016-05-19 (04:36:47PM)
ماشى حضرتك جزاك الله خيرا
semsemSiR
2016-05-19 (02:07:14PM)
حاولى توقفى البرامج اللى مش بتستخدميها , لان دية بتكون بسبب التحديثات اللى بتنزل للبرامج نفسها زى الماسنجر والفيس بوك والواتس اب , حاولى توقفى التطبيقات دية الا عند الحاجة فقط , وهتلاقى البطارية بدأت تظبط تانى
وبردة عايزك تشيلى البطارية وتركبيها قبل ماتشحنى التليفون
amatoullah
2016-05-19 (07:05:03AM)
لو سمحت معلش حضرتك انا البطارية كانت معايا من فترة بتدينى اسكرين اون ممكن 5 ساعات او زيادة حاجة بسيطة دلوقتى بقت ممكن 4 ساعات وشوية بس هى ليه كدة ادائها قل مع انى بشحنه بس مرة فى اليوم ومنزلتش برامج جديدة ولا اى حاجة ؟
amatoullah
2016-05-10 (07:38:41AM)
تمام حضرتك ...جزاك الله خيرا تعبتك معايا
semsemSiR
2016-05-09 (10:56:56AM)
هو نزل بس لسة مانزلش للشرق الاوسط عموما , والتحديثات مالهاش مواعيد بتنزل على حسب مزاجهم بس اعتقد لسة شوية يعنى على شهر 6 كدة هيكون النسخة موجودة ان شاء الله
amatoullah
2016-05-09 (05:38:41AM)
ماشى حضرتك جزاك الله خيرا
معلش هو تحديث الملرشيميلو حينزل امتى ؟
semsemSiR
2016-05-08 (08:53:33PM)
حدثية بدون فورمات
amatoullah
2016-05-08 (09:58:39AM)
لو سمحت حضرتك انا جالى تحديث مساحته 66MB احدثه ولا ﻷ..؟ وهل لازم اعمل فورمات بردو ولا ﻷ؟
وجزاك الله خيرا
amatoullah
2016-05-08 (07:42:43AM)
السلام عليكم
لو سمحت حضرتك انا لقيت تحديت عندى مساحته 66 MB احدثه ولا ايه ؟ وهل لازم افرمت الجهاز ولا ﻷ.؟
وجزاك الله خيرا
amatoullah
2016-05-08 (07:42:02AM)
السلام عليكم
لو سمحت حضرتك انا لقيت تحديت عندى مساحته 66 MB احدثه ولا ايه ؟ وهل لازم افرمت الجهاز ولا ﻷ.؟
وجزاك الله خيرا
amatoullah
2016-04-07 (02:00:47AM)
ربنا يجازيك خير يارب ...تعبت حضرتك
semsemSiR
2016-04-06 (07:22:27PM)
اة لازم الاول تفكيها من ال private وبعد كدة اعملى فورمات
amatoullah
2016-04-06 (03:52:50PM)
شكرا جدااا لحضرتك
طب معلش لو سمحت ... هو لو فى صور انا حطاها فى ال private ولو عملت فورمات بتتمسح يعنى لازم احفظها الاول ؟
semsemSiR
2016-04-04 (10:28:18AM)
بالنسبة للسؤال الاول : افضل طريقة انك تتدخلى على ال gallery وتعملى لاى صور مرسوم عليها ملف ذاكرة الهاتف , move لذاكرة الكارت
او تتدخلى على ال kies 3 من على الكمبيوتر وتوصلى الجهاز بية وتعملى backup لكل الاختيارات اللى عندك او اللى انتى تفضليها ودة بردة تقدرى تحددية انك تعلمى على ال check box

* بالنسبة للبرامج دية , فية عندك اوبشن اسمة call لما تيجى تفعلى الواتس اب والكود ماجاش بيتصلوا بيكى وبتكون رسالة مسجلة فيها الكود وبيتم اعادتة لحد ماتسجلى الرقم

وانتى ماتعمليش disable انتى بس اتأكدى ان فية signal قوية وان النت شغال كويس
amatoullah
2016-04-04 (01:42:44AM)
معلش حضرتك
البطارية مكنتش متظبطة معايا فقولت اعمل فورمات قبل ما احدث بالمرة .... عملت فورمات قبل وبعد التحديث ولما نزلت البرامج اللى كانت عندى تانى زى الايمو اللاين ... الايمو دخلت رقم التليفون واتسجل عادى ... واللاين مش عايز يسجل خالص ولا حتى رقم الكود اتبعت على التليفون من الايمو او اللاين ..
وكمان الواتس بردو مش عايز يسجل حاولت اعمله disable واشغله تانى بردو مش بيسجل خالص ...اعمل ايه ؟
معلش حتعب حضرتك
amatoullah
2016-04-03 (08:58:32PM)
تمام حضرتك... معلش ممكن حضرتك تقولى لو انا مثلا عايزة اعمل فورمات اعمل باك اب ازاى اقدر اشيل الصور اللى عندى علشان انا كل مرة بحول الصور من التليفون للميمورى ... هل فى طريقة تانية ولا ﻷ؟
وجزاك الله خيرا
semsemSiR
2016-04-03 (07:43:58PM)
لأ دة مش لازم
amatoullah
2016-04-03 (04:37:42PM)
شكرا جداا لرد حضرتك ... واعمل بردو فورمات من الريكفرى قبل التحديث وبعده ؟
amatoullah
2016-04-03 (04:37:09PM)
شكرا جداا لرد حضرتك ... واعمل بردو فورمات من الريكفرى قبل التحديث وبعده ؟
semsemSiR
2016-04-03 (10:13:24AM)
اة حدثية , دة تحديث ال security patch وبعض تحسينات للنسخة من حيث الاستقرار
amatoullah
2016-04-03 (09:11:44AM)
السلام عليكم ... لو سمحت حضرتك انا كنت بعمل سيرش على التحديث لقيت تحديث عندى مساحته 119 mb هو ده تحديث ايه ؟ وهل احدثه ولا ﻷ ؟
وشكرا لحضرتك
amatoullah
2016-02-15 (07:23:54AM)
خلاص إن شاء الله اعمله واقول لحضرتك
semsemSiR
2016-02-13 (02:42:23PM)
ممكن يكون فية اى برامج بتؤدى ان البطارية تنزل بالسرعة دية فى الوقت دة , يعنى 8 % كل 8 ساعات بدون اى استخدام تماما , يبقى كدة فية حاجة غلط , فتعملى فورمات ريكفرى وتشوفى الوضع هيمشى ازاى
amatoullah
2016-02-13 (02:24:11PM)
يعنى كدة اعمل فورمات من الريكفرى... طب الفورمات يعنى يظبط البطارية ؟
semsemSiR
2016-02-13 (11:02:46AM)
مافيش قدامك غير انك تعملى فورمات
amatoullah
2016-02-13 (09:43:58AM)
وبردو بتقعد اسكرين اون 4 ساعات ونص بالكتيييير
amatoullah
2016-02-13 (09:42:51AM)
انا فعلا عملت كله always power saving وانا اصلا معنديش غير برنامجين بس على برامج الحهاز والبطارية بتقل بالطريقة دى وانا نايمة زى ما قولت لحضرتك ممكن 7او 8 % فى 8 او 9 ساعات من غير اى استخدام ولا اشعارات
semsemSiR
2016-02-12 (02:24:49PM)
لو انتى مش عايزة يجيلك اى اشعارت ومجرد ماتقفلى البرنامج يتقفل تماما يبقى اعمليها always power saving

لكن لو البرامج محتاجاها وعايزاها شغالة دائما يبقى تعمليها disable

طالما البطارية بتنزل لوحدها بدون استخدام , يبقى كدة فية برامج مفتوحة هية السبب , فانتى جربى الاول تعملى للبرامج كلها always power saving وشوفى الاداء هيتغير ولا لأ
amatoullah
2016-02-12 (09:58:19AM)
لو سمحت حضرتك ... البطارية مش عارفة ليه ادائها بيقل ...انا كنت شاحنة النوبايل ونمت سيبته تقريبا 7 او 8 ساعات لقيته قل 7% من غير حتى ما يجيلى اشعارات ولا اى حاجة ..هى البطارية بتقل كدة ليه مع انها كانت احسن من كدة لما قولت لحضرتك
amatoullah
2016-02-02 (09:51:05PM)
انا على العموم مش منزلة برامج كتير ولسه بردو منزلتش العاب خالص . ف هما تقريبا 3 برامج بس....
طب المفروض اعملهم ايه انا بلاقى 3 اختيارات automatic ..و disable ...و always power saving اختار ايه ؟؟؟؟
ومعلش البطارية شخنتها وسبتها تقريبا 8 او 9 ساعات وجالى كام اشعار من الفيس لقيتها نقصت 8% بحالهم من غير اى استخدام
انا حاسة البطارية كدة ادائها قل مش المفروض تتحسن ؟؟؟
معلش والله اسفة على كثرة الاسئلة
semsemSiR
2016-02-02 (09:20:19AM)
مش هتلاقى برامج النظام ( يعنى واتس اب - فيس بوك - تويتر - انستجرام ) كل دة بيكون نازل مع النوت 4 فمينفعش تعمليلة ايقاف

اللى ينفع بس يتعملة هية التطبيقات اللى انتى منزلاها .

اللى مكتوب جنبها optimizing دية معناها انك اول لما تقفلى البرامج , مش هيكون فعال

اللى مكتوب جنبها automatic optimizing دية معناها انها لو ماتمش استخدامها بعد 3 ايام هتتقفل لوحدها

وفية عندك turned off انك تخلى البرنامج دة شغال بأستمرار عادى

لا طبعا 4 ساعات ونص قليل جدا , قبل ماتشحنى التليفون اعمليلة ريستارت وبعد كدة حطية على الشاحن وشوفى الدنيا هتمشى ازاى
amatoullah
2016-02-01 (11:28:36PM)
معلش حضرتك انا مش فاهمة دى
انا دخلت لقيت فى برامج موجودة ومش فيها الفيس بوك اللى بيبقى مفتوح علطول .. والبرامج دى فى منها جنبها مكتوب optimizing ... وبرامج تانية جنبها automatic optimizing
ف انا مش فاهمة حاجة
ومن يومين لقيت البطارية قلت وبقن اسكرين اون 4ساعات ونص ...هى عادى كدة تقل ولا ايه واستخدامى ماغيرش ومنزلتش حاجة جديدة
semsemSiR
2016-01-31 (09:09:41AM)
هتتدخلى على smart manager وهتختارى battery هتلاقى app optimizing اختارى البرامج اللى انتى اول لما تقفليها تتقفل تماما وماتتفتحش الا لما تفتحيها بنفسك , يعنى مثلا دخلتى الفيس بوك فى القائمة , مجرد ماهتقفلية وتمسحية من ال recent app هيتقفل ومش هيجيلك منة اى اشعارات الا لما تدوسى علية
amatoullah
2016-01-30 (11:02:01PM)
معلش ...يعنى حضرتك شايف انى اكون قافلة الواى فاى افضل ؟
وهل فى حاجة تانية ممكن اقدر احافظ بيها على البطارية ؟
يعنى فى برامج ممكن اقفلها بردو ولا ﻷ؟
amatoullah
2016-01-30 (10:58:51PM)
يبقى فعلا علشان انا بكون فاتحة الفيس علطول ... بس ساعات بيجيلى اشعارات اصلا وساعات لا
جزاك الله خيرا على تعب حضرتك ...واسفة على اسئلتى الكتيرة
semsemSiR
2016-01-30 (10:36:36AM)
الرقم الاول كويس الى حد ما مش وحش انة ينزل بدون استخدام 2% فى 7 ساعات المفروض كان يكون اخرة 1% بس 2% مش وحش

وبالنسبة انها تنزل 4% فى 12 ساعة يعنى هو كدة نزل تقريبا 2% فى 5 ساعات فى المرحلة التانية ودية بردة زيادة شوية

مشكلة الوااى فاى بتبقى على حسب اية اللى انتى فاتحاة ودايما شغال فاكيد هيكون فية استهلاك , يعنى مثلا لو يجيلك اشعارات فى الواتس او الفيس بوك , ماهو كل دة معناة ان الجهاز شغال , فانا شايف ان الرقم دة عالى شوية بسيطة يعنى كان يبقى حلو اوى لو نزل بس 4% او 3% فى خلال ال7 ساعات

amatoullah
2016-01-28 (10:40:42PM)
انا جربت فعلا حضرتك ..قفلت الواى فاى وتقريبا ممكن بعد 7 ساعات قلت 2% .وبعد اكتر من 12 ساعة قلت 4% ومستخدمتش التليفون خالص ... لكن لو فاتحة الواى فاى فى 7 ساعات ممكن يقل اكتر من 5 %
هل ده طبيعى ؟؟؟؟
semsemSiR
2016-01-27 (09:56:35AM)
عموما هو الطبيعى انها ماتقلش الا كل 7 ساعات 1% , يعنى انا مثلا بسيب تليفونى من الساعة 12 بالليل بقوم الشغل الصبح على الساعة 7 بيكون زى ماهو مانقصش حاجة , بالرغم من ان المنبة بيكون اشتغل ولو نقص اخرة 1 % بس طبعا مابيكونش فية حاجة شغالة

وحتى ولو الواى فاى شغال بردة مش بالكتير اوى هينزل 1%

لو التليفون عندك بينزل اكتر من 1% بدون استخدام , جربى الاول تقفلى كل حاجة وتسيبة بالليل وتشوفى هينزل معاكى كام %

لان ممكن يكون مثلا بيجيلك رسائل على الواتس او على الفيس فكل دة بيأثر بردة على الاستهلاك
amatoullah
2016-01-27 (01:26:35AM)
تمام ربنا يكرمك
طب معلش ... هو البطارية المفروض وانا مش بستخدم الموبايل تقل كام وكل اد ايه ؟ انا كل فترة ابص الاقيها نقصت 1%هى المفروض تنقص حتى لو مش بستخدمه ..
وانا كمان بكون مشغلة الواى فاى علطوول
semsemSiR
2016-01-26 (10:18:15AM)
اشحنيها من اول لما الهاتف يقولك وصلية بالشاحن , مش بعد كدة يعنى براحتك من 15% ابدأئى الشحن , انا عن نفسى بشحن الهاتف لما بيكون 5% , وكل فترة كدة بسيبة يخلص شحن خالص لما يطفى لوحدة واتأكد تماما ان البطارية فارغة تماما واشحنة , بكدة بكون عملت ريفريش للبطارية

بالنسبة لل cover اللى بمغناطيس تأثيرة بيكون على البوصلة فقط لكن الشاشة مافيش عليها اى مشكلة تمااما
amatoullah
2016-01-25 (11:19:12PM)
طيب معلش هو المفروض اشحن البطارية لما توصل لكام 15 % ولا 5% ؟؟؟
وبالنسبة للكفر هل الكفر اللى هو وش وضهر كويس اللى فيه المغناطيس ولا غلط على الشاشة؟؟؟
شكرا جداااا تعبت حضرتك
semsemSiR
2016-01-25 (11:16:29AM)
هية كدة البطارية متوسطة , لان 5 ساعات سكرين تايم اون قليل , ومش لازم تفعلى الباور سيفينج مش هيفرق معاكى حاجة

ماشى مافيش مشكلة لو خدت ساعتين , وهو بالشحن السريع بياخد وقت ساعة ونص

عموما هية البطارية مافيش فيها مشاكل , لان بطارية النوت 4 ادائها متوسط , بسبب استهلاك الشاشة ال 2k وحجم الشاشة الكبير

amatoullah
2016-01-25 (12:10:55AM)
وكنت مش مفعلة الشحن السريع
amatoullah
2016-01-25 (12:10:08AM)
وكمان الشحن اخد معايا بالظبط ساعتين ....كدة بردو ايه ؟؟؟؟
amatoullah
2016-01-24 (10:31:08PM)
طيب حضرتك انا البطارية قعدت معايا بالظبط 5 ساعات ﻷخرها خالص وكنت عاملة السطوع على النص ومش مفعلة ال power saving ....هى كدة تبقى مش كويسة ؟
semsemSiR
2016-01-24 (09:04:03AM)
عادى مافيش مشكلة

- البطارية الكويسة المفروض تقعد سكرين تايم اون مش اقل من 6 ساعات ونص

- الموبايل بيتشحن فى ساعتين الا عشر دقائق بدون تفعيل الشحن السريع , وانصحك تلغيها وانت بتشحنى التليفون لانها بتفقد الشحن بسرعة
semsemSiR
2016-01-24 (09:02:21AM)
عادى مافيش مشكلة

- البطارية الكويسة المفروض تقعد سكرين تايم اون مش اقل من 6 ساعات ونص

- الموبايل بيتشحن فى ساعتين الا عشر دقائق بدون تفعيل الشحن السريع , وانصحك تلغيها وانت بتشحنى التليفون لانها بتفقد الشحن بسرعة
amatoullah
2016-01-24 (12:51:39AM)
وهو المفروض الموبايل يتشحن فى اد ايه بالظبط؟
amatoullah
2016-01-24 (12:45:59AM)
جزاك الله خيرا ... انا فعلا نزلته بس معملتش فورمات من الريكفرى قبل التحديث عملته بعده بس عشان مكنتش نزلت حاجة على التليفون اصلا ...هل ده صح ؟؟
والمفروض البطارية لو كويسة تقعد معايا اد ايه ؟
وشكرا لحضرتك
semsemSiR
2016-01-23 (09:27:57AM)
التحديث دة بتاع اندرويد 5.1.1 هو عدل حاجات بسيطة جداا , منها برنامج smart manager ودة مهم مفيد , وكمان التحديث دة قلل استهلاك الرام , لكن مشكلتة كلها فى البطارية

عموما هو انتى كدة لازم تحدثى دة عشان خلاص هو نزل بالفعل , والحل الوحيد عشان تلغية انك تعملى فورمات للتليفون , وتقفلى بعد كدة ال automatic update

وعلى فكرة مش هينزلك الاندرويد 6 الا لما يتم تحديث الهاتف لل 5.1.1
amatoullah
2016-01-22 (12:39:52AM)
وكمان وانا بعمل سيرش على التحديث ظهرلى التحديث وبعدين عايزة اقفله مش عارفة بيتعمله اخفاء بس ف طفيت الواى فاى عشان ميتحدث وكل ما افتح الواى فاى يحدث لوحده ..اعمل ايه؟؟؟
بواسطة: note2ebrahim
انا ادامي نوت ٤ ف السعوديه هو حالته حلوه بس الاطار بتاعه متجرح ومن غير قلم بس الجهاز كويس وممكن اشتري قلم من اي مكان بس بكده اخده منه بكام وهو حاليا جديد ف السعوديه ١٨٠٠ ريال ياريت لو حد يرد بسرعه وشكرا
2016-01-06 (09:17:54AM) / ردود 3
starstar2
2016-01-06 (07:21:20PM)
لو ظروفك تسمح اشتري الجديد طبعا ..ولو عايز تستني النوت 6 كلها كام شهر وهنشوف الجهاز بدل متشتري النوت 4 ..وعموما النوت 4 جهاز عملاق وخاصه بعد تحديث النظام وسيصل التحديث تباعا للاصدارات الاخري ..موفق
note2ebrahim
2016-01-06 (04:23:35PM)
هو فالي ١٠٠٠ ريال بس هو جديد من اكسيوم ١٨٠٠ ريال انت رأيك اخده منه ولا اجيب جديد احسن
starstar2
2016-01-06 (10:24:29AM)
سعره مبالغ فيه علي حالته لو حسبت تمن القلم الجديد علي تمن الموبايل المعروض عليك اشتري حاجه استعمال بحالة جيده جدا
بواسطة: ahmedyassen1987
السلام عليكم... لو سمحتم محتاج خبرة الاخوة المتخصصين في توضيح الافضل بين الاتي :

SONY Z3 dual & LG G4 & Samsung S6 & Note 4

طبعا انا عارف مواصفات كل واحد كهاردوير لكن محتاج خبرة الاخوة هنا بناء علي تجربة عمليه

المهم ليا هو الافضل بطارية وكاميرا واوبشن سوفت وير
2016-01-04 (09:45:50AM) / ردود 1
starstar2
2016-01-06 (07:30:47PM)
مقارنه حضرتك للأسف متنفعش نهائي لسببين .الاول الزد 3 ديول انه خطين فلو حضرتك محتاج جهاز بخطين ماينفعش اقولك اشتري جهازين اس 6 او نوت4 فكده الانسب ليك هو السونى ..
السبب التاني .فئه النوت ما ينفعش نقارنها باي فئه اخري الا لو كانت بقلم.فطبيعي لو احتياج حضرتك القلم ومميزاته يبقي الانسب ليك هو النوت ...وخليك علي علم اننا لما بنقارن بين هاتفين لازم يكونو من نفس الفئه والامكانيات .
بالنسبه للتجربه العمليه .
السونى افضل من السامسونج من حيث حده ونقا ء الصورة عن سامسونج وال جي ...وكذلك الامر من حيث استهلاك البطاريه فالسونى افضل من سامسونج شرط الاستخدام الطبيعي العادل للجهاز .
بالنسبه للاوبشن وانظمه البرمجيات عموما سواء الرسمي والغير رسمي السامسونج يتربع علي العرش ويليه في التشابه ال جي ...موفق في الاختيار ونأسف علي التأخير ف الرد ..تحياتي وسنه سعيده عليك ..
بواسطة: mohamedmourad
لو سمحتوا انا موبايلى جيه عليه من ورا قلم جاف ف وانا بمسحه ب مياه جزء من لون الضهر إتشال فهل فيه مكان بيبيع ضهر للموبايل لانى سألت فى التوكيل و قالولى مش بيتباع
2016-01-01 (01:40:08AM) / ردود 1
semsemSiR
2016-01-02 (11:14:10AM)
هاتة من عبد العزيز او اطلبة من موقع سوق
بواسطة: amrmatrix
لو سمحتوا عايز اعرف سعر جهاز نوت 4 دلوقتى كام بالضمان ؟
2015-12-25 (06:25:03PM) / ردود 3
amrmatrix
2015-12-26 (09:18:06AM)
شكرا semsem تسلم
semsemSiR
2015-12-25 (08:59:07PM)
ب 4300 بالضمان و 4000 بدون ضمان
amrmatrix
2015-12-25 (06:26:13PM)
ضمان كامل مش 14 يوم