بدور علي ايه؟ اكتب رقم موديل الموبايل الابدور عليه

اعلانات
زيارة الموقع الرسمي
هذا الموضوع مرتبط بـ iPhone 4S
للرجوع الي صفحة الرئيسية اضغط هنا

بدون عنوان

eslam.devil
2011-10-20 (08:28:13PM)
السبب الرئيسي لعدم طرح أبل الايفون 5
============================
عندما قامت ابل بطرح الايفون 3G عام 2008 (بعد طرح الايفون 2جي اول هاتف لها), كان من اكثر الهواتف تطورا في ذلك الوقت, وكان الاقبال عليه شديدا وقد احب العالم ذلك الهاتف كثيرا, فكان الكثير قد اقبل على شراءه, ومن ناحية اخرى كانت معظم شركات الاتصالات حول العالم تحتكر هذا الهاتف ومثال على ذلك شركة AT&T الامريكيه, في الولايات المتحدة الامريكية, كانت ابل قد عقدت صفقة مع شركة AT&T لكي تحصر مبيعات الايفون فيها لمدة 5 سنوات, لكن ذلك العقد لم يكن بتلك الفاعلية حيث امتلكت شركة اخرى الايفون مثل شركة فيرايزون, لكن من المعروف ان من اراد شراء الايفون في امريكا سيلتزم في عقد مع الشركة لمدة سنتين, وفي هذه الحالة سيتوفر للمشتري حالتين, اما ان يلتزم بالعقد لمدة سنتين, او يدفع مبلغ اضافي لالغاء العقد مع الشركة.
ثم في عام 2009 طرحت ابل الايفون 3Gs , ذلك الهاتف التوأم للايفون 3G, نلاحظ هنا ان ابل لم تعمل على تطوير الايفون 3Gs لكي يكون ثورة تكنولوجية في ذلك الوقت, فقط قامت بزيادة طفيفة في سرعة المعالج وتطوير الكاميرا واضافة تصوير الفيديو فقط, لماذا ؟
بعد ذلك اعلنت ابل عن الايفون 4 عام 2010, اي بعد عامين من طرح الايفون 3G , وقد احدث الايفون 4 تطور كبير في عالم الهواتف, وكان الاقبال عليه اكثر من الاقبال على الايفون 3Gs, وكانت ابل قد اعادت تصميم الايفون بصناعتها للايفون4, وطورته بشكل ملحوظ وعالي جدا. ( لا ننسى عقد السنتين لاصحاب الايفون 3Gs , ولا ننسى ايضا عقد السنتين لاصحاب الايفون 4)
وفي عامنا هذا 2011, ظهرت شائعات كثير وانتشرت بشكل كبير وكانت الناس تطمح باستقبال الايفون 5 , وبعضنا كان لديه اليقين ان ابل ستحدث ضجة تكنولوجية عند طرحها الايفون 5 , لكن ما حدث في اكتوبر في المؤتمر السنوي لابل, هو طرح توأم الايفون 4 , ” الايفون 4S ” , ابل لم تقم باعادة تصميم الايفون ولم تعمل ذلك التطوير الملحوظ عليه, فقط زيادة اداء الجهاز والكاميرا واضافة المساعد سيري, قامت ابل بنفس ما قامت به بين الايفون 3G والايفون 3Gs, ونلاحظ هنا ان ابل تتبع خطة ثابتة, تطرح كل عامين هاتف جديد ذات تصميم جديد وتطوير كبير, وليس كل عام, لكن لماذا وما هو السر في ذلك؟؟؟
نقول هنا وبكل بساطة ان شركة ابل ” تصنع اصدقاء لا زبائن” , وان أبل بطرحها الايفون 4S وعدم طرحها للايفون 5 دليل واضح على احترام شركة ابل لاصدقائها ومحبيها, والايفون 4S لم يكن خيبة امل كما يظن الكثير وانما مراعاة لشعور الكثير من محبيها, لكن السؤال الذي يطرح نفسه هو كيف؟
لنرجع الى الوراء قليلا, عندما قامت ابل بطرح الايفون 3G , كانو اصحاب هذا الهاتف ملتزمين بعقد لمدة سنتين مع شركة الاتصالات, ثم قامت بطرح الايفون 3Gs المشابه للايفون 3G, لماذا؟ لان ابل لم تريد تخييب امل من هم قد اشتروا الايفون 3G ولم تردهم ان ان يدفعوا مبالغ اضافية لالغاء عقد مضى عليه سنة واحدة بدل السنتين والترقية من الايفون 3G الى الايفون 3Gs . اذن بامكاننا القول هنا ان ابل تريد من اصحاب الايفون 3G ان يكملوا عقد سنتين واذا ارادوا الترقيةسيكون هاتف افضل من الايفون 3Gs .
وبعد مضيء سنتين ( انتهاء عقد سنتين للايفون 3G ) اعلنت ابل عن الهاتف الجديد كليا والاكثر تطورا ( الايفون 4 ), عندها يستطيع اصحاب الايفون 3G الترقية بكل راحة بعد ان اكملو عقدهم مع شركة الاتصالات ويكونوا قد قفزوا قفزة كبيرة من الايفون 3G الى الايفون 4, ولا ننسى ان اصحاب الـ 3Gs لم يكملو سنتين من عقدهم وانما سنة واحدة.
بعد ذلك قامت ابل باصدار الايفون 4S الشبيه بالايفون 4 ولم يكن هناك ايفون5,وذلك حتى لا يغضب جمهور الايفون 4 ويضطرون لدفع مبلغ اضافي لالغاء عقد الايفون, ويتسنى لهم تكملة عقدهم بكل راحة حيث انه لم تطرح ابل ذلك الهاتف الذي يستحق الترقية, لكن اصحاب الايفون 3Gs سيكون قد اكملو عقد سنتين وبامكانهم الترقية من الـ 3Gs الى ال4S , وتعتبر قفزة كبيرة جدا وترقية جميلة.
ومن هنا نقول ان ابل حتما تخطط لهاتف ذو ثورة علمية ستقوم بطرحه العام القادم ( عندما يكمل اصحاب الايفون 4 عقدهم ذو السنتين) وتعلن عن الايفون 5.

الان, باستطاعتنا القول ان ابل لم تخيب امال مستخدمي الايفون 4 بعدم طرحها هاتف جديد كليا, والسبب هو مراعاة شعورهم واعطائهم سنة اخرى لاكمال عقدهم, ثم بعدها ستطرح الهاتف الذي يستحق الترقية.
بعد ان عرفنا السبب الرئيسي والذكي من عدم طرح ابل للايفون 5, نستطيع القول ان ابل تطرح هاتفها كل سنتين, وليس كل سنة. ولم يحدث كما اعتقدنا ان العالم اصيب بخيبة امل من الايفون 4S , لكن العكس هو الصحيح.
whitecat
2011-10-22 (04:49:25AM)
و انا عارفة يا ميرو ان جوجل اشترت نظام الاندرويد و طورتو بس النظام دة من جوجل كل حتة فية تبع لجوجل يبقي النظام دة نظام جوجل
whitecat
2011-10-22 (01:51:28AM)
ميهمنيش الي بتقولو يا ميرو و انت الي مخك كدة مش انا انا بحب ابل و بلاك بيري و مفيش حد حيقدر انو يغير رأيي و فين دة الي كلو عاوز اندرويد تلت الناس ماشية ببلاك بيري او ابل
eslam.devil
2011-10-21 (05:04:47PM)
عالفكرة الكلام اللى فى المقال دة مش كلامى الكلام دة فى موقع من اشهر مواقع التقنية موقعnews.cnet

ودة لكل اللى عاوز يقرا المقال الاصلى
اضغط هنا لزيارة الرابط
_mero_
2011-10-21 (02:52:39PM)
والله يا جيمى انا اللى اعجابى بيك بيزيد اكتر و اكتر !!!
انت علطول بتجيب من الاخر و 99% من معلوماتك صح , ما شاء الله :)
بس فى ناس موخها مش جزمة دا combat boots من ايام 73 xD متغسلش من ساعتها و بهتان
و اعتقد ان فى ناس عارفة مين طبعاً لكن انا مبوجهش كلامى لحد
Angel1na
2011-10-21 (02:34:53PM)
من غير مجاملة انت ع طول كلامك منطقى و مقنع يا جيمى :)
jimmy83
2011-10-21 (02:08:10PM)
انا مش مقتنع ابدا..شكل الكلام جميل بالنسبة لزباين ابل من ناحية ان مش كل كام شهر حينزل موديل جديد و الجهاز بيحافظ على قيمته و دي تعتبر نقطة قوة..بس برضو مش كل واحد شايل ايفون دلوقت بحس بشوية غيرة و هو المتعود يكون جهازو احسن جهاز..و لو مش الاحسن يبقى من احسن الاجهزة ( لان مش كل الناس شارية الايفون عشان نظامو ) .
اتصور ان اغلب الناس مقتنعة ان الايفون لو ينزل لكل العالم مفتوح و بسرعة, مبيعاتو حتكسر الدنيا ( انا واحد مقتنع بكدا ) بس انا حاسس ان الموضوع مع ابل و بلاكبيري غير عن نوكيا و سامسونج و سوني اريكسون من ناحية ان ان التلت شركات الاخيرة بتعتمد على مصانعها لانتاج موبايلاتها يعني بالنسبالهم سهل انهم اول ميشوفو انخفاض بالمبيعات بينزلو موديل مختلف كليا لان تكلفة تطوير ماكناتهم بتتوزع على عدد كبير من منتجاتهم و بكدا مفيش اي مشاكل... بينما ابل و بلاكبيري معتمدين على مصانع مش بتاعتهم و خصوصا ابل و صعب جدا ان لو شافو انخفاض او ان اجهزتهم بقت صف تاني او تالت يعملو تغيير كبير مرة واحدة ( طب و ماكنات التصنيع القديمة لسة مجبتش تمنها او لسة محققتش الربح المتوقع و العقود الي عاملينها و الى اخرو.. و احنا عارفين ان مع الايفون خصوصا لم ينزل موديل حديث كليا بيقضي على الموديل الى قبله اما تحديث الموديل بتتوزع المبيعات ) فمضطرين يستنو الفترات دي و يعدلو فشوية اجزاء بعد فترة و بعديعا يعملو تطوير كامل.
السبب فتفكيري كدا ان الزمن تغير و سرعة سامسونج في التطوير و بدعم من جوجل حتخلي الايفون صف تاني دايما, طول ما ابل بتستنا الفترات دي..انتو شوفو مدة السنة دي سامسونج عملت فيها ايه و ابل مكانها.
انا اتصور اننا حنسمع قريبا جدا عن انشاء مصانع لابل و حنشوف موديلات من الايفون..مبيعات الsmartphones ضربت سوق الكمبيوترات و اعتماد ابل الاكبر على الايفون( اتوقع 40% من ارباحها سببها الايفون ) فمش ينفع ابدا يفضلو يستنو و مش حيخاطرو بخسارة مكانة الايفون بالسوق اكتر من كدا .
مش شايفين الجيل دا !!! ابل مش شايفينها , و كل احلامهم و طموحهم لا ايماك ولا ماك بوك و لا ماك برو و لا ايباد ولا ايبود... كلو عاوز اندرويد( مش حكاية سوفتوير حكاية هادوير )
_mero_
2011-10-21 (01:26:46PM)
دا انا نفسى افهمو !!! مهو بدل الكلام دا كلو مبينزلو عدة هواتف تستهدف مجموعات كثيرة من الناس زى اللى كل الشركات عملاه
بدل ما انت مهتتضر تمشى بموبيلك لحد الموبيل الجديد و محبوس فيه عشان لو سبتو هتدفع اكتر و لو اشتريتو من الاول منغير عقد هتدفع اكتر بردو xD
دا اسمو احتكار و استهبال
whitecat
2011-10-21 (11:53:39AM)
و انا كمان شايفة كدة دة واضح جدااااااااا شركة محترمة و بتحب عملائها و بتحب تميزهم دايما حتي المنتجات بتاعتها تحففففففففففففففففففففففة سواء اذا كانت لابتوبات او الايفون او الاي بود و كل حاجة بتاعنها تحفة اصلا و ميهمهاش لم فلوس زي الشركات التانية الي بتعمل و بتخيب ظن عملائها و بتفقدهم حبة جبة
eslam.devil
2011-10-21 (11:43:52AM)
انا شايف ان ابل ماشية بنظرية رائعة
whitecat
2011-10-21 (09:11:15AM)
ايوة طبعاااااااا و بيخلو عملائهم مبسوطين منهم جداااااااااااااا انما بقي مش زي الشركات التانية الي عاوزة تلم فلوس و خلاص
essam eleven111
2011-10-21 (09:07:12AM)
طب بدل اللفة دى كلها وعقد وبتاع متنزل ابل موبيلاتها فى المحلات عادى زى نوكيا وسامسونج بس الصراحة احسن انهم مش كل شوية ينزلوا موبيل احسن من الى فات بكتير لان دة بيخلى الموبيل يحتفظ بقيمتة وسعرة لفترة طويلة جدا
whitecat
2011-10-21 (06:14:43AM)
ايوة الكلام دة صح كل كلامك مظبوط بدليل ان الايفون 4 لما نزل مختلف كليااااااا عن ايفون 3 جي و ان ابل بتعمل موبيل جديد كل سنتين بسبب انهم نزلو ايفون 3 جي س شبة الايفون الي قبلو و هو ايفون 3 جي و ابل شركة زكية جداااااااااااااااااااااااااااااا و محترمة مش زي بقيت الشركات الي ميستنوش علي العملاء ليهم اما يتمتعو بالموبيل بتاعهم و انهم بينزلو تليفونات جديدة كل 3 او 6 شهور و دة بيصيب العملاء بخيبة امل كبيرة جدا
تلك الخدمة مخصصة لاعضاء الموقع

التسجيل بالموقع

حتي تسطيع الاستفادة و المشاركة في الموقع يجب ان يكون لديك حساب علي موقعنا. خطوات بسيطة يمكننا من خلالها انشاء حساب علي موقعنا

انشاء حساب جديد

دخول الاعضاء

اذا كان يتوفر لديك حساب علي موقعنا يمكنك تسجيل الدخول بحسابك

دخول الاعضاء

قم بتسجيل الدخول من خلال حسابات التواصل الاجتماعي

الدخول بحساب الفيسبوك الدخول بحساب جوجل
معلومات سريعة عن Apple iPhone 4S
  • IOS
  • 640 x 960 pixels, 3.5 inches (~330 ppi pixel density)
  • 3G
    2G / 3G
  • 8 MP, 32...