بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

اعلانات
زيارة الموقع الرسمي
هذا الموضوع مرتبط بـ Lumia 730 Dual SIM
للرجوع الي صفحة الرئيسية اضغط هنا

تقييم مختصر

Amrmoh
2014-11-14 (08:38:19PM)
أنصح اللي بيفكروا يجيبوا الجهاز يستنوا أسبوع أو اتنين على ما ينزل ليه جراب لأن مش موجود ليه دلوقتي في أي مكان (و لا في عبد العزيز) و للأسف الجهاز اللي معايا ابتدى ال Back Cover تظهر عليه خربشات بسيطة بعد أسبوع من استخدامه. بس بغض النظر عن كده الجهاز كويس قوي.

النظام: أنا محول من Android ل Windows Phone و لحد دلوقتي شايف أنه نظام ناضج يقدر يستبدل ال Android و بالنسبة لمشكلة ال Apps فانا كل البرامج اللي بستخدمها لقيتها موجودة في ال Store.

الأداء: في رأيي أسرع من ال Android و و اجهته سريعة و مشكلة ال Resuming مبتحصلش. جربت عليه Temple Run 2 و شغالة بدون مشاكل.

الشاشة: انا صراحة مجربتش أي تليفون كان فيه شاشة OLED قبل كده, بس ألوانها جميلة و خاصة الأسود طبيعي جدا عشان ال ClearBlack Tech.

البطارية: قعدت معايا 2.5 يوم استخدام انترنت و مكالمات بسيط/متوسط مع تشغيل app ال Battery Saver (مع العلم بس أنه ساعات تشغيل ال Battery Saver ممكن يخللي برامج تقفل لوحدها و أنت شغال عليها بس نادر جدا لما بتحصل)

الشبكة و الواي فاي: الشبكة جيدة جدا و الواي فاي بيلقط بسرعة و قوي لدرجة أنه في معظم الأوقات لو فيه Laptop جنبه بيخلليه يفصل عن الراوتر.

الكاميرا: أكتر حاجة لاحظتها في الكاميرا سرعتها في التصوير, صورها أكتر من جيدة بس لما تاخد صورة في الكاميرا الأمامية بتطلع معكوسة زي المراية و فيه مستخدمين آخرين للجهاز لاحظوا الموضوع و يقال أنها مشكلة في ال Camera App و مش مشكلة في الجهاز نفسه.

الصوت: كالعادة السماعات المرفقة مش بجودة عالية بس مع سماعة نضيفة و شوية ظبط لل Equalizer صوته بيبقى نقي جدااا, مجربتش السماعة الخارجية في الموسيقى بس لما تيجي مكالمة بتبقى مسموعة, ده غير أن الصوت في المكالمة عميق و واضح أكتر من معظم الأجهزة اللي اللي جربتها.

فيه ميزات تانية لسه مجربتهاش زي NFC بس عامة الجهاز ككل خطوة جديدة من نوكيا/مايكروسوفت لأن معظم الأجهزة اللي نزلت قبل كدة كانت اما مواصفاتها بسيطة أو مواصفات عالية بس سعرها مرتفع (باستثناء ال 625 و ال 1320) بس بالنسبة لل 730 عملوا توازن بين السعر و المواصفات و ده اللي كنت مستنيه من نوكيا عشان أحول ل Windows Phone
BlackCrow
2014-11-15 (03:50:36AM)
مبروك على الموبايل أخي الكريم عمرو .. تقرير مميز جدآ عن الهاتف الجميل 730 .. الويندوزفون نظام سلس جدآ مش بيهنج .. نظام آمن مقفول المصدر لدرجة إنه إحنا معندناش Antivirus في ال Store .. النظام مع كل تحديث بيتحسن وفي خلال سنتين هيكون مُنافس شرس للأندرويد ولل IOS ,

أي سؤال أو إستفسار أنا في الخدمة .
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل
معلومات سريعة عن Nokia Lumia 730 Dual SIM
  • Windows
  • 720 x 1280 pixels, 4.7 inches (~316 ppi pixel density)
  • 3G
    2G / 3G
  • 6.7 MP,...