بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

زيارة الموقع الرسمي
هذا الموضوع مرتبط بـ Galaxy Note 3 Neo
للرجوع الي صفحة الرئيسية اضغط هنا

s4 vs note 3 neo

eslampondhero
2014-08-14 (10:08:21AM)
المقارنه ديه تعبتنى بجد و لحد دلوقتى مش عارفلها اجابه صحيحه . النوت 3 نيو افضل ام الأس 4 > الأس 4 تقريبا هزم النيو فى كل شئ معادا حجم الشاشه و الأس بين > انتو ايه رايكو الأس 4 GT-i9500 ام النوت 3 نيو SM-N750 . وملحوظه صغير هى ان الأس 4 نزل سعرو بشكل رهيييييب بقى ب 3100 جنيه مصرى . ارجو ان الهاتف الذى تختارونه تقولون لى سبب اخياركم اياه . و شكرا
Roock
2014-10-17 (05:04:35PM)
ايوه يعنى ايه الافضل :D
Note3 neo &s4
semsemSiR
2014-08-20 (03:46:38PM)
والله فاهم كويس انت تقصد اية بأية بأية ؟؟

لان تشبيهك بالنترا مقابل بى ام

ماينفعش غير كانك بتقارن تليفون من جيل وتليفون من جيل تانى خالص

والحقيقة غير كدة للاسف
youssefshabana
2014-08-20 (03:19:15PM)
هههههههههههههههههه فعلا مفيش فايدة خالص من ساعت ما ابتدينا المناقشة وهو مفيش غير رد واحد وبتعيده ومفيش جديد في كلامك

ههههههههههههه ايوا انا مدرك كويس جداااااا انا بقول ايه هنقعد نتناقش انا وانتا في العربيات كمان ولا ايه هههههههههههه xD

عموما انا اقصد بالكلام ده الخامات والمتانة بتاعت الجهاز وقوة التحمل وحبيت ابسطهالك بإني اقولك ان المقارنة بين خامات الاس 4 والزد 2 زي المقارنة ما بين خامات العربيات الكوري او الصيني بخامات العربيات الألماني انتا بقي فهمت غير كدة xD ههههههههههههههههههه مش مشكلتي دي يا باشا

وعموما معلش حقك عليا يا عم ولا كأنك شوفت الكلام ده من أصله :D


خلاص براحتك خالص اعمل اللي يريحك لو مش عاوز تكمل المناقشة مفيش مشاكل خالص انتا حر يا باشا

الشكر ليك يا باشا :)
semsemSiR
2014-08-20 (10:59:44AM)
عادى يعنى مافيش جديد الكلام هو هو

عموما انت حللت الزد 2 والمقارنة مابينة وبين الاس 4

وانا بقولك الزد 2 واخد اكتر من حقة , ومايستاهلش يكون بالتمن دة

يمكن اة طبعا بيتفوق على حاجات فى الاس 4

بس للاسف الحاجات اللى بيتفوق عليها امرها مشكوك فية

يعنى مثلا الجهاز ضد المياة اة , بس نسخ كتير منة بتبوظ اول اما ييحط فى المياة

خاماتة حلوة اة , بس للاسف بتبصم جدااا وممكن اى وقعة تكسر الظهر الزجاجى

صوتة نقى اة , بس مش عالى زى الاس 4 , وانا اللى يهمنى لو ماشى فى طريق اسمع التليفون مش اسمع نقاء التليفون ( لكن الاس 4 نقاء وارتفاع )

شاشتة حلوة وكبيرة اة , لكن بالنسبالى لا تعلى على شاشة الاس 4 فى الالوان او شاشة الاس 5

بطاريتة عليها خلاف الصراحة ماشوفتش حد قعدت معاة الفترة اللى انت بتقول عليها دية خالص , وانا ليا بأصحابى ومصدقهم , عشان الكلام دة بيكون قدامنا , يعنى تجارب فعلية من ناس مقربين
وبردة على الاقل مش هيضحكوا عليا لانهم بيكونوا عايزين حل للموضوع دة

- سريع اة , بس سوفت ممل

- بيشغل كل الالعاب اة , زية زى الاس 4 , واى سمارت فون محترم وعمرى ماشوفت فرق ال4 ثوانى دة , عادى عادى مش هتفرق عديها , اسفلت 8 فتحت عندى اسرع منة عديها بردة مافيش مشكلة , العاب والعاب

ياباشا اضحك زى مانت عايز , لو انت ركزت فى الكلام , هتلاقينى بقول مافيش فرق على الواقع ماقولتش افضل منة , ياريت تركز

فية راديو : تمام

- انت بقى خلاص مش مصدق , انت وصلت لمرحلة مش شايف غير استهلاك تليفونك والكام تليفون اللى حواليك

اعتبر تليفونى فلتة , نزل كدة مخصوص ليا , بطارية الحمد لله بتكسر ال4 ايام ونص بأستخدام فوق المتوسط , وكل الاس 4 زى مانت بتقول بطاريتة متوسطة

وانا بقى بقى بقارن الاس 4 بالزد 2 على البطارية اللى معايا , وعندك الاسكرين شوت , طيب اعمل اية عشان تستريح

مافيش فية حركات زى الاس 5 والاس 4 , عادى مش مشكلة مش مهمة لكل الناس

كاميرا كويسة وجميلة : بس ماتديش 20.7 ميجا و اقل من كدة بشوية حلوين والدليل على كدة تفوق الاس 5 اللى الكاميرا بتاعتة 16 ميجا بيكسل , واللى كاميرا الاس 4 اقل حاجة بسيطة جداا من كاميرا الاس 5

لأ ياباشا معلش وسعت منك دية , النترا اية وبى ام , انت مدرك انت بتقول اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههههه

عموما خلاص شكرا لحد كدة

احنا اتكلمنا فى الموضوع زيادة عن اللزوم
youssefshabana
2014-08-20 (09:16:55AM)
بعظم التليفونات !!!!!!! ايه اللي انتا بتقوله

انا عمري ما رفعت بتليفون السما علي الاقل مش زي ما انتا بتعمل مع الاس 4

وانا مليش مصلحة اني اطلع تليفون كويس ولا وحش انا في الاول وفي اﻷخر مستخدم مش يهمني غير ان التليفون اللي معايا يكون مكفي احتياجاتي وده اللي محققهولي الاس 4 وزيادة الحمد لله

واقولك علي حاجة ان عمري ما هفكر ابيع الاس 4 في الوقت الحالي لان اللي معاه الاس 4 مش لازم يحدث للاس 5 او اي تليفون احدث منه صحيح هو هيهحس بفرق للأفضل ( معرفش بالنسبالك انتا ايه النظام ) لكن بردو مش لدرجة اني ابيع الاس 4 انا بتكلم ان اللي معاه تليفون امكانياته اضعف بكتير سواء مثلا معاه اس 2 او حاجة اقل منه وعاوز يغير ويشتري حاجة احسن ويحس انه غير تليفونه يشتري اقوي تليفون من اي ماركة بقي سواء سامسونج او سوني او غيرها انا عن نفسي شايف ان اقوي تليفون من سوني افضل من اقوي تليفون من سامسونج انا حر في رأيي وده ميمنعش ان اقوي جهاز من سامسونج اللي هو الاس 5 وحش ولا زبالة ﻷ خالص بالعكس ممتاز جدا وبنصح ناس كتير انها تشتريه وفعلا بيشتروه ومبسوطين بيه وبيشكروا فيه وفيه بردو اللي مش طايقه وراميه في الدرج عادي جدا ايه المشكلة

فمتقوليش بعظم في التليفونات والكلام اللي ملوش معني ده الله يكرمك

ما تولع سوني وسامسونج وكل الشركات هيهمني ايه يعني طالما انا معايا تليفون مقضي احتياجاتي وزيادة كمان شوية

وبصراحة لو هنتكلم علي تعظيم التليفونات يبقي اللي بيعمل كده هيكون انتا لانك معظم الاس 4 بزيادة اوي

الاس 4 ممتاز جدا مفيش كلام لكن في الاحسن منه انتا ليه مش راضي تفهمها دي ؟؟؟!!!

معلش متحدثنيش عن التحيز ده دي اصلا من اكتر الحاجات اللي حضرتك بتعملها انك متحيز للاس 4 ولسامسونج عاماً

انا مقلتش عيوب الجهاز هههههههههههه انتا ليه مش بتراجع كلامي قبل ما ترد ؟

بص مفيش تليفون في الدنيا مفهوش عيوب وده قلته مليون مرة انا مش عارف انتا بتجيب الكلام ده منين انتا بقي لو مشوفتنيش بقول العيوب بتاعتهم ده كده موضوع تاني وعموما خلاص يا عم ولا تزعل نفسك اهي عيوبهم

ال M8

بطارية غير قابلة للازالة

شاشته طويلة لكن مش عريضة مش زي الاس 4 والاس 5 يعني

كاميرته تعتبر اقل كاميرا بين المنافسين لكن ده ميمنعش انها وحشة ابدا

راماته 2 جيجا لكن اسرع من للنوت 3 ابو 3 جيجا

مفهوش حركات وحساسات كتير زي السامسونج

ظهره بيتخدش بسهولة ولازم تجيبله جراب وإلا هيتبهدل جامد

غير كدة تليفون رهيب جدا في كل حاجة ومحدش يقدر ينكر ده

نيجي لعيوب الزد 2

بطارية غير قابلة للازالة

في بعض الناس بيشتكوا انه بيسخن زيادة عن الطبيعي ودي ليها حل ان شاء الله

مفهوش حركات وحساسات كتير زي السامسونج

في بعض الناس بتشتكي ان الكاميرا بتقفل مرة واحدة مع اني مشوفتش كدة في تليفون اخويا الحمد لله وناس كتيرة اعرفهم معاهم التليفون الكاميرا بتاعتهم مش بتقفل مرة ومش بيسخن

غير كده بردو تليفون رهيب جدا في امكانياته ومن افضل الهواتف لسنة 2014

تحب اقولك علي عيوب الاس 5 كمان عشان ميبقاش ليك حجة بعد كدة

مفيش مشكلة عيوب الاس 5 اهي

خامات رديئة نوعا ما

راماته قليلة علي الواجهة بتاعته والحركات الكتيرة اللي فيه كان المفروض يكون 4 جيجا علي الاقل مش 2 بس عشان المستخدم ميحسش بالمشكلة دي اوي

تصميمه سيء جدا في نظري الاس 4 والاس 3 والنوت 3 والنوت 3 نيو والنوت 2 اشيك وافخم منه في رأيي الاس 5 تحسه واخد تصميم الاس 2 وده مش حلو

ناس بتشتكي انه بيهنج من اقل استخدام

وناس بتشتكي ان الرامات بتاعته بتتملي بسرعة جدااااا وده بيخلي الجهاز يبقي بطيء واستجابته تقل

غير كدة تليفون رهيب جدااااااا ( كاميرا_حركات وحساسات كتير_واجهة ممتازة_خاصية البصمة_وقياس نبضات القلب ) كل الحاجات دي مش موجودة غير في تليفون واحد بس وهو الاس 5

بردو لسه في نظرك انا متحيز ؟؟؟!!!

اه بطارية الزد 2 متفوقة علي البطارية بتاعت الاس 4 بفرق مش قليل كمان :)

هههههههههههههه وليه وانا مالي بتقييم اصحابك مانا وانا آخد بتقييمهم ليه اصلا ما انا آخد بتقييم اخويا احسن وعلي الاقل مش هيضحك عليا ويقول كلام مش حقيقي والبطارية بتقعد معاه بال 3 او 4 ايام استخدام متوسط وممكن تقعد 5 ايام استخدام اقل من المتوسط ولو استخدام خفيف مكالمات وكدة تكمل الاسبوع مستريح انا مليش دعوة بأصحابك انا قلت رأيي في اجهزتهم وخلاص شكرا علي كده انتا بقي اللي مش معترف بتقيمي انتا حر دي مش مشكلتي اعملك ايه انا كمان

يا عم من غير حلفان انا مصدقك الموضوع مش مستاهل كل العصبية دي اصلا هههههههههههه

بس انا قلت رأيي في اجهزتهم خلاص انتا مش راضي تقتنع بيه انتا حر

ايوا مهو صاروخ فعلاً بالنسبة لتليفونات كتير وبيتفوق علي الاس 4 تقريباً في كل حاجة

كاميرا افضل بفرق واضح انتا شايف غير كدة بردو انتا حر في رأيك ومش هقتنع بغير كدة غير لما تجيبلي الدليل وانا لغاية دلوقتي اللي معايا الدليل ان كلامي صح لما انتا تعمل تقرير عنهم يبقي ساعتها فيه كلام تاني

واقعية الوان الشاشة

اسرع واخف منه ومش بيهنج

بطارية اقوي بفرق مش قليل

صوت انقي واوضح مش عارف بالنسبالك انتا ايه النظام وعلي العموم ده علي حسب مزاج كل واحد انا يهمني نقاء ووضوح الصوت وانتا يهمك الإرتفاع وتكون سامعه في الزحمة وخلاص ده رأيك انتا حر فيه

خاماته افضل بكتير

يستحمل البهدلة اكتر منه بكتير

ضد المياة والتراب

اقوي في ال CPU

اقوي في ال GPU

كل ده مش يستاهل فرق السعر ما بينهم !!!!

يمكن بالنسبالك انتا ﻷ لكن انا بالنسبالي في فروقات ما بينهم واضحة فطبيعي يكون في فرق كبير في السعر

ههههههههههههههههههههههههههههههههه ربنا يخليك يا باشا سيبك خالص من موضوع كارت الشاشة ده معلش خليها عليك المرة دي انتا اصلا من ساعة ما انتا بتقول ان ال PowerVR SGX544MP3 اقوي من Adreno 330 وانا مش قادر امسك نفسي من الضحك الصراحة xD

0.5 ثاينة و ثانية ايه بقولك الزد 2 بيفتح اسرع في تطبيقات والعاب بفرق من 3:5 ثواني وفي بردو فرق الثانية ده بس ده في فتح واجهة الاتصال مثلا وفتح الرسائل وفتح الاسماء وفتح الكاميرا اقصد يعني الحاجات اللي موجودة في الجهاز لكن انا بتكلم علي الحاجات اللي بتنزل من جوجل بلاي سواء بقي تطبيقات او العاب الفرق بينهم واضح والثواني بتتعد علي صوابع الايد انتا بقي عندك غير كدة دي مش مشكلتي انك جربت جهاز مش مظبوط انا ليا بالتليفونات اللي انا جربتهم واللي مع قاريبي واصحابي مليش دعوة انا بالتليفونات اللي مش مظبوطة وفيها مشاكل اللي انتا بتتكلم عليها دي

انا فعلا يهمني واقعية الالوان وتكون الشاشة مريحة مش بتضايقني وهي علي اعلي اضائة زي شاشات السوبر اموليد بس بردو شاشة الاس 4 ممتازة جدا

و ال IPS LCD مختلفة تماماً عن TFT انا بردو مش بحب ال TFT لانها مش حلوة بالنسبالي ولا هي واقعية زي ال IPS LCD ولا اضائتها قوية زي ال SUPER AMOLED وزوايا الرؤية فيها مش حلوة زيهم

بالنسبة للصوت انا بالنسبالي النقاء والوضوح افضل في الزد 2 والارتفاع الاتنين ممتازين بس بردو الزد 2 احسن عشان فيه 2 سماعة وفي الامام علي عكس الاس 4 سماعاته في الخلف بس مش شايفها بتفرق اوي حتي لو انا قلبت الجهاز علي وشه الا اذا كنت حاطة علي حاجة بتكتم الصوت ده كدة موضوع تاني فدي نقطة لصالح الزد 2

الخامات معاك فيها بس بردو الزد 2 بيستحمل اكتر من الاس 4 لو انا مش حاطت جراب للإتنين

نيجي بقي لمشاكلي بتاعت الاس 4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اولا انا مش بعتبرها مشاكل لان ده في كل تليفونات الاس 4 ( هتقولي انا تليفوني مش كدة ومعايا 2 جهاز اس 4 واحد بقاله 8 شهور الا كام يوم وواحد مكملش شهرين وما شاء الله زي الفل اوي اوي اوي ومفهومش الهوا ) عارف انك هتقول كدة وفر علي نفسك الوقت

انا بتكلم علي اغلب الناس اللي معاهم الجهاز سواء هنا في الموقع او برا الموقع لازم تلاقي ولو مشكلة بتواجهم سواء سخونية او بطارية او تهنيج

والله بقي تفرحلي او متفرحليش انتا حر يا باشا

فين ده ؟؟؟!!! انا قلت انه تليفون صيني او مشاكله بالعبيط ؟؟؟

هههههههههههههههههههههه بردو الكلام اللي قلته بتعيده تاني هو انا هفضل اقولك في كل رد ان السخونية اتحلت بعد ال 4.3 والكيت كات وان مشكلة البطارية كانت في اﻹنتفاخ

انتا بتنسي بسرعة ولا ايه يا باشا !!!

هو اه انا فاهم انتا تقصد مش محتاج انك تقولي ان النسخة اللي نازلة OUT OF THE BOX بتكون افضل وبيبقي مفهاش مشاكل كتير بس بردو كلام مش منطقي وملهوش علاقة بمشاكل التليفون اللي انتا بتقول عليها دي

مش ده اللي هيخلي البطارية تبقي ادائها متوسط والتهنيج يزيد والسخونية تزيد بالعكس ده الابديت بيحسن الجهاز اكتر وبيقلل من المشاكل دي

اداء بطارية النوت 2 وهو علي الكيت كات احسن كتير من الجيلي بين 4.3 وتقريبا زي ال 4.1.2 ويمكن افضل

خليه يروح التوكيل قلت

ههههههههههههههههههه محسسني انه مش بيكلم حد غيرك مهو بردو بيبقي معايا علي الشات وبيقولي ان كل مشاكله البطارية

ولو استخدامه قليل اوي زي ما انتا بتقول !!!!!!!! مكنش يبقي في مشاكل في البطارية حتي بعد تغيير البطارية بردو المشكلة لسه عنده ومش طايق التليفون وعاوز يبيعه تحب يدخل معانا في المناقشة ؟؟؟

انا مش عارف انتا بتجيب الكلام ده منين الصراحة

ايوا بردو اداء بطارية الزد 2 افضل من الاس 4 افهمها بقي يا باشا

بطارية الزد 2 ادائها ممتاز وبطارية الاس 4 ادائها متوسط او اعلي من المتوسط حاجة بسيطة لكن مش ممتازة ومفيش زيها والكلام الغريب ده !

انا بردو زهقت من الموضوع ده لانه خد اكتر من حقه بلا داعي وانتا مش بتقتنع فالكلام الكتير ده ملوش اي لازمة ووقت ضايع عالفاضي

ههههههههههههههه بص انا عمري ما قلت علي اي مقارنة ان تليفون معين بيتفوق في كل حاجة علي التليفون تاني بس بقول انه تقريباً كل حاجة في صالح الزد 2 عشان نقاط التفوق في الاس 4 قليلة جداااااااااااااااااااااااا

يعني الاس 4 بيتفوق في بطارية قابلة للازالة _ حساسات اكتر_ توافر الاكسسوارات وسهولة البيع والشراء يعني حاجات لا تذكر اصلا مقارنا بنقاط التفوق بتاعت الزد 2

الشاشة_البطارية_الكاميرا_الصوت_الخامات_السرعة_التهنيج القليل_الراديو_CPU_GPU_رامات_ضد المياة والتراب_قوة تحمل_شكل فخم

هههههههههههههههههههههههه المقارنة دي عاملة بالظبط زي المقارنة ما بين العربية الالنترا و ال BMW

الالنترا كويسة بس لا تقارن بقوة ومتانة ال BMW ونفس الكلام ينطبق علي الاس 4 والزد 2 :D
semsemSiR
2014-08-20 (03:45:33AM)
موضوع بقى التصوير

ههههههههههههههههههههههه انت من اول لما قولت البوست وانا مش قادر امسك نفسى من الضحك

ياباشا اكيد لو كنت بفكر فى كدة ماكنت قابلتك فى نفس المكان ونفس التوقيت

لأ ياباشا , انا بقولك انت عندك علبة الاس 4 طبعا وانا كمان عندى علبة الاس 4 , هنصور بالجهازين وهنشوف مين الصورة اللى هتتطلع اوضح , ونتفق على اضاءة معنية

دة لو عايز تكمل , مش عايز مافيش اى مشكلة خالص عادى جدااا .
semsemSiR
2014-08-20 (03:40:26AM)
نيجى بقى لمشكلة الاس 4 بتاعك

- طيب انا جيبت الكلام دة منين , هو مش دة كان كلامك , مش انت اللى قولت ان جهازك بيهنج منك
مش انت اللى قولت ان بطاريتك بتخلص بسرعة وواحدة باظت قبل كدة والتانية على وشك انها تتغير

مش انت اللى قولت ان جهازك بيوصل ل 42 درجة

يعنى انا ماجيبتش كلام من عندى والله , كلة كلامك

- وهقولك حاجة كويس انى سمعت منك الكلام دة عن تليفونك , انا فرحتلك ياراجل , امال لية محسسنى انك ماسك تليفون صينى

- مين قالك كدة , والله لو التليفون كدة زى مابتقول بيتعب بعد سنة اكيد ماكنتش هجيبة , بس انت مافهمتش انا عايز اقولك اية , انا بقولك ان التليفون بتاعك بقالة سنة وكام شهر , يعنى انت كنت جايبة لما كان فية مشاكل البطارية والسخونية

وموضوع التحديثات , ان التليفون وهو جاى بالكيتكات من المصنع بيبقى افضل من وانت محدثة , ودية فى كل الاجهزة , بيفرق والله

- افهم ياباشا , مش بقول فية مشاكل لما بتحدث التليفون , بقولك النسخة اللى نازلة out of the box بتكون افضل

وانا النوت 2 معايا , وزى الفل وجهاز تمام , هو انا قولت حاجة , بس ادائة فى البطارية ماكنش زى ادائة فى الجيلى بين

- على فكرة انا صاحبى نزل اخر تحديث نزلة لل Z2 ومافيش اى مشكلة اتحلت

- على فكرة emadazmy , معايا على طول على الموبايل وعلى الشات , وكل مشكلتة فى التليفون
هية البطارية وانها بتنزل من 100% الى 94% بسرعة جداا خلال ساعتين

لكن التليفون معاة زى الفل الحمد لله

وانت متعرفش عماد اكتر منى مشكلة عماد ان استخدامة للتليفون قليل جدااااااااااااا , لدرجة ان عماد معاة التليفون تقريبا 8 شهور او 7 شهور وشوية , ومايعرفش غير حاجات قليلة عن التليفون
فعشان كدة عندة البطارية همة الاساسى

- يحلوها مايحلوهاش , هيبقى للمستخدمين بتوع السونى

- طيب انت اهوة بتقول ان الزد 2 استخدام متوسط 3 الى 4 ايام , طيب على كدة بقى كلامك مش صح لما بتقول ان بطارية الزد 2 افضل بكتير من بطارية الاس 4 , وانا عامل استهلاك فوق المتوسط بشوية حلوين وعمل 4 ايام ونص و 5 ساعات وشوية مكالمات ونت واغانى وتصوير

وبيقعد معايا شغل جامد جداااااااا يومين الا حاجات بسيطة

- وعندى سكرين شوت بكدة لو عايز ارفعهالك

- عموما ياباشا , ربنا يخليك الموضوع دة بقى عايزين نخلص منة , عشان طول اوى زيادة عن اللزووم

انت مقتنع برأيك وبناء على تجاربك وانا نفس الوضع

لما حد يبقى يقارن الاس 4 بالزد 2 ابقى قولة الزد 2 يتفوق فى كل شىء , وانا هدخل اقولة دة بيتفوق فى كذا ودة فى كذا
semsemSiR
2014-08-20 (02:46:53AM)
بس ماتقولش مامسكتش تليفونات غير الاس 4 , عشان انت اللى بتعظم التليفونات جدااا, وبتحسسنى انى هلاقى تليفون نازل من الفضاء , وفى الاخر بيطلع زية زى اى تليفون

ودة اللى انا بكلملك فية , انا مش مقتنع بطريقة تقييمك للهواتف عموما , يعنى مع كل تقييمك للسونى زد2 وال htc m8 مالقيتش مرة قولت فيهم عيب واحد , مع ان كلهم عيوب بس انت متحيز ليهم جدااا
عموما دة رايك ووجهة نظرك , وانت حر فيها ,وتقيمها زى مانت عايز

- انت بتقولى ان الزد 2 بيتفوق على التقييم بتاعى فى البطارية , طيب انا طلبت منك سكرين شوت لاكتر رقم عملة الزد 2 , انت ماجيبتش , تمام , هنقول مش عارف تمسك التليفون , مافيش اى مشكلة , ناخد بتقييم اصحابى , هتقولى ماليش دعوة بتليفونات اصحابك ( طيب اعملك اية )

انا بقولك والله والله والله صاحبى معاة زد 2 , وبطاريتة بيقول مش بتستحملة غير يوم بالعافية ومقلل استخدامة , ارد عليك اقولك اية تانى , ودة واحد من ضمن 3 كمان بيعانوا من نفس المشكلة
وانت مش مصدق , خلاص انت حر

- انت بتقول ان الزد 2 اعلى من الاس 4 , ماشى , هنفرض ان الكلام دة مش نظريا بس , وكمان فعليا

طيب انا بقى شارى تليفون ب 5300 جنية والاس 4 ب 3600 جنية يعنى فرق 1700 جنية , المفروض الاقى صاروخ قدامى
لما جيت عملت اختبار لعبة اسفلت 8 تليفونى فتح قبليها , مش عاجبك الاختبار دة , طيب لعبت مودرن كومبكت 5 على الجهازين , هو فين ياعم فرق كارت الشاشة اللى الاخ يوسف بيقول علية
انا مش لاقى اى اختلاف فى اى حاجة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

- طيب هنفرض ان الزد 2 بيفتح اسرع من الاس 4 , الفرق هيكون قد اية 0.5 ثانية , 1 ثانية , مش مشكلة خالص على فكرة , عادى جدااا , لما استنى الجهاز يفتح حاجة ثانية زيادة بس وفرت فى جيبى 1700 جنية

- شاشة الجهاز : طبعا انت ليك وجهة نظر انك بتحب الشاشات ال ips عشان بتبقى اكثر واقعية

انا بقى بمل جدااا من الشاشات ال ips - tft , وبحس انى ماسك تليفون ردىء , عشان كدة عندى شاشات السامسونج السوبر اموليد , مريحة اكتر وجميلة اكتر بالنسبالى , ودة طبعا بالنسبالى انا تفوق للاس 4

- الصوت : انت بتقول عالى , وانا بقولك انا تليفونى اعلى منة , والنقاء الاتنين زى الفل

- خامات : والله انا دلوقتى معايا اس 4 جلد بالكامل احسن خامات موجودة فى اى تليفون , حتى لو جايب تليفون خاماتة من الذهب , بردة هحطلة جراب , ونفس الحال للسونى , يعنى فى الاخر كلة بيدارى , وخلى بالك بردة لو مسكت الاس 4 لوحدة كدة من غير جراب ماشاء الله علية شيك وجميل جدااا , ومرضى ليا جدااا , انا مش سايق عربية دة تليفون ياباشا

- سوفت وير : لما اجد فى حياتى اسهل واجمل للنظر وعدم الملل من سوفت السامسونج ( دة بالنسبالى على فكرة وبالنسبة لكل الناس اللى بتفضل اجهزة سامسونج على اى جهاز تانى )

ادى ياعم التليفونين فى سطور , انا عارف ان ليك وجهة نظر تانية فى المقارنة , وعارفها من غير ماتقولها , بس انا حبيت اوريك الاس 4 قدام الاجهزة دية اية

دة بالنسبة للاس 4 والزد 2
youssefshabana
2014-08-19 (09:11:14PM)
ههههههههههههههه ايوا كلامك ان مفيش بطارية اعلي من الاس 4 ده اكبر دليل انك مامسكتش اي تليفون اعلي من الاس 4 والامثلة كتيرة جداً ( الزد 2 اعلي بفرق محترم في كل شيء مش في البطارية بس وكل اللي معاهم التليفون بيقولوا كده ( مليش دعوة بتليفونات اصحابك ) وكل المواقع بتقول كده والمنطق بيقول كده _ وعندك ال HTC ONE M8 بردو يعتبر افضل في كل شيء مش في البطارية بس وبردو الفرق بينهم كبير خاصا في البطارية ) وغيرهم كتير محتاجين بوست لوحده لو عاوز اقولك علي كل التليفونات

بردو مصمم ان تليفوني في مشاكل وانتا عرفت منين يا عم ؟؟؟!!!

وهو حتي لو تليفوني مفهوش غلطة اقول عليه انه احسن من الزد 2 وال M8
؟؟؟

وبعدين انتا فاكر ان لو تليفوني قارفني للدرجة دي وفيه عيوب بالعبيط ومضايق منه هيفضل معايا لغاية دلوقتي ؟؟؟

ده انا كنت خلصت منه من زمان وجبت اللي احسن منه 100 مرة

وكنت اكتب في صفحة الاس 4 علي عيوبه ومشاكله واحذر الناس منه واقولهم اوعوا تشتروا الاس 4 عشات كذا وعشان كذا ايه المشكلة يعني

يا ريت بس بلاش المبالغة دي انتا متعرفش تليفوني في مشاكل ولا ﻷ ومتعرفش اذا كنت مبسوط منه ولا ﻷ

فيا ريت بس بلاش كل شوية تقعد تقول ان تليفوني في مشاكل والكلام الغريب ده انا ادري بتليفوني من اي حد تاني

ولو جهازي زي جهازك وانا معتقدش انه في فرق ما بينهم بالفعل مكنتش بردو هقول انه احسن من الزد 2 وتليفونات غيره كتير زي ال M8 وغيره

وانا بردو عازرك لان اللي بيشوف تليفونه مفهوش مشاكل طبيعي بالنسباله يكون احسن تليفون في العالم وملوش دعوة بالتليفونات التانية طالما ده مكفي احتياجاته

يعني ايه يعني كاسر السنة ؟؟؟

ده علي كدة بقي الاس 4 جهاز تعبان اوي لدرجة انه مش قادر يستحمل سنة استخدام لو زي ما بتقول

وبعدين ايه المشاكل اللي كانت بتواجه المستخدمين في النسخ القديمة ؟

هقولك انا

السخونية ودي كانت مشكلة في ال 4.2.2 واتحلت من زمان بعد ال 4.3 والكيت كات ومع ذلك في ناس من اللي معاهم الاس 4 النسخ الحديثة وعليها الكيت كات جاهز وبيشتكوا ان الجهاز بيعدي ال 40 درجة من اقل استخدام عادي يعني وانا الحمد لله مش بتزيد عن 36 او 37 مع الشغل التقيل ولو في يوم حر اوي والشمس ضاربة في الجهاز بيوصل 40:42 بالكتير وده طبيعي جدا في اي تليفون ولما بكون سايبه بيبيقي 29:30 وفي التكيف بتكون 23.8 ومع الاستخدام في التكيف مش بتعدي ال 32 درجة استخدام تقيل

وفي الشتاء من غير ماكون ماسكه بتبقي 25:27 بدون استخدام ومش بتعدي 34:35 درجة مع الشغل التقيل تقريباً علي ما أتذكر

وبالنسبة للبطارية قلت للمرة التريليون المشكلة كانت في انتفاخ البطارية ودي كانت اللي اول حرفين منها BD واتنفخت فعلا وغيرتها وجبت الحديثة ومكنتش البطارية بتخلص بسرعة في القديمة والجديدة زيها بردو

هههههههههههههه مش بقولك تليفون تعبان ( علي حسب كلامك ) يعني كمان ميقدرش ياخد 3 تحديثات علي بعض من غير ما تحصله مشاكل

طيب ما النوت 2 مع بنت عمتي كان علي 4.1.1 وبعدين 4.1.2 و خد تحديثين او 3 وبردو علي ال 4.1.2 وبعدين ال 4.3 وبعديها تحديث تاني 4.3 وبعديها تحديث الكيت كات واعتقد كمان انه نزله تحديث تاني للكيت كات

حصل مشكلة بقي او التليفون اتغير ؟؟؟ بردو ﻷ بالعكس التليفون اتحسن اكتر

وكذلك تليفوني كل تحديث بينزله بيبقي للأفضل بس بردو مش لدرجة اني اقول عليه احسن من الزد 2 وغيره كتير اعلي منه

يا عم ربنا يباركلك فيه هههههه هو احنا اللي هنقوله هنعيده تاني ليه ما انتا قلتلي الموضوع ده 500 مرة خلاص مصدقك وربنا ^_^

انا بحكيلك علي اغلب الناس اللي معاهم التليفون من اللي انا اعرفهم سواء في الموقع هنا او برا بيشتكوا منه

وعموماً لو انا مكانك وشايف ان الاس 4 احسن تليفون ومفيش زيه كنت هشتري بردو تليفون مختلف عنه حتي لو اقل منه بس عشان يكون في تغيير احس بيه

لكن هستفاد ايه لما اشتري اس 4 تاني حتي لو نسخة مختلفة ؟؟؟ ولا حاجة

عموماً انتا حر انشالله تشتري مليون اس 4 ربنا يباركلك فيهم بس انا بقولك رأيي يعني مش اكتر


ههههههههههه يا راجل قول كلام غير كده يعني انتا ملاحظتش يعني ان في ناس كتبت ان التليفون بيعدي ال 40 في صفحة الاس 4 وانتا بنفسك اللي بترد عليهم

هههههه مش بقولك يا باشا انتا بتنسي راجع كده صفحات الاس 4 ولو ملقتش ابقي ساعتها اتكلم وقول ان انا غلطان اتفقنا ؟؟؟

شهر واحد بس ؟؟؟ طيب ما انا تليفوني بقاله معايا حوالي سنة وشهرين وشايفة ممتاز وسريع وكل حاجة بس بردو في الاحسن منه بكتير كمان :)

خلاص يا عم والله مصدقك مش محتاج انك تحلف يعني بس دي زي ما بقولك مشكلة خاصة بيهم وان شاء الله ليها حل ويمكن اجهزتهم دي تكون اقدم نسخة ومعروف ان النسخ القديمة من اي تليفون بتبقي فيها مشاكل زي الاس 4 عادي جدا ايه المشكلة وبردو ليها حل

وعموماً اكيد سوني مش عبيطة ومتنزلش UPDATE يحل المشكلة دي اكيد علي اندرويد 4.4.4 او ANDROID L 5.0 المشكلة تكون اختفت تماماً حد عارف

اصبر شوية وهتعرف ان المشكلة دي ليها حل مع ان التليفون مع اخويا وهو علي 4.4.2 والجهاز ما شاء الله عليه عمره ما هنج ولو مرة وعمره ما تخطي ال 37 درجة وعمر ما الكاميرا قفلت لوحدها حتي مع تصوير ال 4K وانا جربتها بنفسي ومحصلش حاجة الحمد لله والبطارية بتقعد بال 3 او 4 ايام استخدام متوسط ولو استخدام مكثف وفاحت الجهاز بتكمل اليوم مستريح وممكن تقعد يوم ونص كمان والكاميرا والله من افضل الكاميرات اللي انا شوفتها في حياتي سواء بقي وهي علي 8 ميجا ولا 20.7 ميجا

انا مش عارف والله انتا بتجيب الكلام ده منين انا اشك ان انتا بتتكلم علي الزد 2 اصلا :D

يعني الاستاذ karemkiki والاستاذ EmadAzmy مندموش انهم اشتروه طيب يا ريت لو انتا واثق اوي كدة من كلامك خليهم يدخلوا معانا في المناقشة ولو مش عاوز انا ممكن اقولهم مفيش مشاكل

ونسمع منهم بقي ندموا ولا مندموش ايه رأيك في الفكرة دي ؟؟؟

وبعدين ازاي يعني لما اصور ابقي اقولك وانتا تصور قصدك نروح مكان معين ونصور حاجة معينة ونبقي نرفعها هههههههههههه وطيب وليه المرمطة دي وكل ده عشان تثبت ان الاس 4 افضل !!!!!!!!!!!!!!!!!!! يا نهار ابيض :D

الموضوع تافه علي فكرة ومش مستاهل اﻹهتمام الشديد ده دي مش مسألة حياة او موت علي فكرة انتا واخد الموضوع بالجدية الشديدة دي ليه ؟؟؟!!!

ما انا عملت تقرير عنهم وانتا لما الجهاز يبقي معاك اعمل تقرير انتا كمان ونبقي نشوف ساعتها مين اللي كلامه صح انتا مستعجل كده ليه ؟؟؟!!!

بردو مش معترف ببهم مش انتا قلت هاتلي الدليل وانا اصدقك ؟؟؟

عموماً انا بردو هبقي اراسل سامسونج وان شاء الله يردوا عليا ونشوف هيقولوا ايه

وانا كمان مش هكرهه لو طلع مفهوش انا قلت اصلا انها مش مهمة قد ال Screen protector
semsemSiR
2014-08-19 (07:12:21PM)
- اى تليفون اعلى من الاس 4 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!

طيب عموما عشان تبقى عارف , انت مشكلتك ان جهازك فية مشاكل عشان كدة واخد الانطباع دة , لكن لو جهازك كان زى جهازى والله كان كلامك اختلف تماما , وانا عازرك , بس انت ماتنساش ان تليفونك كاسر السنة تقريبا , يعنى كان نازل فى اول اصدار لية وكلنا عارفين ان فى الاصدار كان فية مشاكل فى السخونية والبطارية

وماتنساش بردة ان تليفونك خد 3 تحديثات ( 4.2.2 - 4.3 - 4.4.2 ) لكن انا تليفونى ماتحدثش ولا مرة ودية بتفرق جدااااااااااااااااا على فكرة فى حاجات كتير , انت بقى مش عارفها دية حاجة تانية

- موضوع البطارية , والله الحمد لله اقوى بطارية موجودة فى اى سمارت فون مش هتكون اكتر من كدة , ولو حصل هتكون بفرق حاجات بسيطة , مش مهمة بالنسبالى , انت عايز اية من تليفون بيقعد 5 ايام وتليفون بحجم وقوة الاس 4 , دة كدة زى الفل اوى اوى الحمد لله

- شوف ياباشا ادخل كدة على المقارنة , هتلاقينى عامل درجة حرارة بالتكييف وبدون التكييف , وبالتكييف وصل لل 22 درجة , وبدون التكييف كانت على 25 درجة , اعتقد الفرق واضح مش محتاج انى اقولك ان دة فى تكييف او بدون تكييف

- ماهو ياباشا انا ولا عامل ريستارت وعندى الرامات بالكلير لو عايز ارفعالك , وهقولك حاجة اعمل ياباشا ريستارت وارفعلى اقل رامات جهازك جابها

- لا الحمد لله عندى بتاع 15 برامج , ومشغل الحركات والباقى بشغلة مع النت , وعمر التليفون ماهنج منى الحمد لله

وبعدين مانا معايا 2 اس 4 , والله الاتنين زى الفل ماشاء الله عمرهم ماهنجوا ابدا , هو انا لو كنت شايف ان الاس 4 فية عيوب كنت جيبت واحد تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

- ماتقوليش كلهم بيقولوا غيرك , انا معايا كذا واحد على الفيس واصحابى والحمد لله اجهزتهم زى الفل ومحدش بيشتكى منة ابدا , واكتر واحد بيشتكى من التليفون بيكون انة بيوصل لدرجة حرارة 38 درجة مع النت او الالعاب , لكن عمرى ماحد قال بيهنج دية , ماشوفتهاش خالص

هقولك حاجة كمان , والله لسة المدير بتاعى جايب s4 من شهر بردة , والحمد لله التليفون معاة زى الفل وعاجبة جدااااااااااااا , يعنى شوف بقى عد كام تليفون

- ياباشا انا مش بكرهة حد , والله انا ممكن اديك الموقع اللى احنا بنتكلم فية انا واصحابى , او اعملك سكرين شوت وشوف كمية الشتائم فى الزد 2 انت لية مش مصدق والله مهضحك عليك

لا والله عندى درجة حرارة 50 للزد 2 لو عايز

- والنبى ياباشا متحسنيش انك بتتكلم عن 3310 , عشان مافيش حاجة اسمها واحد يندم انة اشترى s4 معلش حتى لو عندهم مشاكل فى البطارية

- شوف ياباشا يوم لما تبقى جهاز وتصور الصور قولى وانا هصور على طول

- موضوع بقى المواقع , هو انا اول مرة اشوف المواقع دية , ياريت تجيبلى مواقع معروفة يعنى مصادر موثوق منها

هقولك حاجة عشان اريحك , انا هراسل سامسونج نفسها وهية اللى هتقول

وعلى فكرة دية مش عناد , دة لمصلحة الاعضاء , عشان كل واحد يبقى عارف جهازة اية

انا مش هكرهة لما التليفون يطلع فية cg 3 ياريت يطلع كدة
youssefshabana
2014-08-19 (05:56:39PM)
هههههههههههه كويس ان انتا اعترفت :D

بص موضوع تليفوني وتليفونك فانا مش عارف ايه الاختلاف اللي انتا بتقول عليه ده !

البطارية متوسطة الاداء وده في كل الاس 4 يعني ولا هي ممتازة ولا وحشة معرفش بالنسبالك انتا يمكن تكون ممتازة ومفيش زيها وده ملهوش غير معني وهو ان انتا مامسكتش اي تليفون اعلي من الاس 4

درجة الحرارة هههه ما انا قلتلك اللي فيها انا ممكن ارفعلك سكرين شوت لدرجة حرارة تليفوني وهو علي 23.8 درجة انتا هتعرف ده في تكيف ولا ﻷ حتي لو انا قلت انه مش في تكيف

الرامات بقي انا قلتلك بردو ممكن اعمل ريستارت للجهاز حالا وارفعلك سكرين شوت للرامات وتكون زي اللي عندك بعد عمل كلير وممكن تكون اقل كمان من اللي عندك هتعرف بردو ده بعد الريستارت او لأ حتي لو انا قلتلك

بردو مش هتعرف

موضوع التهنيج بقي وكده فكل السامسونج بيهنج بلا استثناء الحالة الوحيدة اللي ممكن الجهاز ميهنجش فيها لو مفيش عليه برامج والعاب وقافل كل الحركات يعني زي ما تكون جايبه جديد بالظيط وبردو ده مش اكيد وبيهنج احيانا مع ناس من غير ما يعملوا اي حاجة وعموماً لو مش بيهنج معاك ماشي حظك حلو انك اشتريت 2 اس 4 مش بيهنجوا ربنا يحفظلك الاتنين يا رب

بس يبقي انتا عرفت منين ان تليفوني مختلف عن تليفونك ؟؟؟!!!

يا عم ربنا يحفظهولك بس انا بحكيلك عن تجارب اغلب الناس اللي معاهم التليفون اللي انا اعرفهم وكلهم بيقولوا غيرك حتي اللي معانا هنا في الموقع ناس كتيرة اشتريته وندمت انها عملت كده

يا باشا براحتك خالص اكره سوني ومتشتريش منها حاجة خالص زي ما انتا عايز محدش له دخل في رأيك وحريتك بس ده مش سبب تخليك تكره الناس التانية في التليفون وفي الشركة وتفضل مصمم انه بيسخن وفيه عيوب بالعبيط وهو مش كدة

انتا رفعت سكرين شوت لاجهزة صحابك وهو معدي ال 45 درجة في حد بقي رد وقال انا تليفوني بيسخن بردو للدرجة دي

بالعكس كل الناس ردوا عليك وقالوا انه مش بيسخن وبردو مصمم انه بيسخن وفيه عيوب بالعبيط نعملك ايه احنا بقي دي مش مشكلتنا

بص يا باشا انا ان شاء الله لما الجهاز يبقي معايا الجهاز تاني هبقي اعمل تقرير بينه وبين الاس 4 تاني وهما الاتنين علي اعلي دقة

بس للاسف الجهاز مش معايا دلوقتي ولما بيكون معايا بيبقي معايا بتاع ربع ساعة كده كل يوم او يومين وبعدين اغلب الوقت بيبقي مع اخويا عشان بيستخدمه في حاجات كتير في شغله ومكالمات بتجيله وكده وانا بردو ببقي مشغول ومش بكون فاضي طول الوقت اكيد فاهم طبعاً

لكن لما يبقي معايا تاني لفترة اطول هعمل تقارير عنه بالهبل بخصوص كل حاجة مش الكاميرا بس بإذن الله تعالي

وهبقي اعمل مقارنة بينه وبين كاميرات تانية كمان مش الاس 4 بس متقلقش

بالنسبة بقي للنوت نيو في مواقع كتير بتقول ان عليه حماية Corning gorilla glass 3

واضح يا باشا ان انتا مبحثتش كويس في الموضوع ده او مبحثتش اصلا

شوف الرابطين دول كدة

اضغط هنا لزيارة الرابط

اضغط هنا لزيارة الرابط

تمام كده ولا اجيبلك تاني يا باشا ؟
semsemSiR
2014-08-19 (03:16:40PM)
كويس انك اقتنعت

- موضوع بقى انى عايز اثبت ان كاميرا الاس 4 احسن من الزد2 , فدة انا عايزة فعلا , لان دية تجربتى وانت مش مصدقها. يبقى اثبتلك بقى بطريقى تانية

- ماليش دعوة ياباشا بتليفونك , طيب مانا تليفونى مختلف مع تليفونك فى كل حاجة ( البطارية - درجة الحرارة - الرامات ) وانت بتقول بيهنج معاك احيانا وبيتقل

وانا الحمد لله 8 شهور ماشاء الله , عمرة ماهنج معايا مرة واحدة او حتى خرج من لعبة لوحدة

- وياباشا انا ماليش دعوة بالزد 2 من قريب ولا من بعيد , سورى معلش والله من اللى شايفة من تقارير اصحابى يخلينى عمرى مافكر مش شركة سونى اصلا ( دية حرية شخصية ) انا طول عمرى كنت نوكيا , ويوم لما فكرت اغير للاندرويد ( لفيت مابين كل الشركات ) وفى الاخر سامسونج هية اللى حققتلى كل اللى انا عايزة فى تليفون من ايام الرائع ( الادفانس ) كان جهاز مالوش حل الصراحة ولحد دلوقتى لية مكانة عندى كبيرة اوى

- انت ياباشا هتصور بالزد 2 , وانا هصور بالاس 4 , ولو عايز بردة تصور بالاس 4 بتاعك مع صور الزد 2 مافيش اى مشكلة , بس معلش ماتجيش تقولى انا مصور بالزد2 بكاميرا 8 ميجا , لأ ياباشا صورلى بأقوى حاجة عندك فى الزد 2

وهنتفق على ميعاد وساعة وننزل فيها الصور مع بعض والناس بقى اللى تحكم

- لأ ال1 دية غلطة مطبعية ياباشا انا بعتذر عنها

- انا اقصد ان ال note 3 neo نادرا لما حد بيقول انة علية corning glass ولما بيقول بيسيبها من غير رقم وطالما من غير رقم بتكون corning glass 1

انا معاك , بس اى حاجة بيعدلها على طول , والمشكلة انى بردة الموضوع دة انا بحثت علية كتير جداااااااااا , ومالقيتش اى اجابة من اللى انت بتقول عليها انة فية corning glass 3

هاتلى الدليل ياباشا وانا اقولك تمام
youssefshabana
2014-08-19 (11:23:32AM)
فكرة جميلة فعلاً :)

بس ليه يا باشا مانا عملت تقرير لكاميرا الاس 4 ولكاميرا الزد 2 بنفس الصور ونفس اﻹضاءة ونفس الوقت انتا بقي مش مقتنع بيه اعملك ايه دي مش مشكلتي بقي

وبعدين يعني ايه الفرق بين تليفوني وتليفونك ما هما واحد ولا انتا شاكك في كده ؟

ههههههههههههههههههههه انتا بتحاول بأي طريقة ممكنة تبين ان الاس 4 احسن من الزد 2 في اي حاجة وخلاص

وعموماً يا باشا لو انتا شايف ان كاميرا الاس 4 احسن ماشي مفيش مشاكل خالص ورينا بقي دليلك اللي يثبت ان كلامك صحيح واعملنا تقرير جميل كده من اللي انتا بتعملهم فيه مقارنة بين الكاميرتين ايه رأيك بقي في الفكرة دي :)

والله العظيم يا باشا انا شوفت مواقع وناس من اللي معاهم التليفون بيأكدوا انه عليه حماية Corning gorilla glass 3 ولو مش مصدقني ممكن اجيبلك الدليل لو تحب

ويا ريت يا باشا تدور علي الموضوع ده وهتعرف ان كلامي صحيح وبردو انا ممكن اجيبلك الدليل

اخ سمسم الله يكرمك مدخلناش في متاهات النوت 2 عليه حماية Corning gorilla glass 2

انا نفسي اعرف انتا بتجيب المعلومات دي منين

اه طبعاً GSMarena من افضل مواقع الموبايلات في العالم مفهاش كلام بس ده مش معناه ان كلامه كله صحيح

حتي لو ركزت كده هتلاقي كاتبلك ان المعلومات دي مش شرط تكون صحيحة بنسبة 100%

يعني متصدقوش كده وخلاص وتقولي انه هو الصح علطول
semsemSiR
2014-08-18 (06:02:39PM)
طيب شوف انا هقولك حاجة حلوة توصلت وان شاء الله توافقنى

اية رايك تصور اى حاجة نتفق عليها مثلا قناة على التليفزيون , او شاحن التليفون والكتابة علية او علبة الاس 4

وانت تصور بالزد 2 وانا هصور بالاس 4 , ونعرض الصور ونشوف , ونتفق على اضاءة معينة تكون موجودة

اية رايك فى الفكرة دية ونشوف بقى مين اللى الكاميرا بتاعتة افضل واحسن

وموضوع ان النوت 3 نيو , لأ ياباشا اتأكد من معلوماتك كويس , الجهاز معلهوش غير SCRATCH RESISTANCE

والاحتمال الضعيف اللى بتقولة النسبة القليلة من المواقع انة عليها GORILLA هتكون ياباشا

GORILLA GLASS 1 زية زى النوت 2 مش GORILLA 3

وعلى فكرة (-PHONE ARENA - GSMAREMA - SAMSUNG ) بتقول مافيش علية اى حاجة اصلا

اتأكد من كلامى وانت تعرف

وطالما GSM ARENA مش قايل يبقى تمام لان دة موقع عالمى بجد
youssefshabana
2014-08-18 (04:12:39PM)
اخ سمسم

مفيش فايدة بردو انا عارف

بص صدقني الكلام الكتير ده مش هيجيب نتيجة وهتفضل متمسك برأيك مهما حصل

والكلام اللي احنا بنقوله بنعيده تاني وكده مش هنخلص من الموضوع ده ولو فضلنا علي الحال ده هنوصل لعدد ردود مهول زي ما حصل في مناقشة الزد 2

وفي الاخر اقتنعت ولو بحاجة واحدة ؟

بردو ﻷ

فالكلام الكتير ده والتكرار ملهوش اي لازمة

ولا انا اقتنعت ولا انتا اقتنعت كالعادة بردو

فإيه الفايدة

انا هرد بس علي موضوع الحماية اللي علي الشاشة الجهاز عليه حماية Corning gorilla glass 3 زي الاس 4 بالظبط ومواقع كتير بتقول كده ما عدا GSMarena بس عادي يعني في تليفونات عليها حماية Corning gorilla glass ومواقع كتير مش بتكون كاتبة كدة او بتكون كاتبة غلط

يعني مثلا موقع GSMarena كان كاتب ان الاس 4 ميني عليه حماية Corning gorilla glass 1 من فترة قريبة وبعدين غيروها وخلوها Corning gorilla glass 2

فالمعلومات مش بتكون دقيقة 100% بس انا شوفت مواقع كتير وناس كتير قالوا ده بنفسهم انه عليه حماية Corning gorilla glass 3 وعموماً انا مش بعتبرها مهمة قد ما مهم تركيب Screen protector لاي جهاز حتي لو عليه حماية وياما اجهزة عليها حماية والشاشة بردو بتتكسر وبتدخدش عادي جدا

دي بس نقطة حبيت أوضحها
semsemSiR
2014-08-18 (01:15:58PM)
انت بتنسى لية بسرعة لو شوفت مشاركتك هتلاقيك كاتب : هو مش دة بردة كلامك , يبقى مين اللى بيدخل الاجهزة فى بعض دلوقتى ؟؟؟

( هههههههههههه طالما الحكاية بقي كده مشوفتكش يعني بتقول لا يجوز مقارنة الاس 4 بالنوت 3 العادي ولا انتا بتقول اللي علي مزاجك وخلاص يا أخ سمسم )

- بقولك اية شوف موضوع الحماية دة انا متأكد منة , وشوفتة بنفسى , الهاتف علية scratch resistance عايز تصدق براحتك مش عايز تصدق بردة براحتك لان حتى الان مافيش كلام حقيقى عن الموضوع دة , وكمان مش مندرج ضمن الاجهزة على موقع corning gorilla نفسة عموما مش مشكلتنا , لو هنفرض ان كلامك صح , يبقى الاس 4 بردة هيتفوق عشان هو علية اخر اصدار منها gorilla 3

- لا ياباشا اعلى وانقى وبفرق واضح

- لا الكاميرا بفرق رهيب

( وبعدين انت قارنت اية من التليفون طالما مش عارف اجابات كل الحاجات دية )

- ياسلام دة اية الجمال دة , يعنى الاس 4 فية حساسات اكتر والنوت 3 نيو فية مواصفات القلم يبقى النوت 3 نيو يتفوق ( هههههههههههههههه ) لأ هو كدة المفروض يبقى التعادل طالما هتحط دية قدام دية

- انت لو مسكت التليفون هتعرف ان المستهلك من رامات الجهاز بدون فتح برامج بتوصل ل 900 ميجا و 1 جيجا يعنى المتبقى ليك حاجات قليلة جدااا

وبعدين اية ياعم اللى انت بتقولة , انت ليك بصافى الرامات + المستهلك منها , هيطلعلك رقم , الرقم دة هو اللى هتقيس علية اداء التليفون مع تشغيل البرامج , وطول مالرامات كانت فاضية اكتر كل ما التليفون بقت استجابتة اسرع ويشغل برامج اكتر

- شوف انا ماجيبتش سيرة البطارية , عشان دية بتبقى كل واحد واستهلاكة , بس كل اللى اقدر اقولهولك , ان اللى معاة التليفون بيشحنة يوميا , شغل قوى جداا , يعنى زية زى الاس 4

لكن فى شغل المكالمات والنت خفيف , الاس 4 بتاعى تفوق بفرق محترم الحمد لله

مش بقولك بتتكلم من مواقع , يا يوسف باشا , انزل وقارن الهاتف بنفسك وشوف الجهاز على الطبيعة

- لا ياباشا الاس 4 اسرع , وانا لما بقول اسرع مش قصدى فى فتح اوبشن الجهاز ,. لأ انا بقول فى فتح البرامج

وزى مانت قولت الاتنين بيؤدوا كل حاجة بمنتهى السلاسة

- فرق 2 جيجا قليلة , يعنى يشيل لعبة واحدة زيادة

- يعنى انا مثلا هضحك عليك ( ماهو ياباشا لو الثقة من اولها هتروح يبقى احنا مانتكلمش احسن وكل واحد يخلية فى التليفون اللى هيجيبة )

انا ماليش مصلحة فى حاجة انى اطلع دة قليل , انا مش ببيع تليفونات ولا عضو فى شركة سامسونج

ومش هفرمت تليفونى عشان اطلعلك تقرير , ولعملك بقى اى فورمات للهاتف بتكون بعديها الرامات عالية مش واطية لان كل البرامج بتكون شغالة ومفتوحة ( لعلمك بس )

ماترفع ياعم هو انا قولتلك حاجة

- فريزر اية دة اللى تحط فية التليفون , هو ان هبوظ تليفونى عشان خاطر اطلعلك تقرير

اية ياباشا ماتتكلم كلام منطقى

انت مش مصدق دية حاجة تانية , للكن ماتشككش فى كلامى , وعندك السكرين شوت موجودة , واللى عايز ينزل شوف الجهاز على الواقع مافيش اى مشكلة بالنسبالى

- معلش ياباشا انت قارنت بكاميرا تليفونك , وانا قارنت بتليفونى وبناء علية كنت بتكلم , وهقولك حاجة كاميرا الاس 4 من اقوى الكاميرات اللى موجودة ( اقتنعت او ماقتنعتش ) وكل الناس عارفة كدة كويس مش انا لوحدى , هاتلى واحد بيشتم فى اداء الكاميرا
ومافيش حاجة اسمها صورة فى نفس الاضاءة ونفس الظروف وتطلع واحدة وحشة وواحدة حلوة , الكلام دة بيكون مع اختلاف الاضاءة

ولا نسيت لما انت كنت عامل مقارنة مابين كاميرا الاس 5 والزد 2 , وانا قولتلك التفوق واضح للاس 5 ضحكت , والحمد لله كل الاعضاء رأيهم كان من رأى ان التفوق واضح جدااا للاس 5

انت مشكتلك مش بتعرف تقيم اداء الكاميرا

انا ناقشت عضو معانا على الموقع على الشات ورفعتلة كل صورة , ووضحتلة الفروقات فى كل حاجة , والحمد لله اقتنع تماما وعرف مين الافضل من مين

- معلش ياباشا الزد 2 دة يتركن على جنب شوية , وحتى لو هو بتفوق على الاس 4 بردة الاس 4 بتفوق علية فى حاجات وبيتعادلوا فى حاجات سيبك بقى من الناحية النظرية خليك فى العملية هتلاقى الاداء مافيش اى اختلاف , انا ماسك الجهاز فصصتة حتة حتة , سوفت وير عقيم - حجم تقيل - شاشة كويس بس لا ترقى لشاشات ( الاس 5- الاس 4 )

صوت متوسط ونقى , لكن مش بارتفاع الاس 4 او الاس 5

كاميرا ( كويسة جدااا ) - بس بردة معجبتنيش فى التفاصيل زى الاس 4 والاس 5

الجهاز بطاريتة اللى عمال تقول عليها جبارة , والله انا بحقق اداء افضل منها بكتير وبشهادة اصحابى

- حجم كبير ووزن تقيل وخامات بتبصم بطريقة بشعة كل شوية لازم امسح التليفون والا شكلة هيبقى سىء

- التليفون بيهنج مين قالك انة مش بيهنج وهوريك تقرير اصحابى لو عايز ومش كلامى كلام الناس اصحاب التليفون اللى بيقولوا كلمة العدل والحق

- خاصية ضد المياة , والله العظيم صاحب واحد صاحبى وقع منة المياة والتليفون باظ وراح غيرة بعد ماتخانق فى التوكيل وخدة وباعة على طول

- التليفون بيسخن جدااااااا ودرجة حرارتة بتوصل لارقام فلكية , وانا هوريك مناقشات وابقى بقى كدب اكتر من 10 افراد بيعترفوا ان التليفون بيسخن جدااا

- هقولك حاجة وصديق ليا ( فاتح مركز صيانة هواتف ) والله باللفظ كدة راح قايل دة تليفون عايز مروحة على البروسيسر بتاعة من قوة سخونيتة

هو دة الزد 2 اللى انت بتقول علية

شوف اللى انا عايز اوصلهولك حاجة واحدة ( ان زى مابتلاقى سامسونج فية عيوب السونى بردة هيكون فية عيوب )

ماتفتكرش سامسونج بردة عدلة , ماالاس 5 فية ناس بتشتكى منة وفية ناس بتشتكى من الاس 4

عادى جدااا , والنوت 3 وكل الهواتف اللى متصنعة

لكن ماتقوليش زد 2 جامد , وبقولهالك تانى والله العظيم كرهتة من كتر المشاكل اللى بتقابل اصحابى , وكرهت سونى تماما

- والله ياباشا صاحبى دة فى السعودية , يعنى هناك الاجهزة دية مالهاش قيمة

ماهو مش عاجبة الاس 5 وشايفة بردة فية عيوب

- والله انت اللى بتبالغ , رافع بسونى السماء و هية تليفوناتها كلها عيوب ومشاكل , بس محدش حاسس بيها عشان قلة الانتشار

شوف لو سونى كويسة كانت انتشرت والله , واللى نافخ سامسونج كدة ان مافيش منافس ليها فى السوق

ياعم متفقة مين بس هو انتوا اصلا فى القسم كام واحد معاة سونى 5 اعضاء والباقى متفرج او بناء على سمع او مسك التليفون خمس دقائق
youssefshabana
2014-08-18 (02:22:50AM)
انا مليش دعوة بالنوت 3 العادي دلوقتي ايه اللي دخله في الموضوع احنا بنقارن ما بين الاس 4 والنوت 3 نيو لو ملاحظ يا أخ سمسم

نيجي لموضوعنا اللي هو النوت 3 نيو والاس 4

انتا بتقول ان الشاشة افضل ماشي معاك فيها دي

والنوت 3 نيو عليه حماية Corning gorilla glass علي فكرة ههههههههههههههههه ربنا يخليك يا باشا لما تبقي تعرف مواصفات الجهاز اﻷول ساعتها تبقي تتكلم وتقارن مابينهم

بصراحة انا ماقرنتش ما بينهم في موضوع الصوت لكن لو هو زي ما تقول افضل في الاس 4 يبقي خلاص نحسب الصوت لصالح الاس 4 بس اكيد بردو مش هيكون الفرق كبير بينهم

الكاميرا معاك فيها ان الاس 4 افضل لكن بردو مش بفرق رهيب

قلنا ان الاتنين فيهم حساسات وحركات كتير لكن ضيف علي كده خصائص القلم بتاعت النيو وبكدة يكون النوت 3 نيو متفوق

مش عشان صافي الرامات اكبر يبقي فرق السرعة افضل علي كدة بقي فرق السرعة بين النوت 3 والاس 4 رهيب جدا لصالح النوت 3 لو بصافي الرامات

البطارية مش افضل في الاس 4 خالص النوت 3 نيو افضل وبفرق واضح كمان سواء مقارنا بجهازي او بأي جهاز اس 4 تاني

الشاشة اكبر في النيو

بالنسبة للقلم عادي ممكن تشتري قلم للإس 4 بس مش هيبقي فيه الخصائص بتاعت قلم النوت 3 نيو

والذاكرة اكبر بفرق كبير 2 جيجا دي مش قليلة بس ينفع تركب كارت ميموري للإتنين عادي

والبروسيسور افضل انتا مش راضي تقتنع دي مش مشكلتي بس بردو قلت ان الفرق مش كبير خالص ومش ده اللي يخلي المستخدم يشتري النوت 3 نيو وميشتريش الاس 4 لان في حاجات تانية اهم وبفروقات اكبر من فرق البروسيسور ده وسواء ده او ده الاس 4 سريع جدا والنوت 3 نيو سريع جدا

بصراحة مش شايف ان الفروقات عادية للدرجة دي فيه اه طبعا فروقات ما بينه قليلة وفي بردو فروقات كبيرة جداا ومفيش حاجة لصالح الاس 4

يعني مثلا لما نيجي نقارن الاس 4 بالزد 2 مع انه مينفعش نقارن بينهم اصلا لكن نشوف نقاط التفوق في كل جهاز

هنلاقي الزد 2 افضل في

1- الشاشة كحجم وواقعية الالوان

2- البطارية افضل بفرق كبيييير

3- الصوت انقي واوضح

4- الخامات افضل بكتير

5- ضد المياة والتراب مش مهمة اوي بالنسبالي انا علي اﻷقل

6- البروسيسور افضل

7- ال GPU افضل

8- اسرع واخف بكتير من الاس 4 وتهنيجه اقل ويعتبر مش بيهنج اصلا

9- بيدعم راديو وده مهم جداً لناس كتير

10- الكاميرا افضل وبفرق واضح جدا واظن ان انا جبت الإثبات

11- صافي الذاكرة اكبر

نيجي بقي لنقاط التفوق للإس 4

1- انحف واخف

2- توافر الاكسسوارات بكثرة

3- الحركات والحساسات اكتر وبردو في حركات في الزد 2 مش موجودة في الإس 4


ايه المشكلة يعني عادي تكون في ناس بتبعتلك رسائل وعاوزة تعرف رأيك وبيسألوا ناس تانية بردو ويشوفوا ردود كل الاعضاء ويشوف الاغلبية لصالح ايه ويشتروا الجهاز اللي اﻻغلبية بتنصح بيه ايه المشكلة في كدة ملهاش دعوة الرسائل بالتعليقات

هههههههههههههههههه لا يا راجل يا ريت يا باشا تراجع المناقشات بتاعتنا قبل ما ترد لانك واضح انك نسيت احنا كنا بنقول ومين اللي كانوا بيناقشوا معانا

يعني الاعضاء الكرام دول مردوش وقاله رأيهم

استاذ الليثي

استاذ هاشم

استاذ كريم

استاذ شريف

استاذ زمان يا حب

استاذ احمد شاهين

انا ملاحظ فعلا ان مفيش حد كان بيتكلم غيرنا هههههههههههههههههه xD

يا ريت يا باشا تراجع المناقشات اللي بيننا قبل ما تتكلم وتقول كلام زي ده

هههههههههههههههههه قال كل حاجة حلوة في الاس 4 لو كده مكنش قال انه ندم انه سمع كلامك لو الموضوع موضوع بطارية بس

يا ريت تراجع كلامه كويس وتشوف هو قال ايه

هههههههههه ربنا يخليك يا باشا تبقي تركز في الكلام اللي انا بقوله اﻷول قبل ما ترد انا مقلتش ان صوت الجي 2 اعلي من الاس 4 خالص بس قلت ان الجي 2 صوته انقي واوضح وقلت ان الاس 4 يعتبر صوته اعلي شوية من الاس 4 وفي اﻷخر قلت ان الفرق بينهم مش كبير والاتنين واحد بالنسبالي

ولاحظ انه قال ان الكاميرا ساعات وساعات مقلش ان التفوق كلي للإس 4 وعموما لو هو شايف ان كاميرا الاس 4 افضل مفيش مشاكل رأيه علي عيننا وعلي راسنا

والكاميرا دي اذواق علي فكرة زي موضوع الشاشة بالظبط انا شايف ان الصور بتبقي واقعية في الجي 2 اكتر من الاس 4 وفي ناس شايفة ان الصور اللي بالاس 4 اجمل عادي يعني

وبردو الشاشة في ناس بتحب الالوان الفاقعة والاضاءة القوية وفي ناس بتحب الالوان الهادية والاقرب للواقع والشاشة المريحة للعين بردو عادي

الحاجات دي اذواق وبيبيقي فيها اختلاف كبير عليها

شوف اي فيديو في مقارنة بين شاشة الجي 2 والاس 4

هتلاقي 50% من التعليقات شايفين ان الاس 4 افضل و 50% شايفين ان الجي 2 افضل ايه المشكلة يعني

اسف بس احب اقولك يا ريت انتا اللي تراجع مشاركاتي ومشاركاتك كمان عشان واضح يا باشا ان انتا نسيت الكلام اللي احنا قلناه

عادي يا باشا مانا ممكن ارفعلك سكرين شوت لاي جهاز وبدرجات حرارة مختلفة واقول علي كل واحد ده استخدام كذا وده استخدام كذا

يا تري انتا هتعرف اذا كنت بقول الحقيقة ولا ﻷ ؟؟؟؟؟

وبردو استهلاك الرامات نفس الكلام

وانا فعلا عمري ما شوفت الجهاز جاب اقل من 23.8 وده كان في التكيف لكن مشوفتش اقل من كده بصراحة الا اذا انا بقي حطيته في الفريزر ممكن يجيب اقل من كده ههههههههههههههههه

وانا قلت للمرة المليون دي مشكلة في جهاز صاحبك المفروض يروح التوكيل وهما يشوفوا ايه المشكلة وحلها

بالنسبة بقي للصور انا مشوفتش ولا صورة متفوق فيهم الاس 4 غير الصورة بتاعت الفيل فقط لا غير ومكنتش الصورة كلها كمان ده كان الفيل بس اللي الوانه طالعا اقرب للواقع لكن كإضاءة ووضوح الزد 2 افضل فيهم كمان

انا عارف ان انتا قلت في التقرير بتاعك النسخة I9515 لكن جيت في المناقشة هنا ومحددتش النسخة انهي و استهلاك رامات النسخة I9500 كانت تقريبا ضعف رامات النسخة I9515 لكن استهلاك الجهازين عندك ما شاء الله ممتازين جدا

بس بقي ده بعد عمل ريستارت او فورمات الله اعلم بقي

انا مركز الحمد لله يا ريت يا باشا انتا اللي تركز في الكلام قبل ما ترد

ليه اخلي الزد 2 بعيد ولا هو عشان افضل من الاس 4 بكتير فبتقول كده عشان مفيش مقارنة بينهم اصلا ؟؟؟؟؟

هههههههههههههههه يا عم مصدقك من غير ما تجيب حاجة مانا بردو ممكن اجيبلك شتائم للتليفون اللي انتا عاوزه قولي بس علي اي تليفون يجي علي بالك وانا هجيبلك ناس ياما بتشتم فيه حتي لو الاس 4 معنديش مشكلة خالص قول انتا بس وملكش دعوة

هههههههههههه وراميه في الدرج ليه ان شاء الله ده حتي لو بيسخن لدرجة الغليان الواحد ميسبش تليفون تمنه اكتر من 5000 جنيه حتي لو في عيوب الدنيا كلها وطالما صاحبك شايف انه وحش اوي كدا اشتراه ليه ؟

طيب ما يبيعوا ويجيب بتمنه اس 5 لو اي سامسونج لو غاوي للحركات والحساسات اللي في سامسونج مع اني متأكد انه هيرميه في الدرج بردو بسبب التهنيج ومش هيعرف يستمتع بيه

هههههههههههههههههه دي يرميه في الزبالة كمان اذا كان الزد 2 بيهنج معاه يبقي الاس 5 هيبقي عامل ازاي معاه

الحمد لله بس مش هي بس اللي بتشكر فيه ناس كتير جدا بتشكر فيه معانا في الموقع وانا منهم

معلش يا أخ سمسم لا تحدثني عن المبالغة مفيش حد بيبالغ في المقارنات بين التليفونات غيرك واكبر دليل علي كده انك بتقارن تليفون زي الاس 4 بتليفون زي الزد 2 وال M8 وبتقول ان الاس 4 بيتفوق في حاجات كتير كمان وحاجات كتير غير ده بتبالغ فيه وفي اي مقارنة بين اي تليفون بتبالغ لصالح تليفون بعينه او ماركة بعينها مش واخد بالك ولا ايه

يبقي مين كده اللي بيبالغ فينا ؟؟؟؟؟!!!!

وانا مبالغتش في كلامي علي الزد 2 خالص والدليل علس كدة ان في ناس كتير متفقة معايا وانا من اللي معاهم الجهاز كلامهم زي كلامي تقريباً

لكن انا مقلتش انه احسن تليفون في العالم زي ما بتقول

وان مفيش تليفون بيتفوق عليه

تليفون عادي جدا وفيه عيوب بالعبيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
semsemSiR
2014-08-17 (11:56:47PM)
- باشا انا معايا الاس 4 ومعايا النوت 3 , ولو عايز اعملك مقارنة بالفيديو مافيش اى مشاكل على فكرة

وانا ماقولتش ان الاس 4 اقوى من النوت 3 , لكن قريب منة جدااا , راجع مشاركتى ومقارنتى مابين الجهازين هتلاقىينى قايل كل صغيرة وكبيرة

- الاس 4 بيتفوق فى ( الشاشة كألوان - PIXEL DENISTY - FHD - الحماية CORNING GORILLA GLASS اعلى فى الصوت وانقى سواء سماعة خارجية او سماعة تحدث - كاميرا افضل بفرق واضح جدااا نهار وليل - حساسات وحركات - صافى رامات بفرق كبير الفرق مابينهم 150 ميجا فرق - فرق اسرع لصالح الاس 4 مش عارف انت بتقول ازاى النوت 3 نيو اسرع لو مسكت التليفون ماكنتش قولت كدة - كارت الشاشة افضل ودة شىء طبيعى لان شاشة النوت 3 نيو 720P بعكس شاشة الاس 4 1080P فدة يثبتلك مدة قوة وكفاءة الاس 4 - انحف - اخف - اسهل فى مسك الايد - بالنسبة بقى لبطاريتى فهية كدة افضل من النوت 3 نيو ) بالنسبة ليك مش عارف هيبقى الوضع اية , انت ادرى بجهازك

النوت 3 نيو بقى يتفوق على الاس 4 :

1- شاشة اكبر بنص انش

2- مواصفات القلم , مع انى عادى جداا ممكن انزل اشترى قلم للاس 4 بدون مشاكل

3- ذاكرة اكبر بفرق 2 جيجا

شوف بقى انت الفرق كدة وانت تعرف مين اللى يتفوق على مين

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

- هو مين قالك ان الاس 4 احسن تليفون ( انا للمرة المليون بقولك ان الاس 4 جهاز قوى جداااا جدااااا , واى تليفون احدث منة هيبقى الفروقات عادية , مش اللى يدفع فيها الفرق دة كلة , وكمان هتلاقى الاس 4 متفوق فى حاجات ) ياريت تفهم الجملة دية

- انا مش بعرفك انى بيجيلى رسائل , انا برد لما بتقولى ان مافيش حد مقتنع بكلامك , فانا بقولك انا لو مافيش حد مقتنع بكلامى ماكنش ناس بعتتلى رسائل تاخد رأى
دة غير انك لو ملاحظ كويس , هتلاقى ان اى مناقشة انا وانت فيها مافيش مشاركات غيرنا احنا بس


- العضو اللى قال انة ندم انة سمع كلامى , الراجل قال كل حاجة حلوة فى حق الاس 4 , ماعدا نقطة البطارية ( طيب انا اية مشكلتى يعنى ان بطارية الجهاز عندة مش قوية ) ماتشوف المشاركة بتاعتة وتقرها كويس

مش انت اللى كنت بتقول ان ال G2 صوتة اعلى من الاس 4 , وهو راح قايلك ان صوت الاس 4 اعلى بفرق واضح

- مش انت اللى كنت بتقول ان الجى 2 كاميرا افضل من الاس 4 : وهو قال ان الاس 4 افضل فى الكاميرا

- مش انت كنت بتقول ان شاشة الجى 2 افضل من الاس 4 , وهو راح قايل ان شاشة الاس 4 افضل

اية ياباشا ماتراجع مشاركاتك

- اة طبعا بس كدة للمقارنة للى فى اول المشاركة دية وانت تعرف الفرق قد اية

- ومين قالك ان الجهاز وحش , انا قولت وحش ولا قولت بيهنج او تعبان ( كل اللى قولتة ان الاس 4 افضل ) ودة مش معناة ان النوت 3 نيو وحش بالعكس جهاز كويس

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نيجى بقى للادلة :


1- جيبتلى مايصدق كلامك ؟؟؟؟ انا كل كلامى مدعم بسكرين شوت مش بجيب حاجة من عندى

2- لو حضرتك قريت موضوع الحرارة , هتلاقينى قايل كل حاجة

وبعدين مانت عندك درجة الحرارة والغرفة مكيفة , وغير مكيفة , ودية حاجة ودية حاجة , وبعدين مش هو دة كلامك انك بتقول ان عمر الجهاز مايوصل ل 24 درجة حتى لو فى غرقة تكييف وعلى اقل درجة ؟؟؟؟؟ ادينى جيبتلك 22 درجة مش 24

- يوم حر ولا يوم برد , شوف ياباشا يوم مارفعت الصور كنت لسة واخدها اسكرين شوت , يعنى كان فى الجو النار اللى احنا فية

- ياعم زد 2 اية بس , فين اللى انت رديت علية , انا جيبتلك اسكرين شوت من Z2 بدرجة الحرارة
انت جيبت اية شوية صور وكان فيهم صور متفوق فيهم الاس 4 كمان من اصل 5 صور ولا 6 صور

- وثابت على كلامك فين بقى , ماهو قدام عينك اهو بالسكرين شوت , اعملك اية تانى

- والله لو حضرتك شوفت الموضوع كويس هتلاقينى كاتب رامات بتاعة ال 9515 , مش بقولك ركز فى المواضيع قبل ماترد

- لا ماتقلقش ال 9500 افضل منها والتقرير عندك بردة الفرق مابين الجهازين هو بس افضل فى استهلاك الرامات قليلة جداا ومش بتتملى بسهولة ابدا

- والله ياباشا الحمد لله 8 شهور الا ايام , والجهاز بسم الله ماشاء الله كأنة جديد زيرو واداء بطارية ثابت وهوريك تقرير تانى للبطارية - وعمرة ماهنج منى مرة واحدة

- عامل فورمات , ولا والله ماعامل فورمات لو عايز ارفعلك تانى اسكرين شوت وبعديها على طول فى نفس الدقيقة البرامج مافيش اى مشكلة خالص , هو انا هعمل فورمات واضيع كل حاجة عشان خاطر اثبت ان الرامات قليلة ( معلش ياباشا وسعت منك دية )

الاستهلاك زى مانا كاتب بالظبط ياباشا , بدون اى برامج او حاجة , ولو عايز نفس الرامات فى نفس التوقيت بس بعد عمل كلير موجود ياباشا , وكانت عاملة 651 ميجا دة بقى بالكلير

- شوف ربنا يخليك خلى الزد 2 بعيد , انا هبقى ابعتلك الصفحة اسكرين شوت من الصفحة وشوف كمية الشتائم اللى بتتقال على ال z2 من اكتر من 8 مستخدمين , لدرجة ان والله والله واحد صاحبى رامية فى الدرج بتاعة من كتر مشاكلة وسخونيتة وتهنيجة

- ايوة طبعا مصدقها , هو انا هكدبها لية , واحدة بتقول جهازها كويس , خلاص ربنا يباركلها فية حظها كويس الحمد لله

- عارف لية , عشان هية بتقول الحاجة بدون مبالغة , لكن انتوا ماشاء الله محسسنى ان همسك تليفون عمرى مامسكتة فى حياتى , وفى الاخر تليفون عادى جدااا وفية عيوب بالعبيط

- لية مش هقتنع لية ؟؟؟ ارفع انت بس ومالكش دعوة



-
youssefshabana
2014-08-17 (09:44:32PM)
ماشي لما يقارن بنفسه يبقي هو اللي يحكم بقي مين اللي كلامه صح

انا مراجع كلامك كويس مش محتاج انك تقولي اراجع كلامك وكلامي

هههههههههههه طالما الحكاية بقي كده مشوفتكش يعني بتقول لا يجوز مقارنة الاس 4 بالنوت 3 العادي ولا انتا بتقول اللي علي مزاجك وخلاص يا أخ سمسم

فين الحاجات الكتير اوي اللي في صالح الاس 4 دي ؟؟؟؟؟

الاس 4 بيتفوق في الشاشة بفرق واضح وده ميمنعش ان شاشة النوت 3 نيو وحشة اطلاقا

والكاميرا افضل بس مش بفرق رهيب ولا حاجة لكن في الزوم الاس 4 افضل

وحركات اكتر ملهاش لازمة وبردو في حركات كتيرة جدا في النوت 3 نيو وضيف علي كدة كمان خصائص القلم يعني كمان النوت 3 نيو يعتبر متفوق في دي كمان

وال GPU نظريا افضل في الاس 4 لكن علي ارض الواقع الاتنين بيشغلوا الالعاب بنفس السلاسة والسرعة يمكن الاس 4 افضل شوية في الالعاب التقيلة زي THE DARK KNIGHT لكن الفرق بينهم قليل جدا

ومسكته اسهل وانحف

لكن باقي الحاجات متفوق فيها النوت 3 نيو

شاشة اكبر

بطارية اقوي ودي اهم حاجة في التليفون

القلم مهم لبعض الناس ومش مهم لناس تانية

البروسيسور لكن بردو علي ارض الواقع الفرق مش كبير لكن النوت 3 نيو افضل

الذاكرة اكبر من الاس 4 ودي بردو مهمة جدا

يعني انتا شايف ان كل الحاجات دي مش مهمة ؟

اه مفيش حد مقتنع بكلامك ده وانا مليش دعوة بالرسائل اللي بتجيلك انا ليا بتعليقات الناس واللي بيردوا علي كلامك

هات حد مقتنع بكلامك ان الاس 4 احسن تليفون حتي لو من ملاك الجهاز

وبعدين مشوفتش يعني في المناقشة بتاعت الزد 2 وال M8 حد متفق معاك ومصدق ان الاس 4 متفوق ولو بنقطة واحدة علي اي جهاز فيهم

واعضاء كتير جداااااااا بردو مش مقتنعين بكلامك بدون زكر اسماء انتا عارفهم مش محتاج اقولك مش واخد بالك من الحكاية دي ولا ايه ؟؟؟

راجع ردود الاعضاء المحترمين في صفحة الزد 2 وال M8 لو نسيت

هههههههههههههههههههه ايه يا عم الكلام ده محسسني ان مفيش غيرك في الموقع ومفيش حد بيتبعتلوا رسائل غيرك ما انا بردو يتجيلي رسائل ياما يومياً بخصوص كل التليفونات مش ده بس

وبعدين ايه علاقة الرسائل بالمناقشات بتاعتنا دلوقتي انتا بتقول اي كلام وخلاص يا باشا !

انا بتكلم ان محدش مقتنع زيك ان الاس 4 احسن تليفون وان فيه تليفونات بالهبل احسن منه سواء بقي اغلي منه او زيه او اقل منه في السعر لكن في اللي احسن منه بكتير في كل حاجة

ههههههههههههههههه ويندموا ليه مشوفتش حد بصراحة ندم انه اشتري النوت 3 نيو ولو عندك حد هاته

بس انا شوفت ناس كتير جدا ندموا انهم جابوا الاس 4 معانا هنا في الموقع وفي عضو محترم معانا هنا منهم وقال بنفسه انه ندم انه سمع كلامك واشتري الاس 4 انتا بتنسي ولا ايه يا باشا ؟؟؟؟

وايه بقي يا اخ سمسم الحاجات الكتيرة دي اللي بيتمناها الناس اللي معاهم التليفون وملاقوهاش ؟

ههههههههههههههههه انا نفسي اعرف انتا بتجيب الكلام ده منين ومين غيرك اللي بيقول كده اصلا XD

بالنسبة للادلة اللي انتا بتقول عليها دي واللي انتا بتقول اني مردتش عليك فيها !!!

البطارية رديت عليك فيها وقلت ان فيه اجهزة كتير احسن منه وانتا مش مصدق كالعادة طبعاً

اما درجة الحرارة ايه الدليل ان ده مش في مكان مكيف مانا ممكن ارفعلك سكرين شوت بالهبل للحرارة يا تري هتعرف اذا كان ده في التكيف ولا ﻷ ؟؟؟ وده بالاستخدام ولا بدون ؟؟؟ وده في يوم حر ولا برد ؟؟؟

اكيد ﻷ

طيب مانا بردو صورتلك صور بالزد 2 والاس 4 والناس كلها اقتنعت ان الزد 2 افضل بردو الا انتا طبعا وانا مش مستغرب خالص لاني عمري ما شوفتك بتفضل اي تليفون علي التليفون اللي معاك سواء بقي الاس 4 او اﻷدفانس

ولا تزعل نفسك يا أخ سمسم أديني رديت اهو :)

في حاجة تاني مردتش عليها كده ؟؟؟؟؟

انا فعلا قلت ان عمر الحرارة ما توصل كدة غير في مكان مكيف او في الشتاء ولسه ثابت علي كلامي

يا ريت بس يا باشا تبقي تكمل كلامك لما تيجي تتكلم انتا قلت ان الرامات بتوصل 380 ميجا ليه مكملتش كلامك وقلت ان ده الاس 4 النسخة I9515 ؟؟؟؟؟؟؟؟

بص انا ممسكتش النسخة دي عشان كده مقدرش اناقشك فيها عشان مش بحب افتي في حاجة انا معرفهاش يمكن تكون النسخة دي افضل نسخة في الاس 4 ومفهاش عيوب زي النسخ التانية انتا أدري مني في الموضوع ده لان ده جهازك

انا ليا في الاس 4 النسخة I9500 اللي مع اغلب الناس واللي اكتر الناس بتشتكي من النسخة دي بالذات

وانا شوفت الاستهلاك بتاع تليفونك ما شاء الله ممتاز جدا بس معلش يعني هسألك سؤال انا اعرف منين ان الاستهلاك ده من غير ما تعمل حاجة في الجهاز طيب ما ممكن الاستهلاك ده يكون بعد عمل ريستارت مباشرةً او تكون عامل فورمات للجهاز مش كده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

خلاص يا باشا مفيش اي مشاكل خالص احنا مش مستعجلين :) لما يبقي الجهاز في ايدك تبقي تجيبلنا اﻷدلة اللي تثبت كلامك بس لغاية ما يجي اليوم ده معلش متبقاش تقول ان كاميرا الاس 4 احسن من الزد 2 لاني جبت الدليل اللي يثبت غير كدة

ويا ريت تتقبل ده

بصراحة مشوفتش حد من ملاك الجهاز بيشتم في الجهاز او بيقول انه وحش إلا اذا كانت مشكلة خاصة بأجهزتهم هما بقي وده اكيد

يا باشا حتي لو رفعتلي سكرين شوت للجهاز وهو حرارته مليون درجة انا قلت رأيي قبل كده دي مشكلة خاصة بيهم لازم يروحوا التوكيل وهما هيعرفوا يتصرفوا وان شاء الله ليها حل ويبقوا مبسوطين من الجهاز ^_^

وفي اخت فاضلة اشترت الزد 2 وقالتلك انه مش بيسخن وقلت انك مصدقها امال بقي ليه مش مصدقنا احنا كمان ما احنا بنقول نفس الكلام ولا انتا تصدق اللي علي مزاجك ومتصدقش باقي الناس

حاضر مفيش مشاكل خالص اوعدك اول ما التليفون يبقي معايا هرفعلك سكرين شوت لاستهلاك البطارية مع اني عارف بردو انك مش هتقتنع بيه

وانا بصراحة مبحبش اقعد اجيب في ادلة وفي اﻷخر ولا كأني عملت حاجة يبقي ايه لازمتها بقي اﻷدلة طول مانتا مش بتقتنع ؟؟؟؟؟

وانتا كمان يا باشا تنورني في اي وقت ومستعد نتناقش انا وانتا للسنة الجاية كمان لو عاوز مفيش مشاكل خالص ^_^

وفعلا زي ما انتا قلت ده اللي بيفيد الناس اكتر من الكلام النظري بتاع المواقع التانية

واحنا كلنا هنا في خدمة الاعضاء المحترمين اللي معانا في الموقع وكمان الزائرين

وملناش مصلحة اننا نطلع تليفون بعينه كويس او وحش


:)
semsemSiR
2014-08-17 (06:57:57PM)
انا مش بجيبلك تجارب بال ANTUTU غير لما انت بتكون جايب سيرتة ( يعنى انت اللى بتجيب سيرتة الاول وانا برد عليك , راجع انت مشاركاتك الاول شوف كدة مين اللى قايل نتيجة اختبار البرنامج , وانت بردة اللى قولت انا مش بعترف بية كاختبار , ( انت بتنسى ولا اية ياباشا )

- شوف اهو الراجل نازل ان شاء الله وهيقارن وهيشوف مين اللى اقرب من كلامة للواقع

- عندك النقاط اللى بيتفوق فيها النوت 3 نيو انا قايلها والله مش قايلك الاس 4 كل حاجة يتفوق فيها , مافيش جهاز فى الدنيا فية كل حاجة

وعندك النقاط اللى بيتفوق فيها الاس 4 بردة قايلها

ياريت تراجع انت المشاركة وتعرف انا بقول اية

والرد على نقطة انة لايجوز المقارنة بالنوت 3 نيو والاس 4 , اة طبعا لسببين

1- ان الاس 4 , ضمن فئة الهواتف و النوت 3 نيو ضمن فئة الفابلت

2- ان حاجات كتير اوى لصالح الاس 4 كاستخدام سمارت فون يشمل جميع المتطلبات
لكن النوت 3 نيو بيخدم فئة اللى بيحب تصفح النت كتير وتهمة مميزات القلم

- مافيش حد مقتنع بكلامى ؟؟؟؟ عرفت منين بقى ؟؟؟؟

تحب اوريك الرسائل اللى بتجيلى يوميا قد اية ؟؟؟ ومن مختلف الاجهزة منهم النوت 3 نيو

ياباشا ياريت ماتدخلش فى حاجة انت متعرفهاش

- مايندموش مين بس , والله العظيم اللى بيقارن مابين النوت 3 نيو والاس 4 , لو اشترى النوت 3 نيو هو اللى هيندم مش لعيب فى الجهاز , بس مش هيلاقى حاجات كتير كان يتمناها تكون فى الجهاز

- اية الادلة الكتير اللى انا جيبتهالك

1- جيبتلك ادلة البطارية مدعمة بالسكرين شوت للاس4

2- جيبتلك ادلة الحرارة مدعمة بالسكرين شوت للاس 4

3- جيبتلك ادلة الرامات مدعمة بالسكرين شوت للاس 4

4- صورتلك صور بالاس 4 بالفلاش بدون نور تماما

رديت انت بقى على حاجة فيهم ؟؟؟؟؟؟؟؟ لأ

مش انت اللى كنت بتقول عمر حرارة التليفون ماتوصل للدرجة دية , ادينى وريتهالك

مش انت بتقول ان رامات التليفون مع الكيتكات 800 ميجا , ادينى وريتك ال 380 ميجا على الاس 4 فى الكيتكات

عايز اية تانى ارفعهولك ؟؟؟؟؟؟؟

موضوع بقى ال z2 والله ياباشا ماتوافرش معايا ان امسك تليفون واصور بية , وكل اما اشوف صاحب التليفون الاقية بيسب ويلعن فية , عادى يعنى وعندى اسكرين شوت لاخر درجة حرارة الجهاز وصلها لو عايز ارفعهالك بس حقيقى هتبهر من درجة الحرارة مع العلم ( عمل كل التحديثات اللى جت لية - وعمل اعادة ظبط مصنع ) ومافيش فائدة والجهاز من اسوء الى اسوء
بس عادى يعنى مش مشكلة

- وبعدين مانت قولت هتجيب استهلاك بطارية لل z2 وماجيبتش , على الاقل انا جيبت استهلاك بطارية الاس 4 , وقولتلك هاتلى تليفون يكسر ال

- ياباشا عادى والله تنورنى , انا احب المناقشات اللى بأدلة واضحة فعلية , من تليفونك او تليفون اقاربك او اصحابك , هية دية اللى بتنفع وبتفيد اكتر من 100 موقع
youssefshabana
2014-08-17 (03:25:57PM)
هو ايه اللي مدخلناش في مواضيع تانية مش انتا اللي قلت ده بنفسك ان الاس 4 افضل منهم وهو اصلا مفيش حاجة واحدة بيتفوق فيها الاس 4 علي اي تليفون فيهم ولاحظ ان انتا اللي مش بتقول كلام واقعي ولا حتي بتقول كلام المواقع ومفيش حد مقتنع بكلامك اصلا انتا مش واخد بالك من الحكاية دي ولا ايه وبتقول لا يجوز المقارنة بين الاس 4 والنوت 3 نيو ليه ده بيتفوق في نقاط وده بيتفوق في نقاط تانية يبقي ايه اللي لا يجوز

انتا بتجيب الكلام ده منين



بص سيبك من موضوع البروسيسور ده دلوقتي لانه انا قلت رأيي فيه وانتا مش مقتنع بيه انتا حر دي مش مشكلتي

موضوع بقي ال Antutu Benchmark انتا بتقول ان جهازك جاب 30500 بص انا عمري ما شوفت اي جهاز اس 4 في حياتي تخطي ال 28000 وحتي لو انتا جهازك غير كده بردو النوت 3 نيو متفوق عليه بأكتر من 32000

وانتا كل شوية برأي شكل شوية بتقول انك مش بتعترف بالاختبار ده وفي المناقشة بتاعت الزد 2 والاس ف جبتلي الاختبار ده وبتقول ان ده دليل ان الاس 5 افضل من الزد 2 وال M8 انتا نسيت ولا ايه يا باشا ومعلش ومتقوليش مدخلناش في مواضيع تانية ولا انتا عارف ان كلامك غلط عشان كده بتقول مدخلناش في مواضيع تانية


يا ريت بس تبقي ثابت علي رأي معين مش تقول اللي علي مزاجك وخلاص

ههههههههههههه وانتا عرفت منين ان انا ممسكتش النوت 3 نيو انتا بتجيب الكلام ده منين يا عم وانتا عرفت منين انه ده اللي هيلاقيه علي ارض الواقع

لاحظ ان انتا كده بتفرض رأيك مش بتقوله

هههههههههههههههه هو ايه اللي اهم متطلبات الجهاز في الاس 4 يعني البطارية القوية والبروسيسور القوي والذاكرة الداخلية اكبر والشاشة الكبيرة والقلم اللي متفوق فيها النوت 3 نيو مش من اهم المتطلبات

يا ريت بس يا اخ سمسم تبقي تركز في البوست اﻷول قبل ما ترد

انا كنت فعلا هشتري النوت 2 عشان الحاجات دي بس غيرت رأيي واشتريت الاس 4 والاسباب

انه كان احدث جهاز وقتها وانا كنت عاوز اجيب الاحدث والاقوي في الامكانيات

كنت في الاول منبهر بالحركات الكتيرة اللي فيه لكن اكتشفت بعد اول اسبوع من شراء الجهاز انها ملهاش اي لازمة بالنسبالي انا علي الاقل

كان عاجبني شكله اكتر من النوت 2 وكنت شايفه اشيك وافخم

وكنت شايفه اسرع من النوت 2

و لو رجع بيا الزمن كنت بردو هشتري الاس 4 لكن لو كان النوت 3 نيو موجود وقتها مكنتش اترددت لحظة اني اشتريه لكن للأسف مكنش موجود

بص انا مش بتكلم من المواقع وخلاص انا ليا بتجاربي مع الاجهزة وفي بردو كلام كتير من المواقع مطابق للواقع

وانا بصراحة شايف ان انتا ولا بتنقل كلام المواقع ولا بتقول اللي علي ارض الواقع ومش عارف اصلا انتا بتجيب الكلام ده منين

وانا بردو كل ما هشوفك بتقول كلام عكس الواقع وضيف علي كده كمان عكس المواقع لازم ارد عليك

ودي مش رخامة ولا حاجة بس عشان الاخوة الاعضاء ميندموش ويقعوا في الخطأ

ويا ريت انتا كمان تتقبل ده

معلش هي ايه الادلة الكتيرة دي اللي انتا جبتها وانا مردتش عليها ههههههههههههههه نفسي اعرف انتا بتجيب الكلام ده منين انا اللي بجبلك باﻷدلة وانتا اللي مش بتقتنع بيها اعملك ايه

لاحظ ان انتا اللي مجبتليش اي دليل علي كلامك ان الاس 4 افضل من الزد 2 وال M8 والجي 3

وبعدين انتا نسيت المقارنة بين كاميرا الزد 2 والاس 4 وقلتلي انك هتثبت اني كلامي غلط

فين بقي دليليك ان كاميرا الاس 4 افضل يا اخ سمسم لغاية دلوقتي مشوفتوش يعني ولا انتا عارف ان انتا غلطان وخلاص اقتنعت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
semsemSiR
2014-08-16 (03:37:14PM)
باشا ربنا يخليك مادخلاناش فى مواضيع تانية , خلينا فى موضوعنا

بالعقل كدة :

1- معمارية البروسيسر بتاعة النوت 3 نيو A7 وو 1.3 quad core ونوع الشيباية ( exyons 5260 )

ومعمارية تانية dual core a15 1.7

مقابل معمارية exyons 5 5420 quad core 1.6 a15 وبروسيسر تانى 1.2 quad core معمارية A7

يعنى فى الاول وفى الاخر بروسيسر الاس 4 اقوى وافضل

- موضوع بقى ال benchmark انا جايب على جهازى 30500 على الجيلى بين 4.3 , واصلا ال benchmark مش مقياس وعمرى ماعترفت بية , عشان انا ممكن اجيبلك كل شوية ارقام مختلفة لنفس الجهاز فى نفس الوقت وفرق الف والفين , عادى يعنى

- اولا عندك فوق العيوب والمميزات بتاعة كل جهاز , انا ماقولتش خد الاس 4 وسيبتة كدة

خلية ينزل يتفرج على الجهازين , ودة اللى هيلاقية على ارض الواقع , مش مشكتلى بقى انك مامسكتش النوت 3 نيو , او شايف انة افضل من الاس 4

انا قولت المميزات والعيوب بتاعة كل جهاز , وهو يشوف احتياجاتة اية ويختار , انا مفرضش علية حاجة

بس كنت عايز اسألك سؤال ياخ يوسف

ماتبص كدة على مقارنتك اللى فوق , هتلاقى ان اهم متطلبات الجهاز ( الاس 4 متفوق فيها ) وانت اللى قايل دة بنفسك ( خليت اية بقى للنوت 3 نيو عشان يتفوق على الاس 4 )

حجم الشاشة -- القلم - البطارية , هما دول اهم حاجة عندك

طالما دول اهم حاجة عندك ماشتريتش نوت 2 لية وسيبك من الاس 4 ( طالما انت بتحب الشاشات الكبيرة والقلم )

الفرق بينى وبينك , انى انا بتكلم من الواقع وانت بتتكلم من المواقع

عموما , صاحب الموضوع عندة المقارنة ينزل يتختار اللى هو عايزة

وانا طول مانت بتقول مقارنات غير مطابقة للواقع ,. لازم اناقشك فيها

وياريت بردة تتقبل دة

لانى جيبتلك ادلة كتير وانت كالعادة اللى مش جاى على هواك مش هترد علية , لانك مش عارف هترد تقول اية بعد مابثبت كلامى بالادلة الواقعية
youssefshabana
2014-08-16 (11:34:32AM)
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

يعني مقارنة اﻹس 4 بالنوت 3 نيو لا تجوز لكن مقارنة الاس 4 بتليفونات زي الزد 2 وال M8 والاس 5 والنوت 3 والجي 3 هي اللي تجوز ؟؟؟؟؟؟

مش لاقي رد اقوله الصراحة

انتا شايف ان الاس 4 افضل من النوت 3 نيو براحتك لكن متقلش لا يجوز المقارنة مع النوت 3 نيو لان زي ما الاس 4 بيتفوق في عدة نقاط بردو النوت 3 نيو بيتفوق في نقاط كتير انا وضحتها في البوست

واه البروسيسور في النوت 3 نيو اقوي من الاس 4

بصراحة انا معرفش انتا تعرف المعلومة دي ولا ﻷ لكن النوت 3 نيو في 2 معالج زي الاس 4 بالظبط لكن الفرق انهم بيعملوا في نفس الوقت في النوت 3 نيو وده بيعطي اداء وسرعة اكبر من اللي في الاس 4

كلامك ده يبقي صحيح في حالة واحدة بس لو هما مش بيعملوا في نفس كنت هقول البروسيسور في الاس 4 اقوي وبفرق محترم كمان لكن ده مش الواقع

وشوف بنفسك اختبار Antutu Benchmark للنوت 3 نيو اللي بشريحة واحدة مليش دعوة باللي بشريحتين دلوقتي وشوف الفرق بينه وبين الاس 4

هتلاقي النوت 3 مسجل اكتر من 32000 وده وهو علي الجيلي بين 4.3 اما الاس 4 سجل من 27000 ل 28000 وده وهو علي الكيت كات اما لما كان علي الجيلي بين 4.3 كان بيسجل حوالي 26500 كل ده كلام في الهوا ومش صحيح ؟؟؟؟؟

وبعدين انتا مستغرب ليه اوي من اني بقول ان النوت 3 ني افضل من الاس 4 ما في ناس كتير قاله زيي انه افضل سواء هنا في الموقع او في المواقع التانية زي GSMARENA و PHONEARENA وغيرهم يعني مش بألف كلام من عندي اهو

وبعدين انا مقلتش ان النوت 3 نيو بيتفوق كليا علي الاس 4

انا قلت نقاط التفوق في كل جهاز واللي هيشتري هو اللي هيقرر حسب الاحتياجات اللي عاوزها من التليفون وانا قلتها بردو في البوست

وانا قلت رأيي حسب احتياجاتي انا مليش دعوة برأي الناس التانية انا يهمني القلم والشاشة الكبيرة والبطارية القوية يبقي طبيعي اختار النوت 3 نيو ﻹنه الهاتف اﻷنسب ﻹحتياجاتي انا بس مليش دعوة بحاجة تانية

وفي بردو ناس بتفضل الاس 4 عشان بيهمهم اوي الكاميرا وان يكون الجهاز نحيف وخفيف فطبيعي يشتروا الاس 4

يا ريت يا ريت يا ريت يا باشا بلاش التحيز الشديد ده للإس 4 لان ده بيضر اﻷعضاء مش بينفعهم وانتا لو شايف ان الاس 4 افضل مفيش مشاكل خالص رأيك علي عيننا وعلي راسنا ويحترم بس مش اي مقارنة فيها الاس 4 تطلع التليفون التاني ملوش قيمة او تبين انه وحش بالنسبة للإس 4 حتي لو هو اعلي من الاس 4

يا ريت تتقبل رأيي . وشكرا
semsemSiR
2014-08-16 (12:04:18AM)
ESLAMPONHERO

شوف ياباشا مقارنة النوت 3 نيو بالاس 4 , لا تجوز لان الاس 4 متفوق علية فى كل شىء

1- الشاشة كالوان + PIXEL DENISTY

2- صوت السماعات الخارجية والتحدث

3- السرعة

4- كارت الشاشة

5- الحساسات

6- الكاميرا بفرق محترم

7- الحجم اقل + الوزن اخف + ارفع

8- USB ON THE GO

النوت 3 ازيد من الاس 4

1- شاشة 5.5 بوصة

2- S-PEN

3- صافى ذاكرة ازيد ب 2 جيجا
semsemSiR
2014-08-15 (11:25:55PM)
والبروسيسر اقوى فى النوت 3 نيو من الاس 4 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى البورسيسر ال QUAD CORE 1.3 CORTEX A7 اقوى من

بروسيسر ال QUAD CORE 1.6 CORTEX A15 بتاع الاس 4 9500
semsemSiR
2014-08-15 (11:20:01PM)
NOTE 3 NEO افضل من s4 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
youssefshabana
2014-08-14 (11:00:36PM)
هي فعلا فئة النوت اقوي فئة في سامسونج

لكن مش لدرجة ان النوت 1 يبقي افضل من الاس 5 :D

بس نقدر نقول ان النوت 1 احسن من الاس 2 والنوت 2 احسن من الاس 3 وقريب من الاس 4 والنوت 3 والنوت 3 نيو احسن من الاس 4 ونقدر نقول كمان ان النوت 3 احسن من الاس 5 والنوت 4 اللي هينزل اكيد هيكون احسن من الاس 5 ده رأيي :)
eslampondhero
2014-08-14 (08:14:52PM)
(Y) انا يوجد بعض الأصدقاء لى يقولو اقتناء نوت 1 افضل من اقتناء الأس 5 . هذه الجمله تدل على قوه اسره النوت بصفه عامه و يدل على ان النوت هى اقوى اسره فى سامسونج . و شكرا للأهتمام
youssefshabana
2014-08-14 (01:27:41PM)
ما انا قلتلك يا باشا الاتنين كويسين جدا وفي ناس بيفضلوا النوت 3 نيو عن الاس 4 وفي العكس علي حسب حاجة كل مستخدم زي ما قلت

لكن لو حضرتك بتسأل عن رأيي فالبنسبالي انا النوت 3 نيو احسن من الاس 4 بسبب المميزات بتاعته اللي قلتها في البوست اللي فوق ( شاشة كبيرة_القلم_بطارية قوية + ان فئة النوت معروفة انها تستحمل الشغل التقيل عن فئة اﻷس وعيوبها بتكون اقل )

وانا مش بيهمني الحساسات الكتيرة دي اللي في اﻹس 4 ﻷني مش بستخدمها وبتهلك الجهاز والبطارية علي الفاضي

فعشان كده انا افضل النوت 3 نيو ( ده رأيي الشخصي )
eslampondhero
2014-08-14 (12:13:14PM)
عجبنى ردك الصراحه و شكرا للأهتمام
‏.
بس برضو ما قولتش مين الأحسن
‏‎:D‎
youssefshabana
2014-08-14 (10:50:19AM)
كل تليفون له مميزاته وعيوبه لازم الواحد يعرفها الاول عشان الواحد يعرف يكرر

والاس 4 مش بيتفوق في كل حاجة كل تليفون بيتفوق علي التاني في حاجة

الاس 4 بيتفوق علي النوت 3 نيو في عدة نقاط وهي :-

1- الشاشة افضل

2- في حساسات اكتر

3- كاميرته افضل

4- حجمه معقول ونحيف ووزنه خفيف

5- ال GPU افضل

اما النوت 3 نيو بيتفوق علي الاس 4 في اﻷتي :-

1- شاشته اكبر

2- بطاريته اقوي

3- القلم وخصائصه ومميزاته الكتير

4- البروسيسور اقوي ( N750-N7505 )

5- صافي الذاكرة الداخلية اكبر

يعني من الاخر يا باشا اللي محتار بينهم يشوف هو ايه اهم حاجة بالنسباله يعني مثلا يهمني الكاميرا تكون ممتازة ويهمني الحساسات والحركات الكتير ويهمني يكون الجهاز حجمه معقول وسهل التعامل معاه يبقي من غير ما افكر اجيب الاس 4

اما لو انا استخدامي للجهاز تقيل فهحتاج بطارية تعيش معايا فترة اطول ومثلا بحب الالعاب فهحتاج شاشة كبيرة ولو انا مثلا بدرس او بشتغل فهحتاج القلم وخصائصه يبقي من غير ما افكر اجيب النوت 3 نيو ( N750-N7505 )

بس كده :)
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل
معلومات سريعة عن Samsung Galaxy Note 3 Neo
  • Android
  • 720 x 1280 pixels, 5.5 inches (~267 ppi pixel density
  • 3G
    2G / 3G
  • 8 MP, 32...