بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

اعلانات

سعر و مواصفات Sony Xperia Z

  • Android
    Android OS, v4.1.2 (Jelly Bean), planned upgrade to v4.2 (Jelly Bean)
  • 1080 x 1920 pixels, 5.0 inches (~441 ppi pixel density)
  • 4G
    2G / 3G / 4G
  • 13.1 MP,...
  • GB RAM
    16 GB, 2 GB RAM
غير متاح
(1622 تقيمات)

موصفات Sony Xperia Z

الموصفات الاساسية
الحجم 139 x 71 x 7.9 mm (5.47 x 2.80 x 0.31 in)
الوزن 146 جرام
الألوان بالأسواق اسود - ابيض - بنفسجى
الشاشة
نوع الشاشة TFT capacitive touchscreen, 16M colors
مساحة الشاشة 1080 x 1920 pixels, 5.0 inches (~441 ppi pixel density)
دعم اللمس المتعدد لا
الشبكة
دعم 2G نعم
دعم 3G نعم
دعم 4G-LTE نعم
دعم 5G لا
دعم HSCSD لا
دعم EDGE نعم
دعم GPRS Up to 107 kbps
الاتصال
دعم WLAN Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi hotspot
دعم بلوتوث Yes, v4.0 with A2DP
GPS دعم نعم
NFC دعم نعم
دعم راديو Fm نعم
دعم USB نعم
معلومات عن الكاميرا
دعم الكاميرا 13.1 MP, 4128x3096 pixels, autofocus, LED flash
دعم فلاش نعم
كاميرا امامية نعم
مساحة الذاكرة
الذاكرة الخارجية microSD, up to 32 GB
الذاكرة الداخلية 16 GB, 2 GB RAM
نظام التشغيل
نظام التشغيل Android OS, v4.1.2 (Jelly Bean), planned upgrade to v4.2 (Jelly Bean)
نوع نظام التشغيل Android
CPU Quad-core 1.5 GHz Krait
معلومات أخري
الرسائل SMS (threaded view), MMS, Email, IM, Push Email
المتصفح HTML5
قدرة البطارية في التحدث حتى 11 ساعه
قردة البطارية في الوضع العادي حتى 550 ساعه
أضافات الجهاز ضد الماء
الخصائص
دعم شرحتين لا
الشريحة لا
نوع النغمات MP3
مخرج صوت 3.5mm jack نعم
الاهتزاز نعم
دعم انفراريد لا
حماية بالبصمة Fingerprint لا
ملحوظة : لا يمكننا ان نضمن ان تكون المعلومات في هذه الصفحه صحيحة 100%
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل

مواضيع و اراء عن Sony Xperia Z

بواسطة: mido888
علي فكره استاذ شريف ........ال باتر فلاي فول اتش دياضغط هنا لزيارة الرابط
2013-02-18 (12:22:56PM) / ردود 5
mido888
2013-02-18 (11:55:32PM)
مستني س شيرو بس انا مستقل شاشته في مقابل كامرته ...ما علينا لو مكنش معالج اعلي من الباتر يبقي ملوش لزمه
sherif2090
2013-02-18 (11:35:59PM)
اة ياميدو هوا فل اتش دى
بس استنا بكرة هيعلنوا عن الاتش تى سى وان
نشوف اية اخبارة كمان انهاردة اعلنة عن الزد فى دبى
mido888
2013-02-18 (08:50:40PM)
شكرا تيمو بس انا مش اميل لال جي غير اني شايف الباهر احسن منه ف حكايه الكارت ...والكاميرا
temoooo
2013-02-18 (07:26:53PM)
خليك في الن يكسس 4 جاامد
mido888
2013-02-18 (12:56:38PM)
معلش اسف اتلخبط بينه و بين الون اكس .....
بواسطة: mido888
يجماعه انا لسه قاري الريفيو بتاع العده من جي اس ام .....
والله نفسي اتسدت من الصبح ......
صوت واطي .....
كام مش مميزه ......
عل ايه .....ققلتوني من الجهار حرام عليكم........
خلاص شكلها هترسي علي butterfly او اشوف واحد optimus g
ايه العمل دلوقت ...........
2013-02-18 (09:08:25AM) / ردود 2
sherif2090
2013-02-18 (11:37:53PM)
يابوب دى النسخة التجريببية مش النهائية
انتظر الاسبوع الجاى وقرر يكون نزل رسمى
فى رد ليا فوق اقراة هوا عن الموضوع دة بتاع المرجعات بتاعت المواقع
ولو عايز اجبلك فديوهات واللينكات اللى تسبت ان فى مواقع قيلة فى الجهاز شعر هجبلك
mido888
2013-02-18 (10:13:54AM)
ايه الحيره دي ..لما احسن واحد طلع كده ...الباقي يعمل ايه ........
دنوي ؤايكم ......ايه نظام butterfly .....
او اي حد يعرف حاجه كويسه مع مراعاه الابتعاد عن نوكيا و سامسونج و ال جي و .
يعني الاختيار من .htc //sony
بواسطة: temoooo
زي ما قال استاذ sherif 2090 لحضرتك ال i phone و اللوميا مش مع باقس الاجهزه اللي حضرتك قولت عليها قوي في القوه او النظام
اما التلاته التانيين فقريبين اوي من بعض بس مفيش حاجه تميز m7 عن الz
لكن ال زد يمتاز انه مضاد للماء و التراب
فلذلك نضيق كمان المقارنه بين النيكسس وال z
لكل واحد مميزاته عن التاني ال z مميزاته عن النيكسس :
1_في كارت ميموري وكاميرته احسن من النيكسس
2- شاشته اعلي كثافه و اكبر
مميزات النيكسس عن الz:
1_ حجمه انسب برغم انه حجمه كبيير بردو بس انسب من 5 و بأمانه انامش عارف هو انا لوحدي اللب بدايق من موضوع الحجم الكبير ده بجد بيعوقك في حركتك جامد انا كنت بحب قوي حجم 4.3 وبعتبره انسب حاجه بس مشعارف كله بيشرخ ليه في الشاشات
2- تقنيه زينوجراف اللي في الششه بتاعه النيكسس و في مراجعات كتير اشادت بالتقنيه دي اللي هي بتخلي البيكسلات اقرب للشاشه يعني مفيش فجوه هوائيه وبردو للحق يعني انا شايف ان شاشه النيكسس ممتازه كثافه وتقنيه وحجم
3_التحيثات والدعم الجبار للجهاز
4- زي ما قولت تحت التميز لان ال زد هيتنسي بسرعه مع نزول الجالكسي 4 و m7 اما النيكسس فلا
5_ الفخامه انا عارف و متاكد من ان السوي خاماتها جباره زي htc بس ال جي بامانه ابدعت في النيكسس بالزجاج اللي ورا ده اللي بيدي لمعان ثلاثي الابعاد
6_السعر اللي بيتهيالي انه في مصلحه النيكسس
واخيرا ربنا يوفقك للصالح و الاحسن ليك
2013-02-18 (01:39:02AM) / ردود 3
sherif2090
2013-02-18 (06:40:24AM)
دى بردك IPS
بس مش عارف لية سونى مصرة على عدم التصريح او تقول انها كدة
ودة موضع بيتكلم عن الشاشة

اضغط هنا لزيارة الرابط


وفى كلام تانى ان الشاشة من نوع جديد انتاج مجموعة شركات يابانية
ودى معلومات عنها
اضغط هنا لزيارة الرابط
temoooo
2013-02-18 (06:09:45AM)
ال صراحه مكنتش اعرف موضوع شاشه الزد انها زي الزينوجراف اللي في النيكس 4 شكرا علي المعلومه بس شاشه النيكسس ips ودي لا :)
sherif2090
2013-02-18 (03:00:10AM)
اتا ايضا اتفق معك فى معظم ما قلتة ولكن هناك اختلافى
اولا حجم النكسس ليس بالكبير بينة وبين الزد فا 4.7 ليس بالفارق الكبير ب 5 بوصة
وانا كنت مثلك لا افضل الحجم الكبير ولكن بعد التجربة لا اكتر من جهاز فهى متعة
خصوصا فى استخدان النت والفديوهات

موضوع الفاخمة اتفق معك ان ظهر النكسس 4 افخم من الزد ولكنة معرض للكسر فى اى وقت ويوجد الكثير ممن حدثت معهم مشكلة سواء شرخ او كسر فى الظهر

السعر فعلا جوجل تفوقت على الجميع وليس على سونى فقط

التحديث معك لايوجد من يتفوق على اجهزة النكسس فى الدعم

اما موضع التقنية اللى فى شاشة النكسس
هذة التقنية موجودة فى الزد
وهذة ملخص لها من الصفحة الرسمة للجهاز

أقل انعكاسًا، وأعلى استجابة – بفضل لوحة OptiContrast™‎ وتقنية Direct Touch

لقد تخلصنا من طبقة هواء في التصميم لتقريب لوحة اللمس من الشاشة. تقلل لوحة OptiContrast™‎ من الانعكاس، وتزيد من وضوح الرؤية – حتى في ضوء أشعة الشمس الساطعة، كما أنها توفر سطحًا أسود رائعًا عند إيقاف الهاتف.
بالتخلص من طبقة المستشعر ودمجه على العدسة، نجحنا في زيادة استجابة الشاشة. ولذلك، زادت كفاءة اللمس، وأصبحت تجربة الاستخدام أكثر سهولة
بواسطة: mido888
طب دلوقت ي جماعه اتحسر الاختيار بين افضل مجموعه ف السوق حابيا او قريبا و هي نوت 2 و butterfly و لوميا920 و z .و .nexus .و ان قلنا معاهم ip5 ..بصراحه شكلها هتطلع فدماغي و اقفل موضوع الشرا ده خالص من كتر مزهقت ....يا رب خد شركات الموبايلات كلها و رجعنا ايام 3310
2013-02-17 (09:07:15PM) / ردود 11
mido888
2013-02-19 (12:04:17AM)
والله انا مش بدور ع الدعم ..انا مادامت شغاله معايا فل علي كده .....
وانا قريت ان النسخه العالمه هي باتر فلاي مش وان ....
عموما خبر انهارده بفلوس بكره يبقي ببلاش ....
انل خلاص حصرت الموضوع اما زد او باتر فلاي ..يا رب مش ون
sherif2090
2013-02-18 (11:42:06PM)
هوا المفروض زى ما انتا قولت
بس هوا منزلش فى اى مكان فى العلم الا فى دول جنوب شرق اسيا
وقلة ان النسخة اللى هتنزل من للعلم اللى هيا الوان او الام 7

استنا متستعجلش انا زيك ومعايا الفولس
بس يعنى اسبوع ولا اتنين وهتلقى تقرير كتير
عالشان منجبش حاجة ونرجع نقول التنية احسن

كمان انتا عارف ارخم حاجة فى البترفلاى اية
زرار البور بتاعة من فوق مش الجنب والجهاز طويل ووصعب انمك توصلة بايد واحدة لو انتا ماسك الجهاز بيها

فا اصبر
كمان بما انة مش النسخة العالمية فا اكيد هيثار دة على الدعم والتحديث بتاعة وهتاخر مش هيكون زى النسخة العالمية

mido888
2013-02-18 (12:55:43PM)
بس اللي اعرفه ان جيه باتر فلاي لليابان ...و درويد دي ان ايه لامريكا و باتر فلاي العادي لباقي العالم
mido888
2013-02-18 (08:09:32AM)
تشكر ي غالي ...اعتقد دلوقت الموضوع احسن من الاول ......z او butterfly و عموما انا مفضلش الون اللي هو زي مبتقول m7 لانه لسه منزلش السوق ف حكايه انه لسه يتباع و تظهر عيوبه و كده هتاخدلها شهرين تاني ف خلاص انا كبرتله دماغي ......
و عموما انا متشكر ليك و استاذ تيمو ...انا فعلا عارف معلومات بس بردو كل مبسال بلاقي معلومات تاني ف الاجابات ..وربنا يخلينا لبعض
sherif2090
2013-02-18 (05:04:04AM)
ال HTC Butterfly

عامل فى السعودية 3000 ريال
وطبعا غالى لانة مش نازل رسمى هناك
دة سعر محلات بتشترية من دول جنوب شرق اسيا وبتبيعة هناك
sherif2090
2013-02-18 (02:51:46AM)
هههههههههههههه
اة مستنيك

اولا ال M7 هوا هوا ال ONE
وكل الاخبار بتقول فعلا ان الشاشة 4.7 بوصة
بس بردك FHD زى البترفلاى
وبيقول ان الكام بتعتة مستخدمين فيها تقنية جديدة اسمها الالتر بيكسل
بمعنى انهم حطين 3 حسسات كل حسس ب حوالى 4 ميجيا ونظام كدة لس مش فهمين لما نشوف

اما الزد فا موضوع الدوك دة هينزل فى بلاد وبلاد يعنى فى روسيا نازل وفى انجلترا لا
فا لسة لما نشوف

اما سعر البترفلاى هشوفة واقولك
بس انتا عارف ان الوان او الام 7 هما النسخة العلمية منة ولا لا
لان البتر فلاى مش النسخة العلمية دى نسخة خاصة لجنوب شرق اسيا
mido888
2013-02-18 (12:05:14AM)
بس اكتر حاجه مزعلاني من زد انه غالبا الشاحن الدوك مش جاي معاه ........
و ياريت لو تعرف سغر الباتر فلاي تقولهولي و تبقي عملت فيا حركه اخر كرم عشان مش لاقيه غير ع الجي اس ارينا
mido888
2013-02-18 (12:00:19AM)
ايه ي عم انتا مستنيني ولا ايه هههههههه.
ع العموم ي غالي انا دورت علي m7 لقيته 4.7 الشاشه يعني مش اوي بالنسبه للتانيين هو بس ان كان هيصدق ف الكاميرا ف 13 ميجا جباره .....اما غير كده مشفتش حاجه مميزه فيه ..اما .one .فملقتش معلومات كافيه عنه ...كده كده المؤتمر بعد بكره و هبر انهارده بفلوس بكره يبقي ببلاش ...يعني باختصار انا حصرت موقفي بين زد او باتر فلاي ...و هما ان شاء الله مش هطلع بعيد عنهم ....ورينا يكرمك و يهديك للاصلح فيهم ...
sherif2090
2013-02-17 (11:52:16PM)
هههههههههه
القلوب عند بعضها
بص اتش تى سى وسونى الاتنين زى بعض فى الخامات
احسن خامات وافضل جودة تصنيع
والاتنين اجهزة كويسة جدااا وممتازة
بس الزد هيكون متميز عن الاتش تى سى بانة ضد المية وضد الصدمات

دة الاختلاف اللى هيكون بنهم
اما اللوميا بلاش
وانا على فكرة مش معايا لا دة ولا دة يعنى مش متحيز لحد
بس فعلا اللى اكتشفتة انهم افضل شركتين بتحترم زبينها فى الخمات والجودة

فا انا حتا محتار بنهم بس ميال اكتر للزد
وان شاء الله ربنا يوفقق وتختار المناسب ليك
mido888
2013-02-17 (11:21:05PM)
والله العظيم ي عم شريف انتا بتفكر بدماغي انا برضو ف صفحه الارك اس بقول نفس الكلام بس انا اللي حيرني كلهم مقاربين لبعض خصوصا اتش تي سي و سوني زد و انا جاتلي هاجس كده اشوف اللوميا بس بيني و بينك مستغليها علي امكاناتها دي و بما اني هدفع اربع بواكي يبقي اشوف خاجه تستاهل و ده حيرني هل سوني و عشقي لها من زمن ولا اتش تي سي و سمعتها اللي سبقاها ...احترت و خصوصا جاري معاه واخده انكريدابل اس بيقول ممتازه اتش تي سي .....محتار ...بص انا اقلك ع حاجه انا اغلب شغلي تصوير و نت انما برامج و كده مليش فيها و برضولقيت كل الكاميرات حلوه يعني معتمدش عليها ف الاختيار ...انا لما اجيبه ان شاء الله اول رمضان ان ربناسل اصلي صلاه استخاره و ربنا يقدم الصالح و ان كنت اميل لسوني بس احب اجرب اتش تي سي
sherif2090
2013-02-17 (10:39:10PM)
بص يا كبير
كل جهاز من دول لية ميزة
بس نحسر الاخيتار حبة
انتا بتقارن بين اجهزة كل جهاز بنظام تشغيل غير التانى
اولا الاى فون 5 دة نظام تشغيل IOS وانا من رائى ان الجهاز كا هرد وير او سوفت وير ميستهلش
السعر بتاعة دة وغلى على الفاضى وبردك الاندرويد افضل مننة كانظام تشغيل من وجة نظرى

ثانيا اللوميا 920 دة نظام ويندوز فون
جهاز كويس جدااااا بس امكانياتة كا هارد وير قليلة بالنسبة للاجهزة اللى بنفس السعر بس انظمة تنية
و احسن حاجة فية الكام
بس كا نظام وندوز فون انا حاسس انة نظام عقيم مش عارف لية
مش للترفية وكدة يعنى ينفع اكتر لرجال الاعمل والكلام دة

ثلاثا ال butterfly و nexus و Z
ال butterfly سيبك منة لو عايز حاجة زية عليك وعلى M7 اللى هينزل بعد بكرة
وهوا او الام 7 الاتنين اجهزة جميلة جداااا وخامات كويسة جداااا

ال nexus
جهاز جميل جداااااا خصوصا مسئلة الدعم
انما الباقى فى كلام يعنى اولا الذاكرة قليلة ومفيش مكان لكارت خارجى
ثانيا الكام ضعيفة بالنسبة لباقى الاجهزة اللى بتقارن بنها
الشاشة اقل شاشة فى التلات اجهزة الاندرويد اللى بتختار بنها

نجي لل Z
اولا جهاز جبار
تصميم جميل امكانيات علية جدااا تقريبا اعلى امكانيات مع M7 وتقريبا دى الاستنادندر بتاع السنة دى
كام ممتازة
شاشة ممتازة
اضافة اللى باقة الامكانيات
مضاد للماء والصدمات


رائى النهائى
الاختيار اممك منحصر بين 3 اجهزة
اولا ال Z
ثانيا M7
ثالثا nexus

شوف امكانياتك و احتيجاتك واواياتك اية
وحدد انتا عايز اية
بواسطة: veuns
مستنيك يا غاااااااااااااااالى
2013-02-17 (04:27:56PM) / ردود 0
بواسطة: mido888
هه يبقي حلو ع الاخر لو سوني بعد خناقنا كله ده تلغي العده ف مصر و هيييييه ....
2013-02-16 (08:57:42PM) / ردود 1
sherif2090
2013-02-17 (02:18:07AM)
هههههههههههههههههه

حرام عليك
بواسطة: ELBasha8
السؤال بخصوص الجهاز سونى إكسبيريا s

أرجو إفادتى من أهل الخبره فى الاجابه على الاستفسارات الاتيه:
1- هل لو تم تحديت هذا الجهاز للايس كريم ساندوتش سيتحسن مستوى ادءه أم ان التحديث لن يفرق كثيرا فى مستوى الاداء؟
2- هل يمكن تحديث الجهاز للجيلى بين أم تحديثه يتوقف عند الايس كريم فقط؟
3- إذا كانت اجابة السؤال الثانى بنعم فهل يمكن تحديث الجهاز مباشرة من الجنجربريد الى الجيلى بين ام لابد من المرور بالأيس كريم ساندوتش أولا وهل سيؤثر الجيلى بين على الجهاز ام لا (بمعنى اخر هل ستتحمل رامات وبروسيسور الجهاز التحديث الى الجيلى بين ام اكتفى بالايس كريم)
وكل الشكر لإفاداتكم وتقبلوا خالص تحياتى
2013-02-16 (05:37:41PM) / ردود 4
mido888
2013-02-16 (11:05:35PM)
لو تم التحديث للايس كريم اداؤه هيقل و هيتعبك ع الاخر
ahlawy2
2013-02-16 (10:38:59PM)
روح التوكيل احسن طبعا فى المراكز الاتصالات العادية اصل دول مبيفهموش حاجة والله وهيلعبلك فى الموبيل لو حتى مبيفهمش هيبقين انه عارف وخلاص علشان ياخد منك فلوس
ELBasha8
2013-02-16 (10:11:10PM)
الأخ الكريم temoooo كل الشكر لردك وتقبل خالص تحياتى
وأتمنى لو فى حد عنده معلومه عن حكاية النطه فى التحديثات دى يقولنا ويفيدنا لأنها لو ممكنه فننتظر تحديث الجيلى بين انما لو لابد من التحديث من مستوى الى المستوى التالى له مباشرة فلا داعى للانتظار ، كما ارجو الافاده عن افضل الاماكن التى يمكن ان احدث منها الجهاز وهل يمكن لاى محل موبايلات ان يقوم بهذا أم الافضل التوجه الى الوكيل ام هناك اماكن متخصصه لهذا
temoooo
2013-02-16 (08:59:19PM)
بص يا سيدي اجاوبك علي نقطه نقطه
1- هو اساسا نزله تحديث ايس كريم ساندويتش و طبعا بيفرق في الاداء و في الشكل ده نظام وده نظام تاني خالص
2- اساسا سوني قالت ان هي هتحدثه للجلي بين قريب ان شاء الله و امكانياته طبعا تسمح بكده وكمان كام تحديث ادام
3-مش عارف بامانه عشان مفتيش حكايه النطه في التحديثات لكن حكايه ان التحديثات تاثر او ان الموبايل ميستحملش فدي طبعا مستحييل ده في تليفونات ضعيفه جدا وبتشغل الجلي بين كويس فمتقلقش من الموضوع ده نهائي
بواسطة: mahawa
كله بيقول على الجهاز ده انه جهاز جبار و خصوصا موضوع الكاميرا الرهيبة بتاعته و اللى اثبتت قدرتها العالية فى التصوير اليلى .... لكن كمان شهرين أو 3 شهور سامسونج هتنزل الاس 4 و طبعا هيكون فيه شوية اشتغالات فارغه مالهاش أى لازمة و كله هيسيب أى حاجه تانية و هيقول بس هو ده ..... أحسن جهاز و أحسن كاميرا و أحسن و أحسن ...... و تتوالى المسرحيات الهزلية من الشركة البلاستيكية اللى كل منتجاتها رغم ردائتها بتقدر تضحك عليك و عليا .
2013-02-16 (09:53:58AM) / ردود 8
mahawa
2013-02-19 (10:55:42PM)
يا أستاذ Ahlawy2 الخبراء دول مش بشر بيهتموا برضوا بالظاهر و الامكانيات و الاشتغالات اللى الشركات بتسميها تكنولوجيا مع ان ناس كتير مش بتحتاجها خالص . يعنى هيحكموا على الجهاز من وجهة نظرهم الشخصية بناء على ايييييييه ؟
anaabdo
2013-02-17 (10:20:07PM)
ماذا تقصد انهى شركه
وانتو افضل شركه با النسبالك ايه\
ahlawy2
2013-02-17 (04:25:10PM)
انا عارف ان معالج سامسونج الجديد ذو 8 انوية وان كل اربعة بيعملوا متفرقين بس انا بقول ان اكيد معالج سامسونج هيبقى احسن من s4 pro لانه سامسونج منزلاه علشان ينافس معالج كوالكم800 و600 ومعالج تيغرا4 يعنى مينفعش يبقى اقل من s4 pro الهو اقل منهم هم التلاتة وادينا مستنين لغاية ما الزد ينزل والاس4 ينزل ونبقى نقارن ما بينهم هم الاتنين
sherif2090
2013-02-17 (02:17:28AM)
اولا كلامك معظمة صح
الجهاز دة مفيش زية فى الكام وخشوا على موقع اى بريس الصينى وشوفو الصور بتاعت الكام

ثانينا الاس 4 اول لما ينزل اكيد هيعمل ضجة وهياكل الجو بس متنساش
ان السووق السنة دى مولع كل الشركات بتنافس بنفس الامكانيات تقريبا
وهيا فعلا مسرحيات واحنا اللى بجرى ورها علشان احنا محتاجنهم لننا مبنصنعش ربع اللى بيعملوة

اما يا استاذ ahlawy2
اولا سام شركة محترمة بتعمل موبيلات محترمة جدا وبسعر حلو
بس كا تكنولوجيا انما كا جودة فى الصنع او الخامات معلش زبالة
وفى شركات كتير احسن فى الحتة دى

اما المعالج بتاع سام الجديد اقرا كويس عنة
هتعرف انة مش 8 ولا حاجة لان ال 8 مش هيشتغلوا مع بعض
فا هيبقا مخرجش عن كونة 4 النواة وكمان فى فرق كبير بين معالجات سام وبين كولكوم
اما معالج كولكوم الجديد فا اول نسخة منة التجريبية مش هتتواحد قبل شهر 5 او 6 على حسب كلام الشركة الاخير

وفعلا هوا احسن ولكن شوف اول جهاز هينزل بالمعالج دة امتا ولو كل واحد قل استنا الجديد يبقا عمرة ما هيبجيب حاجة
انا مستنى الزد من شهر 10 اللى فات
هستنا لما المعالج الجديد ينزل يبقا هستنا ل اخر السنة وهكذاااا

والطبيعى انك اللى تجيبة انهاردة هيقدم بكرة مش هتجيب حاجة وهتنيها طول عمرها جديدة

ahlawy2
2013-02-16 (05:02:46PM)
انا اسف الاسم snardragon وليس spardgon
ahlawy2
2013-02-16 (04:08:50PM)
غير كدة لو بيضحكوا عليا وعليك هيضخكوا على كل العالم وعلى الخبراء فى الموبيلات ده طبعا كلام مش مظبوط خالص
ahlawy2
2013-02-16 (01:37:49PM)
لا انا مش متفق معاك خالص سامسونج بتعمل موبيلات محترمة جدا وبسعر حلو كمان غير كدة معالج سامسونج الجديد هيبقى منافس ل spardgon 800 مش منافس للمعالج الموجود فى الموب ده يعنى تقريبا الموبايل ده هيبقى الحاجة الوحيدة البتميزه الكاميرة وانه مضاد للمية والصدمات وفى موبيلات كتيرة هتبقى احسن منه (الشغالة بمعالج كوالكم الجديد 800 و600 وتيغرا 4 ومعالج سامسونج الجديد) يعنى الموبيلات ديه هى الهتبقى منافسة فى احسن بروسيسور ده غير ان كوالم زات نفسها قالت ان معالج spardgon 800 احسن من s4 pro بى 70%
alcatel
2013-02-16 (12:43:58PM)
أحسنت و اوجزت فأفحمت
تتوالى المسرحيات الهزلية من الشركة البلاستيكية اللى كل منتجاتها رغم ردائتها بتقدر تضحك عليك و عليا .
بارك الله فيك و فى ال جى
بواسطة: temoooo
مش عارف الموبايل دهحلو وكل حاجه بس مش عارف ليه النيكسس 4 داخل دماغي اكتر يمكن عشان الزجاج الوراده واللمعان الغريب انا عارف انه ممكنيتكسر وكده بس بامانه شكله تحفه انا عمري مشفت جهاز كده
يعني مثلا تحس ان انت لو حطيت الجالكسي اس3 جنب ال اي فون 5 جنب ال اكسبيرا z و ممسكتش ولا جهاز فيهم بس بتبص مش هتحس ان في اختلاف في خانات الصنع اوي بس النيكسس 4 الزجاج اللي ورا ده و النقط اللي بتلمهدي بتخلي مختلف عن اي جهاز اخر
وبردو النيكسس 4 في كل الامكانيات ما عادا الشاشه اقل شويه بس حجمها انسب
و الكاميرا بس انا قريت والله اعلم في موقع فون ارينا ان تصوير الاكسبيريا زد عادي
بس النيكسس بيتميز بالتحديثات والاندرويد الخام و دي مهمه اوي عندي يعني حاسس ان النيكسس مختلف يعني مثلا دلوقتي سوني نزلت الاكسبيرا زد وبعد شويه ممكن تنزل جهاز تاني احسن اومختلف وهكذا زيها زي اي شركه بس النيكسس هو جهاز واحد في السنه وبتفضل الناس تتكلم عنه طول السنه والسنين اللي بعدها يعني الجالاكسي نيكسس شوفوا الاهتمام اللي موجود من المطورين لي لحد دلوقتي وهيفضل مده كده ان شاء الله و معذره عليي التطويل بس كنت عايز اوضح وجهه نظري
2013-02-16 (04:18:46AM) / ردود 5
temoooo
2013-02-17 (07:51:16PM)
بس هيستمر اكتر منه كمحل الاهتمام
sherif2090
2013-02-17 (02:20:40AM)
معاك انة هيكون قدم او مش هيكون واخد كل الاهتامام ودى طبيعة المنافسة
كل يوم فية جديد

انما موضوع النكسس 4 هيتنية سنتين على لما جوجل تنزل جهاز جديد فا لا فى كلام ان جوجل هتنزل جهاز جديد اخر السنة
temoooo
2013-02-16 (08:51:53PM)
غير كده انا زي ما قولت تحس ان النيكسس مميز اوي اما الزد حلو و كل حاجه بس اول لما سامسونج تنزل الجالكسي4 و htc تنزل الm7 و سوني نفسها تنزل موبايلات تانيه هيتنسي و الناي مش هتفضل فاكره اما النيكسس 4 فالي ان بنزل النيكسس 5 بعد سنه او اتنين وحتي بعد لما ينزل هيفضل مركز اهتمام كبييير اوي في الدعم و تحس انك ماسك حاجه مختلف
ahlawy2
2013-02-16 (08:05:21AM)
انا بأيد حضرتك يا استاذ temoooo وغير كدة فرق الامكانيات ميعملش فرق السعر ده ده داخل على حوالى 5500 اما النيكسيس فهو على موقع جوميه ب3777 ده يعتبر كدة سعره غالى لان سعره الحققى ميعديش 3000
sherif2090
2013-02-16 (05:25:57AM)
معاك ان شكل الازاز اللى فى النكسس 4 احسن
بس بردك الزد ازاز وتصميمة جميل جدااااا
اما الامكانيات معاك تقريبا واحد بيين الزد والنكسس
بس الزد افضل
اولا الشاشة FHD
بيتركبلة كارت خارجى
ضد المية والصدمات
دعم ككامل لشبكات الجيل الراجع 4 جى
اما الكامير
اولا موقع فون ارينا
الكثير يرا تحيزة لشركات معينة
فايوجد الكثير من المواقع التى قات بتجارب للجهاز واثبتت تفوق الكامير
وهو ياتى ويقول كامير سيئة او عادية
وهذا ليس فى الزد فقط ولكن فى عدة اجهزة وراجع المواقع الاجنبية الاخرى
المنتديات وشاهد تعليقات الاعضاء على مرجعات فون ارينا

ولكن معاك الدعم تعتبر اجهزة نكسس هيا الوحيدة التى تضمن دعم
كامل وسريع و ل اطول مدة
اما فيما عدا ذالك الزد يتفوق
ولن تجد اى هاتف من اى شكرة بدعم اجهزة النكسس
لذالك اذا كان اهم شى عندك الدعم توكل على الله واشترى النكسس
اما اذا كنت تريد موصفات جبارة عليك وعلى الزد
او تنظر الاس 3 او اتش تى سى ام 7
ولا اعتقد انهم سوف يقدمون الجديد
بواسطة: abokassem
لو سمحتم يا جماعة ان شاء الله انا ناوي أشتري موبايل ........ بأي نوع من الموبايلات تنصحوني بشكل عام ؟
مع العلم أني محتار بين نوكيا 808 ولوميا 920 وجالاكسي نوت 2
2013-02-14 (08:21:30PM) / ردود 12
youssefshabana
2013-02-17 (10:31:51PM)
ايوه احسن بكتيييييييييييييييييييييييير من النوت 1 واللي يقول غير كدة يبقي مش فاهم اي حاجة في الموبايلات لان تقريبا النوت 2 ضعف


النوت 1 في كل حاجة زي البروسيسور و الرامات والنوت 1 كويس مقولناش حاجة لكن ميجيش حاجة جنب النوت 2 وميتقارنش بيه


اساسا ولا حتي بالسوني اكسبيرا z زي مانتا عامل في في الصفحة بتاعته النوت1 يتقارن مثلا باالاس 2 او الاكسبيريا اس لانه يعتبر من الهواتف الفئة المتوسطة فمينفعش يتقارن بالهواتف الفئة العالية زي الاس 3 والنوت 2 والاكسبيريا z لان مفيش حاجة في النوت 1


اعلي من الموبايلات دي ولو في قولي يا ريت علشان افهم وجهة نظرك وافهم سبب اصرارك علي ان النوت 1 احسن موبايل في العالم ومحصلش في تاريخ البشرية
mido888
2013-02-16 (11:10:33PM)
استاذ رامي انا كنت من الناس المشككين ف حكايه المقاومه دي لكن لما شفت الاكرو اس و احتماله الصراحه ايقنت ان الموبز ديا حلال فيها الفلوس ...و علي فكره كلن معايا سامسونج تاتش و قعت من تربيزه ارتفاع نص متر علي الارض و مش عاوز اقلك حصل ايه ..لميت العده ف منديل
alcatel
2013-02-16 (09:20:34AM)
لو معاك النوت و ﻻقدر الله و قع منك 3000 مرة (ﻻقدر الله)
حيفضل زى ماهو و الفلوس المدفوعة فية حﻻل
اما لو جبت سونى Vأو Zو ﻻقدر الله ودفعت ال 4000 و ال5000 ووقعوا منك مرة واحدة وأنت بتصلى وﻻ و أنت حاطتهم على ترابيزة
يا سﻻم على البروسيسور و الرمات و البكسﻻت لما شوية إزاز يتفتفتوا و برضو فلوسك حﻻل
sherif2090
2013-02-16 (01:32:43AM)
سامسونج بعلت السوق لكتر الاجهزة والموديلات
من اول 600 جنية لحد 5000 جنية
فا علشان كدة وكلة السوق
كمان معاك بتقدم تكنولوجيا جيدة ولكن تفتقر اللى الجودة فى الصنع والجودة فى الخامات
والنوت 1 والاس2 خارج الكلام لانى اعتقد انهم افضل خامات قدمت سامسونج
وبيتهيئلى جم غلطة منها

انما نتكلم كا تنكولوجيا
اولا معالجات سام جيدة ولكنها ليست بالممتازة
فا معالجات كولكوم افضل كثير والدليل ان الاس 3 تم اصدار نسخة خاصة من للسوق الامريكى
بمعالج كولكوم Qualcomm MSM8960 Snapdragon
وايضا معمارية البناء لمعالجات سام متاخرة
وكولكم فى الامام مما يقلل من الحرارة واستخدام الطاقة
ويؤثر بالطبع على الاداء العام للجهاز

اما التصوير لاتنسى ان الكاميرا المستخدمة قى الاس 3 من انتاج سونى
ولكن سام جيدة فى السوفوت وير الخاص بالكاميرا وهذا ما يعطى احسس ان كام سونى هى الافضل
ولكن على ارض الواقع تقريبا الاتنين واحد

اما الشاشة فا لكل وجهتة فناك من يفضل شاشات اتش تى سى
وهناك من يفضل سام وهناك من يفضل ال جى

ولكن الزد معادلة مختلفة عن الكل
راجع هذا الفديو باعلى جودة
اضغط هنا لزيارة الرابط


اما الصوت والنت فلا ارى فرق
سوى الصوت ولكن هذا مجرد هاتف واذا اردت الاستماع اللى موسيقى او فديو فا سونى توفر العديد من الاكسسورات

اما السخونة فا معظم من اعرفم قامو باستخدام سونى لم يشتكوا من السخونة

alcatel
2013-02-15 (10:52:06PM)
يمكن بحكم طبيعة عملى اليومين دول
وتجربة الموبايﻻت الجديدة أول بأول
ومقارنة اﻷجهزة فى الحدود المتعارف عليها
تصوير و صوت و نت و شاشة و عمر بطارية و سرعة و سخونة و حجم و سعر منطقى متناسب مع عموم الناس
بجد سامسونج متفوقة و شوفوا بنفسكم الخبر المكتوب فى الصفحة الرئيسية إن سامسونج بلعت السوق المصرى
مرورى بﻹنهيار المتسارع لنوكيا
والسعر العالى لسونى
الغموض المحيط بال ال جى والدعم
وكمان اﻹتش تى سى الغالى جدا
sherif2090
2013-02-15 (10:34:51PM)
انا مش عارف يا استاذ الكاتيل
انا حاسس انك شغال فى قسم تسويق النوت 1
في اية يارجل
فى عدد كتير نزلت احسن منة كتيرررررررررررر
وحضرتك بردك مصمم ان النوت 2 احسن جهاز
ازى لا عقل ولا منطق ولا اى حاجة تقول كدة
هاردوير احسن سوفت احسن تكنولوجيا احدث
يبقا النوت 1 احسن فى اية بقا
alcatel
2013-02-15 (10:24:07PM)
أيوه /فعﻻ/أحسن من النوت 1 بكتييييييييييييييييييييييييييي
يييييييييييييييييييير
إمشى يا نوت
youssefshabana
2013-02-15 (10:15:27PM)
النوت 2 طبعا يا استاذ abokassem احسن بكتير من نوكيا واحسن بكتييييير من النوت 1
alcatel
2013-02-15 (04:05:17PM)
سامسونج جﻻكسى نوت
ahlawy2
2013-02-14 (09:42:56PM)
لو انت مستعجل يبقى عندك +htc one x وnexus4و note2 وانا عن نفسى انصحك بى nexus 4
هو تقريبا زىxperia z بس اقل منه فى الكاميرة وكثافة البيكسلات وانه مش ضد المية وكدة بس بيتفوق عليه فى التحديثات وممكن تستنى زى ما الhخ الكريم مابيقولxpereia z بس هيبقى سعره غالى حبيتين اول ما ينزل فا انا انصحك بى nexus4
sherif2090
2013-02-14 (09:27:16PM)
لازم تحدد الاول احتيجاتك
لان كل تليفون من اللى قولتهم لية نظام تشغيل غير التانى
وامكانيات غير التانى

بس عمتا لو عايز حاجة كويسة
يا اما لوميا 920
او استنا اخر الشهر
هينزل الاكسبريا زد
واتش تى سى وان او M7
ولو عايز حاجة سام استنا لشهر 4 هينزل جهاز سام الاس 4
افضل من النوت 2


انما ابعد عن نوكيا 808
penoleno88
2013-02-14 (08:23:43PM)
s3