سلامى للجميع اعضاء الجروب الكرام
الجميع يترقب وصول التحديث الاخير (( مارشميلو)) الى هواتف سامسونج و بالخصوص نوت 4 و
لكن هل هذا هو التحديث المنتظر الذى يستحق منا الاهتمام فاذا كان المارشميلو لا يعالج مشاكل اساسية مثل :
1) القدرة على ازالة الكثير من التطبيقات الغيرمفيدة المحملة مسبقا .
2) تحسين اداء البطارية المخيبة الاداء للكثيرين فاحيانا يستلزم الشحن بعد بضع ساعات .
3)الاحتفاظ بميزة استخراج النص من الصورة الموجود فى خاصية " الاختيار الذكى " للقلم فكما تعلمون فقد نزعت هذه الخاصية من نوت 5 على الرغم من كونها ميزة ضرورية للقلم لاستخراج النصوص والتعديل عليها كما نزعت منه خاصية الاشعة تحت الحمراء و هى ميزة مهمة ايضا و حرم من القدرة على اضافة كارت ذاكرة خارجى و اريد بذلك ايضاح سياسة سامسونج فى نزع الخصائص و تقليل عمر بطارية نوت 4 عن عمد و بدون داعى فلم يشتكى البعض من هذه المشكلة فى كيتكات و ما الداعى للتحديث للولي بوب فى الاساس ؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا اخفيكم سرا فلا اتوقع ان التحديث المنتظر سوف يحافظ على استهلاك البطارية كام كان " الكيت كات " يفعل لاسباب تجارية بحتة و تسويقية لاتاحة الفرصة للنوت 5 و 6 الذى سوف يصدر هذا العام .. كما انى لست مستبشر بسياسة سامسونج بانتزاع خصائص مفيدة كانت موجودة بالفعل بدلا من اضافة الجديد.
سؤالى لاعضاء المجموعة هل مازلتم تنتظرون التحديث للمارشميلو الم تتعلمون الدرس من ترككم لنظام الكيت كات الحكيم ؟
hany7777
2016-01-31 (09:11:03PM)
اعتقد انه على الكيت كات كان 64 بعد التحديث للوليبوب لم تعمل الانوية الا على 32 .. و قد اكون مخطئ
و شكرا لردودكم و اهتمامكم مرة اخرى فردودكم تثرى المعرفة فقط اردت ان انوه الى ان هناك مشروع قادم لجيل جديد من الهواتف الذكية القابلة للتعديل و المشروع بعنوان project ara .....فخلال عامين ربما اقل ستكون هواتفنا الذكية حاليا مجرد ذكرى كسابقتها النوكيا اتتذكرون ..... و لكن اتعلمون فاراكم هناك فى المستقبل القريب متميزون دائما بدعمكم المستمر و قد اكتسبتم من الخبرات ما يمكنكم من التعامل و تطويع تلك التكنولوجيا المتطورة سريعة الخطى .... وللحديث بقية بعد اشهر معدودات و اولى مشكلات المارشميلو الوليد ... دمتم بخير
semsemSiR
2016-01-31 (07:12:11PM)
اصل كان معانا نوت 4 النسخة ال n910c ونزلنا عليها برامج كلها قالت انة 32bit
starstar2
2016-01-31 (04:28:45PM)
احتمال كبير ان نظام 6 يكون داعم لمعمارية 64 بت وده تخمين ...عموما مشكلة المعمارية اصلا واجمالا تخص الكيرنال وبفضل الله تم تهيئه كيرنال داعم للمعمارية 64 بت للنوت 4 من جديد ولكن ما زال العمل عليه من قبل مطورين مقربين مني شخصيا وتمت تجربه الكيرنال علي جهازي ولكن يتواجد به العديد من الاخطاء واضطريت ان استبدل الكيرنال بأخر وحاليا مستقر علي كيرنال ultimate الوحيد الافضل الداعم لتطبيقsynapseالمتحكم في البطارية والبروسيسور وغيره .. تحياتي لك سامح بك ..
starstar2
2016-01-31 (04:17:57PM)
العفو يا كبير ..لا يا كبير الهاتف داعم ل معماريه 64 بت في نظام الكيت كات .ولم يتم دعم المعمارية في نظام اللولي بوب ..وهذا للعلم ..ارق تحياتي لشخصكم الموقر..
semsemSiR
2016-01-31 (03:47:10PM)
شكرا hany777 و Starstar2 على المناقشة الجميلة واللى ان شاء الله كمان يستفادوا منها بقية الاعضاء
بس تصحيح بسيط , النوت 4 من اول لما نزل وهو شغال بنظام 32bit , وسامسونج قالت ان مع تحديث اللولى بوب هيتم دعمة لل 64bit وبردة مافيش حاجة , قالوا مع ال5.1.1 وبردة مافيش اى تغير ,واعتقد نفس الوضع هيكون فى المارشيميلو
والموضوع دة بسبب مبيعات النسخة السناب دراجون لانها كانت نازلة بنسخة 32bit فاعتقد سامسونج قلقت من حوار المبيعات انها تاثر على النسخة بمعالج كوالكوم راحت مخلية كلة يمشى بنظام 32bit
starstar2
2016-01-31 (01:36:00PM)
اتفق معك تماما في ان سامسونج هنقولها ضحكت علي مستخدمين النوت4 عند ترقيه النظام من كيت كات الي لولي بوب في نقطه عدم دعم معمارية 64 بت في التحديث الاخير بالرغم من دعمه في نظام الكيت كات ..وده سببه اكيد عشان يوسعو الطريق للنجم الجديد وهو النوت5 ..انا معاك تماما ان النوت5 اتشالت منه بعض الخصائص والميزات الموجوده في النوت 4 وكذلك الامر عند ترقيه النوت4 الي مارشيمللو تمت ازاله بعض الميزات منه ولكن في النهايه سامسونج لم تؤكد هل ستدعم معماريه 64 بت مره اخري ام اكتفت ب 32 بت ..وماتنساش برده ان الترقيه اختياريه للمستخدم مش اجباري وحتي لو تم الترقيه يمكن للمستخدم عنل داونجرادج ولكن بضوابط وخطوات معينه حتي لا يتم فقد نظام الاتصال في الجهاز ..
وخلي بالك الانظمه عموما لا دخل للشركات المصنعه فيها فالامر كله متروك لجوجل صاحبه النظام والتي بدورها تقوم بتسليمه خام للشركات وكل شركه مصنعه تترك لمسه جماليه وبصمه لها في هذا النظام ..وانا اعلم تماما انك علي علم كثير في هذه النقاط لكونك واعى في هذا المجال ..وفي النهاية اني اري ان الكيت كات افضل نظام حتى الان لسبب دعمه معمارية 64 بت ودي هامه جدا جدا للكثير اما بعيدا عن هذه النقطه فنظام اللولي بوب افضل واخف واسرع من النظام السابق وكذلك الامر هيكون في اندرويد مارشيمللو..
وخلي بالك موضوع استهلاك البطارية مش مه سامسونج بس ..كل الشركات المصنعه بيعانوا من نفس المشكله وعموما خلال السنوات القليلة القادمه سيشهد العالم نقله في صناعة البطاريات ولكن ستكون مكلفه بعض الشيئ ...واخيرا المستخدم هو المتحكم الاساسي في الحد وتنظيم استهلاكه لاني اغلب مشاكل البطاريه والتهنيج سببها المستخدم لعدم درايه الكثير منهم طرق المحافظه وكيفيه التعامل مع نظام الاندرويد ..عموما اخي الكريم التحديث لا بد منه وزي مقال اخونا القدير سامح في هذه النقطه ..وانت علي علم ان جميع الشركات المصنعه لهواتف الاندرويد التحديث بيكون لسنتين وبعدها بيوقف الدعم ...تحياتي لكم جميعا ..
hany7777
2016-01-31 (12:15:49PM)
semsemSIR .. شكرا للمشاركة اولا
انا مش متحامل على النظام مارشميلو بس لازم اذكر السلبيات اللى واجهت الناس من هذا النظام خصوصا انه بديل غير قابل للازلة لنظام الكيتكات ... حبيت بس اوضح ان كلمة تحديث لنظام جديد دى كلة كبيرة فنظام كامل يعنى تغيير جذرى , واجهة جديدة خصائص جديدة باللاضافة الى معالجة جذرية لمشاكل سابقة .
ف بالتغير من الكيت كات الى لولىبوب كان تغير نظام .كان به بعض العيوب فى البداية و لكن تحسنت مع الوقت ((لكن)) التغيير النهائى لم يكن جذرى و لم ياخذ فى الحسبان صرف البطارية السئ على الرغم من كونه نظام كامل .
نفس الموضوع ينطبق على مارشميللو من اللوليبوب فكلمة تحسينات كانت كافية بدلا من تسميته نظام مارشميلو فكون سامسونج قد اعترفت بخطأها فى عجز ((( نظام))) لوليبوب عن الحفاظ على معدل استهلاك البطارية لاجهزتها بالاضافة الى تحميل برامج كثيرة غير ذات اهمية للبعض تستهلك قدر كبير من مساحة الذاكرة الذى يؤثر بطبعه على معدل استهلاك البطارية فكان من الاولى بسامسونج ان تعوض مستخدميها فى هذا المارشميلو بان تعطى للمستخدم صلاحيات لحذف تلك البرامج السخيفة او تبتكر طريقة غير تلك الخاصية DOZE فتلك الخاصية عل الرغم من فاتدتها الا انها مازالت فى مراحلها الاول تجريبية اخذه فى التطور فهى لا تعمل الا و الهاتف ثابت كامن غير متحرك هههه يعنى مش شغالة غير و الجهاز مركون مبيتحركش علشان لو اجهاز تحرك بيحرك الحساسات و بيفصل ال DOZE .
اخيرا كما ذكر starstar2 فالمارشميلو احضر ميزات اضافية و فى رأى انها ميزات جيدة بالفعل لكن كعادة سامسونج للمرة المليون تناسوا و اهملوا ايجاد حل جذرى و فعال للحفاظ على استهلاك البطارية اللعينة .
شكرا لك semsemSIR , startstar2 و لكم منى جزيل الشكر على الردود فكانت مفيدة لى خصوصا انها صادرة من اشخاص ذوى خبرة فى انظمة الاندرويد .
semsemSiR
2016-01-31 (09:30:56AM)
مع احترامى لوجهة نظر حضرتك يااستاذ هانى , بس الاندرويد 5 فرق كتير عن الكيتكات بغض النظر عن البطارية , لكن الاداء اتغير فعلا للافضل والاحسن , ودة عن تجربة مابين النظامين
للاسف دية سياسة سامسونج مالهاش دعوة بيها فى تغير النسخة , لان زى ماحضرتك عارف ان الاندرويد دة ملك للجوجل وكل اللى على الشركات انهم بياخدوا النسخة خام وبيحطوا ال interface او الواجهة بتاعتهم
سامسونج فى الاندرويد 6 استعانت بخبراء من جوجل عشان يخرجوا نسخة افضل واسرع من الايفون. وكمان تقليل استهلاك الرام الى اقصى حد
ودة اللى حصل فعلا فى اخر تحديث للاندرويد 5 فعلا كل واحد شاف ان الرامات بعد ماكانت فى ال4.4.4 بتاخد نسبة 80% على الاقل من الرامة بقت بتاخد حاليا نسبة لا تتعدى ال 70% و 65% كمان ماهو دة تتطوير فى الجهاز
عموما صعب جداا ان حضرتك يكون معاك جهاز وتلاقى الشركة ماتنزلش لية تحديثات , ساعتها هتحس انك جايب جهاز طول عمرة هيفضل كدة , وهتلاقى نفسك بتغيرة حتى لو مافيش فية حاجة
hany7777
2016-01-31 (08:48:44AM)
اشكرك لتكيد عناء الرد ...احترم رايك كثيرا فى ان ميزتان اضافيتان للمارشميلو سوف يتم اضافتها للنوت 4 و لكن كان اولى على سامسونج الانتهازية اضافة خصائص بدلا من حذفها او على الاقل الابقاء عليها .
فكما ذكرت فميزة استخراج النص قد ل تهم البعض و لكنها ذات اهمية كبرى للبعض خصوصا من هم فى مجال الكتابة اة التسويف مثلا و لا اداعى لاطيل الشرح عليك بمزاياها فاظنك على علم كاف بفائدتها .
اما ععن النفطة الاخرى و هى البطارية و استهلاكها و النطمينات بخاصيو دوز ... فلترجع الى الخلف قليلا افصد نظام الكيت كات و استهلاكه الرشيد للبطارية ثم اخرجت لنا سامسونج هذا اللوليبوب المراهق ببعض التغيرات فى الالوان ههه و بعض التحسينات السطحية جدا على حساب تغير النظام من 64 بت الى 32 و على حساب البطارية و اسئالك كمستخدم واعى ذو خبراة و اطلاع اكان الللوليبوب بهذه الاهمية كنظام مطور جديد اتى على حساب ميزات هامة للغاية كتقليل النواة العاملة الى 32 و عمر البطارية السئ مقارنى بالكيت كات ؟
و اخيرا امنى لك مزيد من التقدم و النجاح و مزيا من الرومات المعدلة بحكمة بالمناسبة فالدوز اعتقد انه تغيييرا ل اسم الالترا بور سيف مود و قد استغنوا عن بور سيف مود التى كانت بلا فائدة .. سلامى لك .
starstar2
2016-01-30 (08:58:00PM)
ولك مني السلام والتحية ..
اخالفك الرأي في اكتر من نقطه..
نظام 6 به العديد من الميزات الرائعه ومنها تقليل استهلاك الرام وسرعه وخفه التاتش ويز و system ui وتحديثه لامكانية حذف التطبيقات الاساسية دون الحاجه الي الروت او الرومات المسحوبه .
واهم ما يتميز به الماشيملو خاصية الدوز الرائعه ف الحفاظ علي البطارية وتقريبا دي نفس فكرة تطبيق greenify الغني عن التعريف ..
انا ميزه استخراج النص للأسف مش شغاله بنسبة 100% ونقدر نقول مش ف كل الحالات بيتم استخراج النص من الصور يعني ف النهاية نقدر نقول عند البعض مالهاش استخدام..
انا معاك ان النوت 5 به بعض الملاحظات المأخوذه عليه بس ماتنساش انه جهاز قوي وفيه بعض الميزات الهامه والمفيده وعلي سبيل المثال الاسكرول كابشر والاسكرين اووف ميموي والفيديو ادتور وغيره ..وماتنساش ان دي سياسة شركه ولو عملو جهاز كامل متكامل الاصدارات التانية مش هتتباع فالموضوع ده كبير ..
انا بترقب روم مارشيملو عشان مميزاته الرائعه والتي اصبح نسخه من النوت 5 سواء التاتش ويز والاسكرول كابشر والاسكرين اوف ميمو واشكل ايقونات الاس بن الرائعه انما موضوع استخراج النص من الصورة صدقني مش عملي وانا عارف بقول ايه ...
يا كبير انا شخصيا من يوم مجيت النوت 4 وانا بتنقل من بين الرومات المسحوبه لاني من هواه انظمه الاندرويد وبترقب كل ما هو جديد في عالم التقنية سواء الرسمي والغير رسمي واخيرا استقريت علي روم المطور المحترم ايروبوت اصدار 13.2 وده تقدر تقول بنسبة 99% الروم مشابه لنظام النوت 5 بحميع خصائصه ..تحياتي وشرفت بالحديث معك...
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع
دخول الاعضاء
اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك
سلامى للجميع اعضاء الجروب الكرام
الجميع يترقب وصول التحديث الاخير (( مارشميلو)) الى هواتف سامسونج و بالخصوص نوت 4 و
لكن هل هذا هو التحديث المنتظر الذى يستحق منا الاهتمام فاذا كان المارشميلو لا يعالج مشاكل اساسية مثل :
1) القدرة على ازالة الكثير من التطبيقات الغيرمفيدة المحملة مسبقا .
2) تحسين اداء البطارية المخيبة الاداء للكثيرين فاحيانا يستلزم الشحن بعد بضع ساعات .
3)الاحتفاظ بميزة استخراج النص من الصورة الموجود فى خاصية " الاختيار الذكى " للقلم فكما تعلمون فقد نزعت هذه الخاصية من نوت 5 على الرغم من كونها ميزة ضرورية للقلم لاستخراج النصوص والتعديل عليها كما نزعت منه خاصية الاشعة تحت الحمراء و هى ميزة مهمة ايضا و حرم من القدرة على اضافة كارت ذاكرة خارجى و اريد بذلك ايضاح سياسة سامسونج فى نزع الخصائص و تقليل عمر بطارية نوت 4 عن عمد و بدون داعى فلم يشتكى البعض من هذه المشكلة فى كيتكات و ما الداعى للتحديث للولي بوب فى الاساس ؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا اخفيكم سرا فلا اتوقع ان التحديث المنتظر سوف يحافظ على استهلاك البطارية كام كان " الكيت كات " يفعل لاسباب تجارية بحتة و تسويقية لاتاحة الفرصة للنوت 5 و 6 الذى سوف يصدر هذا العام .. كما انى لست مستبشر بسياسة سامسونج بانتزاع خصائص مفيدة كانت موجودة بالفعل بدلا من اضافة الجديد.
سؤالى لاعضاء المجموعة هل مازلتم تنتظرون التحديث للمارشميلو الم تتعلمون الدرس من ترككم لنظام الكيت كات الحكيم ؟